Page 19 - SNT Sidovagnar
P. 19

slutade tillverka Danias sido-
                                                                                vagnsramar eftersom de var för
                                                                                tunga. Rören var 1 ½” (cirka 38
                                                                                mm) som var sammanfogade med
                                                                                muffar, detta är tyngre än en
                                                                                svetsad konstruktion och Fisker
                                                                                & Nielsen använde 28,6 mm på
                                                                                rörramen från 1934 och 32 mm
                                                                                på R- och RB-ramarna.

                                                                                Även om Danias ram var tung så
                                                                                kan man tycka att det är lite un-
                                                                                derligt att F & N inte blev påver-
                                                                                kade av denna konstruktion utan
                                                                                ändå presenterade den mindre
                                                                                lyckade U-ramen utan broms
                                                                                1935. När man så kom med en
                                                                                bromsad Nimbus-sidovagn, tre år
                                                                                senare, så var R-ramen mycket lik
                                                                                Danias konstruktion.














        Företaget Steib i Nürnberg star-
        tades strax före första världskri-
        gets utbrott och började bygga
        sidovagnar 1927. Under 1930-
        talet var man, tillsammans med
        Stoye från Leipzig, störst på sido-
        vagnar i Tyskland och under de-
        lar av 1950-talet hade man över
        90 % av den tyska marknaden.
        Man byggde dels enligt klassiskt
        koncept med korgen ovanpå
        sidovagnsramen, men även de
        kända zeppelinliknande korgar-
        na som hängde i ramrören.

        Fjädringen av korgen fungerade
        enligt samma princip i båda kon-
        cepten, med en vridbar upphäng-
        ning av korgens främre del och
        en fjädrad bakdel. Det är ramar-    Steibs originalramar har ett hori-  ligare en tvärförstyvning sitter i
        na till vagnarna med zeppelin-      sontellt liggande rör, böjt till ett  ramens bakre del, böjd så att den
        korg och till Steibkopiorna med     ”U” med öppningen bakåt. Strax      ligger under sidovagnskorgen.
        liknande ramar som vi skall ge en   framför mitten är en rörbåge        Sidovagnskorgen är så vridbart
        översikt av här.                    påsvetsad. Bågen har den dubbla     upphängd i främre halvan av
                                            funktionen av handtag för passa-    ramen och baktill hänger den i
                                            geraren och förstyvning. Ytter-     dragfjädrar. Hjulet sitter på en


                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24