Page 22 - SNT Sidovagnar
P. 22

Nimbus R- och RB-ramar








        Fisker & Nielsens U-ram till sido-
        vagnarna var inte någon större
        framgång, detta hade stått klart
        redan när Palle Huld och Elith
        Foss gjorde resan runt Medelha-
        vet 1935, strax efter att ramen
        börjat säljas. Det var sidovagns-
        ramen som man hade mest prob-
        lem med under resan.

        F & N ville också ha en större an-
        del av sidovagnsförsäljningen,
        den första rörramen och U ramen
        hade, trots sina brister, tillverkats
        i sammanlagt 400 exemplar från
        1934 till 1937, medan motorcy-
        keln var den överlägset bäst säl-
        jande maskinen i Danmark med
        över 1600 tillverkade mc under
        samma tid. Många sidovagnar av
        andra märken hade monterats på      men det gällde endast ramar, det    för personkorgar kunde levereras
        Nimbus.                             återstod mera konstruktionsar-      omgående.
                                            bete innan man hade färdiga kor-
        I ett försäljare-cirkulär den 6     gar. I mitten av september 1937     R-ramen var i huvudragen
        augusti 1937 meddelade man att      var så försäljningen av den nya R-  mycket lik Danias rör-ram från
        konstruktionsarbetet kommit så      ramen igång, även om man hade       1935. Liksom denna var den sam-
        långt att man räknade med att       åtta dagars leveranstid på ramar    manfogad med muffar och hade
        börja leverera en ny typ av sido-   för varutransporter medan ramar     tre fästpunkter till motorcykeln,
        vagnsramar under månaden,                                               två nedre och ett diagonalstag
                                                                                som skulle fästas under sadeln.
                                                                                Bromskraften överfördes av en
                                                                                axel inuti det tvärgående röret
                                                                                som gick ut till sidovagnshjulet.
                                                                                En wire förband denna axel med
                                                                                bromspedalen på Dania, men
                                                                                Nimbusvagnen fick ett stag med
                                                                                en inställningsskruv med viss
                                                                                fjäderverkan. Korgen avfjädrades
                                                                                av två halvelliptiska bladfjädrar
                                                                                monterade i längsriktning, en på
                                                                                var sida av sidovagnskorgen.
                                                                                Ganska snart insåg man att det
                                                                                behövdes en fjärde fästpunkt till
                                                                                motorcykeln och det främre dia-
                                                                                gonalstaget ingick från augusti-
                                                                                september 1938. R-ramar för
                                                                                varutransporter fick åtta blad i
                                                                                fjäderpaketen och de för person-
                                                                                korgar fick fem.


                                                           22
                                                           28
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27