Page 23 - SNT Sidovagnar
P. 23

spiralfjädrar på en skena som
                                                                                bultats fast på ramens ovansida.


                                                                                Utförandet på både R- och RB-
                                                                                ramarna ändrades efter hand.
                                                                                Muffarna försvann så att ramar-
                                                                                na blev lättare som helsvetsade.
                                                                                Korgen hängde bak i gångjärn på
                                                                                RB-ramarna men senare satte
                                                                                man en axel i böjda ”ögon” bak i
                                                                                bladfjädrarna. Detta i kombina-
                                                                                tion med en tunnel i botten på
                                                                                personkorgarna gjorde att de inte
                                                                                slog i ramen när de hängdes lågt i
                                                                                ramarna.

                                                                                Sidovagnskorgarna fortsatte att
                                                                                levererats efter det att motorcy-
                                                                                kelproduktionen upphört. I mars
        Om vi tittar på de ritningar som    skärm ville man ha ytterligare 10   1963 levererades 33 RB-ramar till
        finns bevarade av dessa ramar så    kr och lika mycket mera för en      försvaret och så sent som den 7
        verkar det som om utvecklings-      ram för varutransporter. I januari  februari 1966 levererades den
        arbetet hade hållit på under nå-    1938 sänkte man så priset med 25    sista, nr 6194 till återförsäljare
        got år. Den äldsta daterade rit-    kronor. Samtidigt kostade ACAPs     Marius Nielsen i Odense.
        ningen av en sidovagnsram med       obromsade plattstålsram 250 kr
        broms är från den 19 september      och med broms, ytterligare 50 kr    Både R- och RB-ramarna var allt-
        1936.                                                                   så specialbyggda för att sättas på
                                            År 1939 kom så en ytterligare för-  en Nimbus C. Därmed var det ba-
        Inför presentationen av den nya     bättrad ram, RB-ramen. Det nya      ra två inställningar man behövde
        sidovagnsramen hade man avise-      var nu att korgen där bak avfjäd-   göra för att ekipaget skulle gå
        rat ett pris på 350 kronor för en   rades av två kvartselliptiska blad-  stadigt. Först måste man ställa in
        personsidovagn med svartlacke-      fjädrar monterade på ramens un-     motorcykelns lutning från sido-
        rad skärm, för röd eller grön       dersida och där fram fanns nu två   vagnen. Det gör man genom att
                                                                                lägga någonting med tjockleken
                                                                                av en blyertspenna under cent-
                                                                                ralstödets högra ben, man kan till
                                                                                exempel välja – en blyertspenna.
                                                                                Om man så har börjat med att
                                                                                fästa det nedre bakre sidovagns-
                                                                                fästet ända intill fästplåten för
                                                                                bakhjulsnavet och satt diagonal-
                                                                                staget längst fram så nära styr-
                                                                                huvudet som det går, ja då behö-
                                                                                ver man bara ställa in sidovagns-
                                                                                bromsen så att maskinen inte
                                                                                drar snett!


                                                                                En fullständig beskrivning hur
                                                                                man kopplar sin sidovagn till en
                                                                                Nimbus C finns exempelvis i
                                                                                Knud Jørgensens bok
                                                                                              eller i Svenska
                                                                                Nimbus-tidningen, nummer 21.



                                                           29
                                                           23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28