Page 16 - SNT Sidovagnar
P. 16
ter som fästjärn för sidovagns-
ACAPs plattstålsram skärmen. Beskrivningen av detta
är komplicerad, men framgår
tydligt av bilden ur ACAP-katal-
ogen nedan.
vogns fabrik och produktnamnet
I anslutningen till A/S Fisker och
Nielsens U-ram till sidovagnar ACAP tog han från sitt för- och En annan skillnad mellan de två
som Jesper skrivit om kan det va- mellannamn. konstruktionerna är att den fjäd-
ra lämpligt att ta upp ACAPs för- rande arm som håller sidovagns-
sta sidovagnsram, som även den ACAP-ramen är alltså mycket lik korgens främre fäste, på ACAP
var konstruerad av plattstål. sin förebild, men det finns skill- utgår från det längsgående platt-
nader. Det främre ramjärnet på stålet närmast motorcykeln, me-
ACAP, det som går från det främ-
Grundaren av ACAP, Aage Cap- dan det på U-ramen är fäst i det
pelen Schulz, var vän med famil- re nedre fästet och i vinkel snett bakre tvärgående ramjärnet och
jen Fisker, han poserar exempel- bakåt till sidovagnshjulet, är till stöttas ungefär halvvägs av ett
vis på baksätet på Anders Fiskers skillnad från Nimbusramen sam- stag av plattstål som står på hög-
Kakelugnsrör på ett foto från år mannitad av dubbla järn. Båda kant parallellt med det främre
1926 och är med på andra famil- järnen ligger vågrätt och är nita- ramjärnet. På ACAP vilar bärar-
jebilder tillsammans med sin fru. de ovanpå varandra, men vid an- men på det främre ramjärnet
Bekantskapen skall, enligt Allan slutningen till sidovagnshjulet och detta kan vara en bidragande
Nyborg, ha svalnat betydligt när delas de. Det övre böjs bakåt och anledning till att detta järn är
Schulz år 1935 började tillverka fortsätter, i vågrätt läge och an- dubbelt på ACAP.
sina sidovagnar, de hade nämli- sluter till ramens bakre tvärjärn,
gen en ram som var nästan en medan det undre järnet böjs En tredje skillnad är avfjädring-
kopia av F & Ns U-ram som börjat uppåt och sedan på högkant bak- en av sidovagnskorgens bakdel.
tillverkas någon månad tidigare. åt så att det ansluter till den del Det järn som skruvas till sido-
Schulz företag hette Dansk Side- av det bakre tvärjärnet som hål- vagnskorgen på en ACAP-ram
ler sidovagnens axel och fortsät-
ACAPs sidovagnsram avbildades på sidan 9 i katalogen 1935 och den fanns med i broschyrerna fram till
kriget, till samma pris som 1935.
16