Page 18 - SNT Sidovagnar
P. 18
Motorcykel- och sidovagnstill-
verkaren Dania startades av Ib
Krøyer Christensen 1935. Chris-
tensen var en känd tävlingsförare
som bland annat kört Kakelugns-
rör på 1920-talet men är mest
känd för deltagande i Saxtorps-
tävlingarna där han körde British
Excelsior. År 1931 kom han på
tredje plats i 350 cc-klassen och
året efter vann han 250 cc-klas-
sen.
År 1933 övertog han en bil-och
mc-verkstad och sålde först MG
och sedan Riley utan markant
framgång. Ett försök att impor-
tera Brough till Danmark miss-
lyckades, han ställde ut två cyklar
på en utställning i Köpenhamn bilder, mycket dyra vilket bidrog
1935 men sålde troligen ingen, antal motorcyklar med motorer till de få försäljningarna. Sido-
utan de gick tillbaka till England. från J.A.P. med förhoppningen att vagnarna blev något mera fram-
Så startade han Dania och till- de skulle bli en dansk Brough. gångsrika, kanske tillverkades
verkade sidovagnar och ett litet Cyklarna blev, liksom sina före- 200 stycken, främst korgar.
Vi skall här titta närmare på
Danias sidovagnsram som också
den presenterades 1935. Det är
ett rörchassi, sammanfogat med
muffar och med tre fästpunkter
till motorcykeln. Två halvellip-
tiska bladfjädrar bidrog till kom-
forten och sidovagnen kunde fås
både bromsad och obromsad. En-
ligt katalogen var ramen avsedd
för tunga maskiner, minst två-
cylindriga och lämpade sig för
tyngre transporter. Många år se-
nare, på 1980-talet, intervjuade
Poul Jørss Charles Christiansen,
den gamle tävlingsföraren som
tillsamans med två andra köpte
både ACAP och Dania år 1937.
Christiansen sade att man de
18
1 8