Page 20 - SNT Sidovagnar
P. 20

Många sidovagnstillverkare bör-
                                                                                jade göra mer eller mindre exakta
                                                                                kopior av Steibs vagnar eftersom
                                                                                de blev populära och mönster-
                                                                                skyddet inte var lika effektivt då
                                                                                som idag. Bland de mest oblyga
                                                                                kopiorna var danska Bender som
                                                                                började tillverkas 1937 och där
                                                                                vagnar tillverkades till början av
                                                                                1980-talet. I Tyskland fanns flera
                                                                                liknande vagnar, bland dem Kali
                                                                                K37 och K46, båda från perioden
                                                                                1932-36.


                                                                                I Danmark inspirerades både
                                                                                Dania och ACAP. De senare gjor-
                                                                                de en ram av bandstål, som bör
                                                                                ha blivit svajig, vagnen finns på
                                                                                omslaget till broschyren från

        svingaxel som är avfjädrad med
        en spiralfjäder, på senare model-
        ler en torsionsfjäder. Ramen kun-
        de fås med bromsat sidovagns-
        hjul anpassat till BMWs motor-
        cyklar. Det fanns under något år
        även en hydraulisk broms med
        en huvudcylinder som aktivera-
        des av en kabel från motorcy-
        kelns bromspedal.


        Enligt Knud Jørgensens sido-
        vagnsbok kan en sidovagn med
        fjädrat hjul ge lite överraskande
        vägegenskaper när den kopplas
        på en cykel med ofjädrat bakhjul,
        men jag har inte själv någon er-
        farenhet av att köra med dessa
        typer av vagnar på Nimbus.


                                                                                1939 med Charles Christensen
                                                                                vid styret. Redan 1935 hade man
                                                                                en zeppelinformad korg, men den
                                                                                var avsedd för ACAPs vanliga
                                                                                bandstålsram och alltså monte-
                                                                                rad ovanpå denna.


                                                                                När Dania presenterade sin sido-
                                                                                vagnsserie 1935 rörde det sig om
                                                                                tre modeller, en av dem var Dania
                                                                                Sport, en sidovagn med zeppelin-
                                                                                korg enligt Steibs princip. På ut-
                                                                                ställningen i Tivoli 1939 fanns
                                                                                den med, se fotot på sidan 23,


                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25