Page 32 - SNT_15
P. 32
Bilden är från omkring 1926. Ur Poul Jørss arkiv. Observera reservslangen som föraren till höger har som en
rulle kring styret.
Klockan 1.44 var på natten, då Efter Stralsund körde han de 72 Rasmussen, prøvemesteren, samt
hade man kört oavbrutet sedan kilometerna till Rostock på en tim- en soloklass som även den vanns
halv fem på morgonen och varit i me och femton minuter och Ros- av en Nimbusförare, Walter Heibut.
Berlin och vänt. tock-Wismar, 57 kilometer, på en År 1923 deltog P.A. Fisker själv för
timme jämnt. Einar Holm kom till sista gången i en tävling. Det var
Odense som nummer ett ekonomilopp där Fisker vann
två efter Albert Peter- sidovagnsklassen över 600 ccm.
sen. Han avslutar
skildringen med: Bare Listan på tävlingar och segrar blir
det hvar Berlinerløb lång och det finns anledning att
hver Lørdag. återkomma till landsvägstävlingar-
na i följande nummer. Men innan vi
Tredjeplatsen togs avslutar för denna gång så måste
också av en Nimbus, det handla om den legendariske
framförd av Harald Harry Ingemann-Petersen också.
Knudsen. Han var verkmästare hos Fisker &
Nielsen och hade kanske därför
Tävlingsresultaten, möjligheter att hålla sin motorcykel
och fabrikens produk- i topptrim.
tionskapacitet, gjorde
att man sålde 160 Ingemann-Petersen var aktiv
maskiner år 1922. 1924-1928 och hemförde ett stort
antal förstaplatser, segern i den
Odense-Berlin- svenska Majtävlingen över 220 mil
Odense kördes också den 20-25 maj 1925 utnyttjade
Här ser det inte ut att vara blodigt allvar. En av 1923, då fanns en fabriken i sin reklam, men hans
Nimbusklubbens arrangemang. Bilden tros vara sidovagnsklass som största framgång var segern i den
från 1928. Ur Poul Jørss arkiv. vanns av Anton 240 mil långa nonstop-tävlingen(!)
32