Page 17 - SNT_27
P. 17

Bilden från Politiken den 9 juni 1922 visar de fyra Reading-Standard och Hersleb Christiansens lilla Brescia Bugatti innan
        avfärden till Paris.
        om ledningen, men så fick han ett stort antal punkte-  motorcyklarna och de som var lämpliga att köra den
        ringar, så många att han till sist fick börja jaga nya  här typen av tävlingar med.
        däck och slangar och kom i mål som sista bil, trots att
        Bugattin, som Politiken skrev, borde vara den snab-   Det vanligaste märket var Harley Davidson med elva
        baste bilen.                                          av 39 deltagande motorcyklar, därefter Indian och
                                                              Nimbus med vardera sex representanter. Fyra deltaga-
        Efter Paris-Köpenhamn var nästa stora begivenhet      re körde F.N. och tre  Reading Standard. Tre tävlande,
        Danmarks Motorunions stora Danmarkstävling med        det ena av två lag från Køge, angavs ha kört A.C.A.
        start i Köpenhamn, runt på Själland, över Fyn, upp    vilket jag först antog vara ett  feltryck för A.C.E. Så var
        genom Jylland ända till Skagen och så tillbaka till   det två på Henderson och en av vardera Regal, Hum-
        Köpenhamn igen. Vinnaren korades till Danmarks-       ber, Triumph och B.S.A.
        mästare. Men medan man förberedde sig för detta så
        var det en del andra tävlingar, bland annat ordnade   Så var det dags för Danmarks Motorunions
        Centralforeningen for Sjællandske Provinsklubber      Danmarksmästerskap den 28-30 juli. Här var åter tre
        det Sjællandske Mesterskabsløb den 25 juni. Femton    A.C.A. med, så teorin om feltryck stämde inte. Poul
        motorklubbar deltog i detta med sammanlagt 45 föra-   Jørss visste givetvis besked! Det var en köpenhamns-
        re. Här kunde man uppenbarligen ha både bilar och     firma som hette Adler Cycle Aktiebolag som bland
        motorcyklar i de tävlande lagen, men motorcyklarna    annat importerade den amerikanska fyrcylindriga
        övervägde och det fanns även sidovagnsekipage med.    Ace-motorcykeln som låg bakom A.C.A. Man hade
        Man körde i två klasser men det finns inte några upp-  helt enkelt utverkat att man fick sätta sina egna deka-
        gifter om klassindelning eller liknande och resultatet  ler på Ace-cyklarna när man sålde dem. Dekalerna såg
        av tävlingen blev att hela nio av de femton lagen blev  ut som original Ace-dekaler med den amerikanska
        prickfria så ingen enskild klubb blev Själlandsmästare.  örnen och allt, den enda skillnaden var att man bytt ut
        Bland de prickfria fanns A.C.A.-laget och ett lag från  det sista ’E’ mot ett ’A’.
        Sorö med tre Nimbus, bland dem Prøvemester
        Rasmussen och Henry Erlind.                           Tävlingen var en klubbtävling, men där man även ut-
                                                              såg individuella klassmästare. Sex klubblag med fem
        Här kan det vara intressant att utnyttja startlistan till  deltagare i varje lag var anmälda. För att vinna klubb-
        att se vilka motorcykelfabrikat som deltog, detta kan  mästerskapet skulle alla deltagare genomföra och som
        ge en fingervisning om motorcykelparken i Danmark     vanligt gällde idealtider och prickberäkning. I tre av
        de här åren, i alla fall säger det något om de större

                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22