Page 20 - SNT Sidovagnar
P. 20
Många sidovagnstillverkare bör-
jade göra mer eller mindre exakta
kopior av Steibs vagnar eftersom
de blev populära och mönster-
skyddet inte var lika effektivt då
som idag. Bland de mest oblyga
kopiorna var danska Bender som
började tillverkas 1937 och där
vagnar tillverkades till början av
1980-talet. I Tyskland fanns flera
liknande vagnar, bland dem Kali
K37 och K46, båda från perioden
1932-36.
I Danmark inspirerades både
Dania och ACAP. De senare gjor-
de en ram av bandstål, som bör
ha blivit svajig, vagnen finns på
omslaget till broschyren från
svingaxel som är avfjädrad med
en spiralfjäder, på senare model-
ler en torsionsfjäder. Ramen kun-
de fås med bromsat sidovagns-
hjul anpassat till BMWs motor-
cyklar. Det fanns under något år
även en hydraulisk broms med
en huvudcylinder som aktivera-
des av en kabel från motorcy-
kelns bromspedal.
Enligt Knud Jørgensens sido-
vagnsbok kan en sidovagn med
fjädrat hjul ge lite överraskande
vägegenskaper när den kopplas
på en cykel med ofjädrat bakhjul,
men jag har inte själv någon er-
farenhet av att köra med dessa
typer av vagnar på Nimbus.
1939 med Charles Christensen
vid styret. Redan 1935 hade man
en zeppelinformad korg, men den
var avsedd för ACAPs vanliga
bandstålsram och alltså monte-
rad ovanpå denna.
När Dania presenterade sin sido-
vagnsserie 1935 rörde det sig om
tre modeller, en av dem var Dania
Sport, en sidovagn med zeppelin-
korg enligt Steibs princip. På ut-
ställningen i Tivoli 1939 fanns
den med, se fotot på sidan 23,
20