Page 22 - SNT Sidovagnar
P. 22
Nimbus R- och RB-ramar
Fisker & Nielsens U-ram till sido-
vagnarna var inte någon större
framgång, detta hade stått klart
redan när Palle Huld och Elith
Foss gjorde resan runt Medelha-
vet 1935, strax efter att ramen
börjat säljas. Det var sidovagns-
ramen som man hade mest prob-
lem med under resan.
F & N ville också ha en större an-
del av sidovagnsförsäljningen,
den första rörramen och U ramen
hade, trots sina brister, tillverkats
i sammanlagt 400 exemplar från
1934 till 1937, medan motorcy-
keln var den överlägset bäst säl-
jande maskinen i Danmark med
över 1600 tillverkade mc under
samma tid. Många sidovagnar av
andra märken hade monterats på men det gällde endast ramar, det för personkorgar kunde levereras
Nimbus. återstod mera konstruktionsar- omgående.
bete innan man hade färdiga kor-
I ett försäljare-cirkulär den 6 gar. I mitten av september 1937 R-ramen var i huvudragen
augusti 1937 meddelade man att var så försäljningen av den nya R- mycket lik Danias rör-ram från
konstruktionsarbetet kommit så ramen igång, även om man hade 1935. Liksom denna var den sam-
långt att man räknade med att åtta dagars leveranstid på ramar manfogad med muffar och hade
börja leverera en ny typ av sido- för varutransporter medan ramar tre fästpunkter till motorcykeln,
vagnsramar under månaden, två nedre och ett diagonalstag
som skulle fästas under sadeln.
Bromskraften överfördes av en
axel inuti det tvärgående röret
som gick ut till sidovagnshjulet.
En wire förband denna axel med
bromspedalen på Dania, men
Nimbusvagnen fick ett stag med
en inställningsskruv med viss
fjäderverkan. Korgen avfjädrades
av två halvelliptiska bladfjädrar
monterade i längsriktning, en på
var sida av sidovagnskorgen.
Ganska snart insåg man att det
behövdes en fjärde fästpunkt till
motorcykeln och det främre dia-
gonalstaget ingick från augusti-
september 1938. R-ramar för
varutransporter fick åtta blad i
fjäderpaketen och de för person-
korgar fick fem.
22
28