Page 17 - SNT Sidovagnar
P. 17

vilar på två svängbara armar som    ACAP-vagnen fästs vid motorcy-      övre fäste förstärkt med ett sned-
        är fästade i det bakre tvärjärnet   keln på fyra punkter precis som     stag medan Nimbusramen har ett
        och avfjädras av två horisontellt   U-ramen, men de övre bärarmar-      liggande vinkeljärn som förstärk-
        liggande spiralfjädrar som är       na är här skruvade till sidovagns-  ning längs skärmens nederdel.
        dragfjädrar.                        ramen. På ACAP är skärmens          Även ACAPs sidovagnsram var
                                                                                obromsad som standard, men
                                                                                mot ett tillägg på 40 kronor kun-
                                                                                de man få en broms monterad.

                                                                                Rimligen har ACAP-ramen haft
                                                                                ungefär samma nackdelar som
                                                                                U-ramen vad gäller bristande
                                                                                styvhet, är det någon av läsarna
                                                                                som har erfarenheter av en sådan
                                                                                här ram?

                                                                                I augusti 1937 sålde A. Cappelen
                                                                                Schulz Dansk sidevognsfabrik
                                                                                och de nya ägarna ombildade
                                                                                företaget till ett aktiebolag, A/S
                                                                                ACAP. En av de nya ägarna var
                                                                                Charles Christiansen, känd och
                                                                                framgångsrik Ariel-förare. Man
                                                                                köpte även motorcykel- och sido-
                                                                                vagnstillverkaren Dania, men det
                                                                                är en annan historia.


                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22