Page 28 - SNT_15
P. 28
Utdrag från ”Nimbusägarens uppslagsbok”, del 2
Ett än så länge oskrivet praktverk som bör återfinnas i varje Nimbusägares verktygslåda
Lasse Persson
Detta utdrag hör hemma under • Ankaret roteras
bokstaven D som i ”Dynamo- och lampan skall
ankare, test av”. lysa kontinuerligt
(ett lätt fladdran-
Det följande är ett praktiskt verifie- de ljus när kolet
ringstest av dynamoankare där passeras av en
man lätt kan testa ankaret medan lamell kan tole-
dynamon sitter i hojen. Det är enk- reras, men inte
lare än att behöva demontera hela några ljusblink!).
härligheten om man bara har miss- Om generatorn
tankar om dynamofel och man kan sitter monterad,
även se kontaktfel om ankaret for- roterar man an-
mellt sett är OK. karet lättast om
man tar ut tänd-
Metoden är testad på en inkommen stiften och rote-
sjukling och den hade två kontakt- rar runt motorn
fel beroende på smuts och oxid och med en plank-
ett som visade sig bero på en tra- stump som häv-
sig koppling till en av kommutator- arm mellan mo-
lamellerna. tor och kick-
startspedal.
Jag har även kollat på en nyinför-
skaffad renoverad dynamo och den • Om ljuset slock-
visade inga fel alls. nar så är det ett
kontaktfel i dy-
En helt ren och oxidfri kommutator namon.
visare inte blink när man roterar Så här ser kopplingsschemat till vänster ut i
från lamell till lamell, vilket en oxi- • Kontaktfelet kan levande livet. Det har ingen betydelse om du
derad/smutsig kan göra. bero på lednings- kopplar pluspolen till kolet på vänster eller höger
brott i lindning- sida av dynamon. Se bara till att koppla det till
Märkligt att ingen tänkt på detta arna eller att den skruv som har kontakt med kolet (se den
förut... Det är ju inte precis rocket- kommutatorn är infällda bilden), annars blir det inget ljus alls och
science... så smutsig och/ du är lika klok som tidigare
eller oxiderad att
kontaktfelet uppstår mellan det så koppla bort generatorn och
kol och kommutator, att kör raka vägen hem. Om du inte
kolet är slitet, att kolhållaren kopplar bort generatorn kan du
är slitet så kolet vacklar, att bränna lindningarna och det blir
kommutatorn är sliten till en dyrt.
för liten diameter och därför
ger dålig kontakt . Hur kopplar du då bort generatorn?
Jo enklast är att koppla bort jord-
• Metoden används för att ledningen vid den vänstra kolhålla-
konstatera huruvida dyna- ren. Det är en kort koppartråd som
mon är OK eller om det före- sitter under den främre av de två
ligger fel, men dock inte VIL- skruvar som håller locket till kol-
KET fel som kan föreligga. hållaren. Lossa denna tråd, böj
Kopplingsschema. Beteckningar: Detta är troligen det snab- undan den så den inte får jordkon-
takt, skruva fast skruven igen,
1. Kol baste sättet att verifiera starta motorn och kör hem.
2. 6-volts lampa huruvida ett dynamoankare
3. 6-volts batteri är OK eller ej. Om du kon- Om du slår över till parkeringsljus
staterar ett fel, då är det
bara att börja skruva isär. kan du köra minst tio mil på ett
Kontroll av dynamoankare fulladdat batteri.
Det är viktigt att du kommer ihåg
Metodbeskrivning: att laddningslampan är en var- Nu är ju inte detta ett vanligt fel på
ningslampa. Om den börjar lysa Nimbus typ C, tro inte det. Men om
• D, F och jord losskopplas när du kör och motorvarvet är det händer så vet du vad du skall
från generatorn/dynamon högre än tomgång så MÅSTE du göra. Förebygg genom att byta
och ovanstående schema stanna. Ta reda på varför lampan kolen om de är kortare än 10-12
kopplas in. lyser och om du inte lyckas med mm. □
28