Page 16 - SNT_27
P. 16
tävlande mot Paris. Det var ett lag som körde Reading Starten gick vid Triumfbågen i Paris. Ordföranden i
Standard-maskiner. Man ville naturligtvis rekognos- DMU, Danmarks Motor Union, Ove Bendixen i sin
cera på vägen ner till starten. Chevrolet var ”pace-car” de första 5-6 kilometrarna
från Triumfbågen och flaggade sedan av fältet vid sju-
Även den här tävlingen var öppen för både bilar och tiden på fredagsmorgonen. De första telegrammen till
motorcyklar. Automobilerna var indelade i tre klasser: tävlingsledningen i Köpenhamn kom från Liegé där
upp till 2000 ccm, 2000-3000 ccm och så de över 3000 Hersleb Christiansen i sin Bugatti hade passerat som
ccm. I den minsta klassen var det fyra tävlande, vinna- förste man klockan 13.56, tätt följd av en av Fiatvag-
ren från 1921, Carl Høltzer på sin Wanderer, två Fiat narna. Den tidigare vinnaren Friis som tidigare kört
samt en Bugatti Brescia körd av Hersleb Christiansen. Hudson, men nu en Essex låg också mycket bra till.
Mellanklassen hade lockat två deltagare, båda på Bland motorcyklarna verkade det gå bäst för Albert
Essex samt slutligen den stora klassen med även den Petersen på Nimbus och Bohnstedt Petersen på
två tävlande, en Sunbeam och en Hudson. Motorcyk- Reading Standard. Först över den danska gränsen vid
larna indelades även Kruså var Friis,
de i tre klasser där fortfarande tätt
cylindervolym- följd av Fiatvag-
gränserna var 500 ccm nen körd av
och 750 ccm. Minsta Caspersen. Någ-
klassen hade bara en ra timmar sena-
deltagare, Hedegaard re passerade
Schou på en Norton, Albert Petersen.
medan mellanklassen Ställningen i Kö-
lockade fem deltaga- penhamn var
re, däribland Albert oförändrad och
Petersen och Ejnar Friis stod som
Holm på Nimbus. I vinnare för and-
den stora klassen, ra året i följd
över 750 ccm fanns bland bilarna
åtta deltagare och en- och Albert
ligt Motorbladets re- Petersen fogade
portage bland dem ännu en stor se-
Henry Erlind på en ger till sin svit
Nimbus på 988 ccm. av fina resultat
År 1921 hade ju under året. Pris-
Erlind vunnit sin listan för motor-
klass med en Nimbus cyklarna såg ut
och kommit samman- så här, med den
lagt på andra plats effektiva kör-
bland motorcyklarna. tiden angiven i
Ett Kakelugnsrör på timmar och mi-
988 ccm har aldrig nuter
funnits, utan förklaringen är nog att Erlind varit an-
mäld med en H-D men sedan bytt till Nimbus och 1. Albert Petersen, Nimbus. 30.43
detta har Motorbladet inte ändrat riktigt. På bilderna 2. Helle Broe (vinnare 1921), Indian. 34.42
innan och efter tävlingen samt i resultatlistorna är 3. Henry Erlind, Nimbus. 34.55
Erlind den tredje Nimbusföraren i tävlingen – och 4. Bohnstedt Petersen, Reading Standard. 35.21
givetvis tävlande i mellanklassen. 5. Houndinghouse Jensen, Reading Standard.
48.10
Tävlingen kallades ett ”turistløb” vilket innebar att fö- 6. Hedegaard Schou, Norton. 48.10
rarna själva valde bästa väg och också själva fick sörja 7. Carl Petersen, Blériot. 50.05
för olja och bensin. Detta innebar att de ofta valde oli- 8. Poul Jørgensen och D. Hansen, Henderson.
ka vägar och det var mycket svårt att avgöra de inbör- 50.28
des placeringarna förrän man närmade sig målet. Fö-
rarna skulle rapportera till tävlingsledningen i Köpen- Den tredje Nimbussen, körd av Ejnar Holm hade varit
hamn med telegram under tävlingen och på detta sätt tvungen att bryta i Bremen, på grund av sjukdom en-
skulle hemmapubliken hållas något underrättade om ligt en av Fisker & Nielsens annonser efter tävlingen.
händelseförloppet. Hur gick det då för Hersleb Christiansen i Bugattin?
Ja, han hade länge följt med bra och kämpat med Friis
16