Page 18 - SNT Sidovagnar
P. 18

Motorcykel- och sidovagnstill-
        verkaren Dania startades av Ib
        Krøyer Christensen 1935. Chris-
        tensen var en känd tävlingsförare
        som bland annat kört Kakelugns-
        rör på 1920-talet men är mest
        känd för deltagande i Saxtorps-
        tävlingarna där han körde British
        Excelsior. År 1931 kom han på
        tredje plats i 350 cc-klassen och
        året efter vann han 250 cc-klas-
        sen.

        År 1933 övertog han en bil-och
        mc-verkstad och sålde först MG
        och sedan Riley utan markant
        framgång. Ett försök att impor-
        tera Brough till Danmark miss-
        lyckades, han ställde ut två cyklar
        på en utställning i Köpenhamn                                           bilder, mycket dyra vilket bidrog
        1935 men sålde troligen ingen,      antal motorcyklar med motorer       till de få försäljningarna. Sido-
        utan de gick tillbaka till England.  från J.A.P. med förhoppningen att  vagnarna blev något mera fram-
        Så startade han Dania och till-     de skulle bli en dansk Brough.      gångsrika, kanske tillverkades
        verkade sidovagnar och ett litet    Cyklarna blev, liksom sina före-    200 stycken, främst korgar.


                                                                                Vi skall här titta närmare på
                                                                                Danias sidovagnsram som också
                                                                                den presenterades 1935. Det är
                                                                                ett rörchassi, sammanfogat med
                                                                                muffar och med tre fästpunkter
                                                                                till motorcykeln. Två halvellip-
                                                                                tiska bladfjädrar bidrog till kom-
                                                                                forten och sidovagnen kunde fås
                                                                                både bromsad och obromsad. En-
                                                                                ligt katalogen var ramen avsedd
                                                                                för tunga maskiner, minst två-
                                                                                cylindriga och lämpade sig för
                                                                                tyngre transporter. Många år se-
                                                                                nare, på 1980-talet, intervjuade
                                                                                Poul Jørss Charles Christiansen,
                                                                                den gamle tävlingsföraren som
                                                                                tillsamans med två andra köpte
                                                                                både ACAP och Dania år 1937.
                                                                                Christiansen sade att man de


                                                           18
                                                           1 8
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23