Page 19 - SNT Sidovagnar
P. 19
slutade tillverka Danias sido-
vagnsramar eftersom de var för
tunga. Rören var 1 ½” (cirka 38
mm) som var sammanfogade med
muffar, detta är tyngre än en
svetsad konstruktion och Fisker
& Nielsen använde 28,6 mm på
rörramen från 1934 och 32 mm
på R- och RB-ramarna.
Även om Danias ram var tung så
kan man tycka att det är lite un-
derligt att F & N inte blev påver-
kade av denna konstruktion utan
ändå presenterade den mindre
lyckade U-ramen utan broms
1935. När man så kom med en
bromsad Nimbus-sidovagn, tre år
senare, så var R-ramen mycket lik
Danias konstruktion.
Företaget Steib i Nürnberg star-
tades strax före första världskri-
gets utbrott och började bygga
sidovagnar 1927. Under 1930-
talet var man, tillsammans med
Stoye från Leipzig, störst på sido-
vagnar i Tyskland och under de-
lar av 1950-talet hade man över
90 % av den tyska marknaden.
Man byggde dels enligt klassiskt
koncept med korgen ovanpå
sidovagnsramen, men även de
kända zeppelinliknande korgar-
na som hängde i ramrören.
Fjädringen av korgen fungerade
enligt samma princip i båda kon-
cepten, med en vridbar upphäng-
ning av korgens främre del och
en fjädrad bakdel. Det är ramar- Steibs originalramar har ett hori- ligare en tvärförstyvning sitter i
na till vagnarna med zeppelin- sontellt liggande rör, böjt till ett ramens bakre del, böjd så att den
korg och till Steibkopiorna med ”U” med öppningen bakåt. Strax ligger under sidovagnskorgen.
liknande ramar som vi skall ge en framför mitten är en rörbåge Sidovagnskorgen är så vridbart
översikt av här. påsvetsad. Bågen har den dubbla upphängd i främre halvan av
funktionen av handtag för passa- ramen och baktill hänger den i
geraren och förstyvning. Ytter- dragfjädrar. Hjulet sitter på en
19