Page 17 - SNT Sidovagnar
P. 17
vilar på två svängbara armar som ACAP-vagnen fästs vid motorcy- övre fäste förstärkt med ett sned-
är fästade i det bakre tvärjärnet keln på fyra punkter precis som stag medan Nimbusramen har ett
och avfjädras av två horisontellt U-ramen, men de övre bärarmar- liggande vinkeljärn som förstärk-
liggande spiralfjädrar som är na är här skruvade till sidovagns- ning längs skärmens nederdel.
dragfjädrar. ramen. På ACAP är skärmens Även ACAPs sidovagnsram var
obromsad som standard, men
mot ett tillägg på 40 kronor kun-
de man få en broms monterad.
Rimligen har ACAP-ramen haft
ungefär samma nackdelar som
U-ramen vad gäller bristande
styvhet, är det någon av läsarna
som har erfarenheter av en sådan
här ram?
I augusti 1937 sålde A. Cappelen
Schulz Dansk sidevognsfabrik
och de nya ägarna ombildade
företaget till ett aktiebolag, A/S
ACAP. En av de nya ägarna var
Charles Christiansen, känd och
framgångsrik Ariel-förare. Man
köpte även motorcykel- och sido-
vagnstillverkaren Dania, men det
är en annan historia.
17