Page 17 - SNT_27
P. 17
Bilden från Politiken den 9 juni 1922 visar de fyra Reading-Standard och Hersleb Christiansens lilla Brescia Bugatti innan
avfärden till Paris.
om ledningen, men så fick han ett stort antal punkte- motorcyklarna och de som var lämpliga att köra den
ringar, så många att han till sist fick börja jaga nya här typen av tävlingar med.
däck och slangar och kom i mål som sista bil, trots att
Bugattin, som Politiken skrev, borde vara den snab- Det vanligaste märket var Harley Davidson med elva
baste bilen. av 39 deltagande motorcyklar, därefter Indian och
Nimbus med vardera sex representanter. Fyra deltaga-
Efter Paris-Köpenhamn var nästa stora begivenhet re körde F.N. och tre Reading Standard. Tre tävlande,
Danmarks Motorunions stora Danmarkstävling med det ena av två lag från Køge, angavs ha kört A.C.A.
start i Köpenhamn, runt på Själland, över Fyn, upp vilket jag först antog vara ett feltryck för A.C.E. Så var
genom Jylland ända till Skagen och så tillbaka till det två på Henderson och en av vardera Regal, Hum-
Köpenhamn igen. Vinnaren korades till Danmarks- ber, Triumph och B.S.A.
mästare. Men medan man förberedde sig för detta så
var det en del andra tävlingar, bland annat ordnade Så var det dags för Danmarks Motorunions
Centralforeningen for Sjællandske Provinsklubber Danmarksmästerskap den 28-30 juli. Här var åter tre
det Sjællandske Mesterskabsløb den 25 juni. Femton A.C.A. med, så teorin om feltryck stämde inte. Poul
motorklubbar deltog i detta med sammanlagt 45 föra- Jørss visste givetvis besked! Det var en köpenhamns-
re. Här kunde man uppenbarligen ha både bilar och firma som hette Adler Cycle Aktiebolag som bland
motorcyklar i de tävlande lagen, men motorcyklarna annat importerade den amerikanska fyrcylindriga
övervägde och det fanns även sidovagnsekipage med. Ace-motorcykeln som låg bakom A.C.A. Man hade
Man körde i två klasser men det finns inte några upp- helt enkelt utverkat att man fick sätta sina egna deka-
gifter om klassindelning eller liknande och resultatet ler på Ace-cyklarna när man sålde dem. Dekalerna såg
av tävlingen blev att hela nio av de femton lagen blev ut som original Ace-dekaler med den amerikanska
prickfria så ingen enskild klubb blev Själlandsmästare. örnen och allt, den enda skillnaden var att man bytt ut
Bland de prickfria fanns A.C.A.-laget och ett lag från det sista ’E’ mot ett ’A’.
Sorö med tre Nimbus, bland dem Prøvemester
Rasmussen och Henry Erlind. Tävlingen var en klubbtävling, men där man även ut-
såg individuella klassmästare. Sex klubblag med fem
Här kan det vara intressant att utnyttja startlistan till deltagare i varje lag var anmälda. För att vinna klubb-
att se vilka motorcykelfabrikat som deltog, detta kan mästerskapet skulle alla deltagare genomföra och som
ge en fingervisning om motorcykelparken i Danmark vanligt gällde idealtider och prickberäkning. I tre av
de här åren, i alla fall säger det något om de större
17