Page 16 - SNT Sidovagnar
P. 16

ter som fästjärn för sidovagns-
        ACAPs plattstålsram                                                     skärmen. Beskrivningen av detta
                                                                                är komplicerad, men framgår
                                                                                tydligt av bilden ur ACAP-katal-
                                                                                ogen nedan.
                                            vogns fabrik och produktnamnet
        I anslutningen till A/S Fisker och
        Nielsens U-ram till sidovagnar      ACAP tog han från sitt för- och     En annan skillnad mellan de två
        som Jesper skrivit om kan det va-   mellannamn.                         konstruktionerna är att den fjäd-
        ra lämpligt att ta upp ACAPs för-                                       rande arm som håller sidovagns-
        sta sidovagnsram, som även den      ACAP-ramen är alltså mycket lik     korgens främre fäste, på ACAP
        var konstruerad av plattstål.       sin förebild, men det finns skill-  utgår från det längsgående platt-
                                            nader. Det främre ramjärnet på      stålet närmast motorcykeln, me-
                                            ACAP, det som går från det främ-
        Grundaren av ACAP, Aage Cap-                                            dan det på U-ramen  är fäst i det
        pelen Schulz, var vän med famil-    re nedre fästet och i vinkel snett  bakre tvärgående ramjärnet och
        jen Fisker, han poserar exempel-    bakåt till sidovagnshjulet, är till  stöttas ungefär halvvägs av ett
        vis på baksätet på Anders Fiskers   skillnad från Nimbusramen sam-      stag av plattstål som står på hög-
        Kakelugnsrör på ett foto från år    mannitad av dubbla järn. Båda       kant parallellt med det främre
        1926 och är med på andra famil-     järnen ligger vågrätt och är nita-  ramjärnet. På ACAP vilar bärar-
        jebilder tillsammans med sin fru.   de ovanpå varandra, men vid an-     men  på det främre ramjärnet
        Bekantskapen skall, enligt Allan    slutningen till sidovagnshjulet     och detta kan vara en bidragande
        Nyborg, ha svalnat betydligt när    delas de. Det övre böjs bakåt och   anledning till att detta järn är
        Schulz år 1935 började tillverka    fortsätter, i vågrätt läge  och an-  dubbelt på ACAP.
        sina sidovagnar, de hade nämli-     sluter till ramens bakre tvärjärn,
        gen en ram som var nästan en        medan det undre järnet böjs         En tredje skillnad är avfjädring-
        kopia av F & Ns U-ram som börjat    uppåt och sedan på högkant bak-     en av sidovagnskorgens bakdel.
        tillverkas någon månad tidigare.    åt så att det ansluter  till den del  Det järn som skruvas till sido-
        Schulz företag hette Dansk Side-    av det bakre tvärjärnet som hål-    vagnskorgen på en ACAP-ram
                                            ler sidovagnens axel och fortsät-

        ACAPs sidovagnsram avbildades på sidan 9 i katalogen 1935 och den fanns med i broschyrerna fram till
        kriget, till samma pris som 1935.












































                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21