Page 11 - SNT_15
P. 11
ville eller kunde inte få fram detta Ytterligare minst
utan P.A. Fisker blev tvungen att en sådan här
göra om företaget till ett aktiebo- artikel med
lag för att få in tillräckligt med reklam för den
kapital. Det var redan nu inte helt nya motorcy-
enkelt att få material till produktio- kelproduktionen
nen och man hade även haft svå- var införd i en
righeter att hitta personal med till- teknisk facktid-
räcklig kunskap och skicklighet för skrift, INGE-
att bygga motorcyklar. NIØREN utgiven
av Dansk Inge-
Var i produktionen befinner vi oss niørforening se-
då på bilden? Om man studerar dan 1892. Det
lagerlistan för Kakelugnsrören så är i nummer 80,
som den presenteras i Andersens den 5 oktober
och Jørgensens bok om motorcy- 1921 som vid-
keln så är det uppenbarligen myck- stående artikel
et tidigt. Nu är lagerlistan lite be- står att läsa.
svärlig att hantera eftersom det Utan tvekan var
inte är en produktionslista utan en även denna arti-
försäljningslista. De maskiner som kel god reklam
syns på bilderna måste alltså ha för Nimbusmo-
sålts efter den 21 augusti. Den 20 torcykeln. Ex-
augusti fakturerades cyklarna 23 portförsöken vi-
och 24. Den 19 fakturerades cykel sade sig bland
27, men nummer 31 är antecknad annat i en Rör-
redan den 9 augusti. En underlig- broschyr på
het är nummer 38 som står an- engelska samma
tecknad redan på den sista augusti år.
1920, men detta bör vara ett av-
skrivningsfel. Det märks att
man här vänder
Motorcyklarna på bilden kan alltså sig till tekniker,
vara nummer 32 eller senare num- man framhåller
mer. Under året tillverkades, eller särskilt att man
snarare såldes, motorcyklarna med använder sig av
ramnummer 11-60, det låga anta- första klassens Tidningen INGENIØREN kom ut två gånger i veckan!
let avspeglar säkerligen de svårig- mätverktyg, Upplagan från 1892 till 1940 har nyligen digitaliserats
heter man hade att få igång pro- medan man i och finns på nätet. http://ing.dk/kulturarven/arkiv
duktionen. Aftenbladet
imponerade med siffran 1/1000
millimeters noggrannhet.
Tillverkningskapaciteten säger
man, liksom i artikeln i Aftenbla-
det, är 1000 motorcyklar årligen.
En siffra som skulle komma tillbaka
när man startade tillverkningen av
typ C tretton år senare.
Verkligheten blev ju som vi vet en
helt annan. Den största årsproduk-
tionen uppnåddes 1923 med 279
tillverkade motorcyklar, knappt en
per dag. Inget av de övriga till-
verkningsåren kom man över två-
hundra tillverkade motorcyklar.
Annonsen ovan var införd i tidskriften INGENIØREN den 29 april 1922. Det sista året, 1928, satte man
Observera att det är en av de tidigaste produktionsmodellerna som är samman 52 Rör av redan produce-
avbildad. Verktygslådan såg ut på det sättet till ramnummer 40 ungefär, rade delar.
senare var den lådformad. Framgaffeln är den som infördes från och med
ramnummer 13. Belysning ingick inte i standardutrustningen, utan var Det är frågan om man hade det så
extra. År 1922 kunde man välja mellan en engelsk karbidbelysning eller travlt på motorcykelavdelningen
det svenska AGA acetylen-systemet med utbytbar gasflaska. Elbelysning hos A/S Fisker & Nielsen de här
kom först 1923. åren. Inte alla de 110 anställda i
alla fall! □
11