Page 23 - SNT Sidovagnar
P. 23
spiralfjädrar på en skena som
bultats fast på ramens ovansida.
Utförandet på både R- och RB-
ramarna ändrades efter hand.
Muffarna försvann så att ramar-
na blev lättare som helsvetsade.
Korgen hängde bak i gångjärn på
RB-ramarna men senare satte
man en axel i böjda ”ögon” bak i
bladfjädrarna. Detta i kombina-
tion med en tunnel i botten på
personkorgarna gjorde att de inte
slog i ramen när de hängdes lågt i
ramarna.
Sidovagnskorgarna fortsatte att
levererats efter det att motorcy-
kelproduktionen upphört. I mars
Om vi tittar på de ritningar som skärm ville man ha ytterligare 10 1963 levererades 33 RB-ramar till
finns bevarade av dessa ramar så kr och lika mycket mera för en försvaret och så sent som den 7
verkar det som om utvecklings- ram för varutransporter. I januari februari 1966 levererades den
arbetet hade hållit på under nå- 1938 sänkte man så priset med 25 sista, nr 6194 till återförsäljare
got år. Den äldsta daterade rit- kronor. Samtidigt kostade ACAPs Marius Nielsen i Odense.
ningen av en sidovagnsram med obromsade plattstålsram 250 kr
broms är från den 19 september och med broms, ytterligare 50 kr Både R- och RB-ramarna var allt-
1936. så specialbyggda för att sättas på
År 1939 kom så en ytterligare för- en Nimbus C. Därmed var det ba-
Inför presentationen av den nya bättrad ram, RB-ramen. Det nya ra två inställningar man behövde
sidovagnsramen hade man avise- var nu att korgen där bak avfjäd- göra för att ekipaget skulle gå
rat ett pris på 350 kronor för en rades av två kvartselliptiska blad- stadigt. Först måste man ställa in
personsidovagn med svartlacke- fjädrar monterade på ramens un- motorcykelns lutning från sido-
rad skärm, för röd eller grön dersida och där fram fanns nu två vagnen. Det gör man genom att
lägga någonting med tjockleken
av en blyertspenna under cent-
ralstödets högra ben, man kan till
exempel välja – en blyertspenna.
Om man så har börjat med att
fästa det nedre bakre sidovagns-
fästet ända intill fästplåten för
bakhjulsnavet och satt diagonal-
staget längst fram så nära styr-
huvudet som det går, ja då behö-
ver man bara ställa in sidovagns-
bromsen så att maskinen inte
drar snett!
En fullständig beskrivning hur
man kopplar sin sidovagn till en
Nimbus C finns exempelvis i
Knud Jørgensens bok
eller i Svenska
Nimbus-tidningen, nummer 21.
29
23