Page 11 - SNT_15
P. 11

ville eller kunde inte få fram detta   Ytterligare minst
          utan P.A. Fisker blev tvungen att   en sådan här
          göra om företaget till ett aktiebo-  artikel med
          lag för att få in tillräckligt med   reklam för den
          kapital. Det var redan nu inte helt   nya motorcy-
          enkelt att få material till produktio-  kelproduktionen
          nen och man hade även haft svå-    var införd i en
          righeter att hitta personal med till-  teknisk facktid-
          räcklig kunskap och skicklighet för   skrift, INGE-
          att bygga motorcyklar.             NIØREN utgiven
                                             av Dansk Inge-
          Var i produktionen befinner vi oss   niørforening se-
          då på bilden? Om man studerar      dan 1892. Det
          lagerlistan för Kakelugnsrören så   är i nummer 80,
          som den presenteras i Andersens    den 5 oktober
          och Jørgensens bok om motorcy-     1921 som vid-
          keln så är det uppenbarligen myck-  stående artikel
          et tidigt. Nu är lagerlistan lite be-  står att läsa.
          svärlig att hantera eftersom det   Utan tvekan var
          inte är en produktionslista utan en   även denna arti-
          försäljningslista. De maskiner som   kel god reklam
          syns på bilderna måste alltså ha   för Nimbusmo-
          sålts efter den 21 augusti. Den 20   torcykeln. Ex-
          augusti fakturerades cyklarna 23   portförsöken vi-
          och 24. Den 19 fakturerades cykel   sade sig bland
          27, men nummer 31 är antecknad     annat i en Rör-
          redan den 9 augusti. En underlig-  broschyr på
          het är nummer 38 som står an-      engelska samma
          tecknad redan på den sista augusti   år.
          1920, men detta bör vara ett av-
          skrivningsfel.                     Det märks att
                                             man här vänder
          Motorcyklarna på bilden kan alltså   sig till tekniker,
          vara nummer 32 eller senare num-   man framhåller
          mer. Under året tillverkades, eller   särskilt att man
          snarare såldes, motorcyklarna med   använder sig av
          ramnummer 11-60, det låga anta-    första klassens   Tidningen INGENIØREN kom ut två gånger i veckan!
          let avspeglar säkerligen de svårig-  mätverktyg,    Upplagan från 1892 till 1940 har nyligen digitaliserats
          heter man hade att få igång pro-   medan man i      och finns på nätet. http://ing.dk/kulturarven/arkiv
          duktionen.                         Aftenbladet
                                                                                imponerade med siffran 1/1000
                                                                                millimeters noggrannhet.

                                                                                Tillverkningskapaciteten säger
                                                                                man, liksom i artikeln i Aftenbla-
                                                                                det, är 1000 motorcyklar årligen.
                                                                                En siffra som skulle komma tillbaka
                                                                                när man startade tillverkningen av
                                                                                typ C  tretton år senare.

                                                                                Verkligheten blev ju som vi vet en
                                                                                helt annan. Den största årsproduk-
                                                                                tionen uppnåddes 1923 med 279
                                                                                tillverkade motorcyklar, knappt en
                                                                                per dag. Inget av de övriga till-
                                                                                verkningsåren kom man över två-
                                                                                hundra tillverkade motorcyklar.
          Annonsen ovan var införd i tidskriften INGENIØREN den 29 april 1922.   Det sista året, 1928, satte man
          Observera att det är en av de tidigaste produktionsmodellerna som är   samman 52 Rör av redan produce-
          avbildad. Verktygslådan såg ut på det sättet till ramnummer 40 ungefär,   rade delar.
          senare var den lådformad. Framgaffeln är den som infördes från och med
          ramnummer 13. Belysning ingick inte i standardutrustningen, utan var   Det är frågan om man hade det så
          extra. År 1922 kunde man välja mellan en engelsk karbidbelysning eller   travlt på motorcykelavdelningen
          det svenska AGA acetylen-systemet med utbytbar gasflaska. Elbelysning   hos A/S Fisker & Nielsen de här
          kom först 1923.                                                       åren. Inte alla de 110 anställda i
                                                                                alla fall!                                     □
                                                            11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16