Page 28 - SNT_15
P. 28

Utdrag från ”Nimbusägarens uppslagsbok”, del 2
                          Ett än så länge oskrivet praktverk som bör återfinnas i varje Nimbusägares verktygslåda
                                                     Lasse Persson


        Detta utdrag hör hemma under        •    Ankaret roteras
        bokstaven D som i ”Dynamo-               och lampan skall
        ankare, test av”.                        lysa kontinuerligt
                                                 (ett lätt fladdran-
        Det följande är ett praktiskt verifie-   de ljus när kolet
        ringstest av dynamoankare där            passeras av en
        man lätt kan testa ankaret medan         lamell kan tole-
        dynamon sitter i hojen. Det är enk-      reras, men inte
        lare än att behöva demontera hela        några ljusblink!).
        härligheten om man bara har miss-        Om generatorn
        tankar om dynamofel och man kan          sitter monterad,
        även se kontaktfel om ankaret for-       roterar man an-
        mellt sett är OK.                        karet lättast om
                                                 man tar ut tänd-
        Metoden är testad på en inkommen         stiften och rote-
        sjukling och den hade två kontakt-       rar runt motorn
        fel beroende på smuts och oxid och       med en plank-
        ett som visade sig bero på en tra-       stump som häv-
        sig koppling till en av kommutator-      arm mellan mo-
        lamellerna.                              tor och kick-
                                                 startspedal.
        Jag har även kollat på en nyinför-
        skaffad renoverad dynamo och den    •    Om ljuset slock-
        visade inga fel alls.                    nar så är det ett
                                                 kontaktfel i dy-
        En helt ren och oxidfri kommutator       namon.
        visare inte blink när man roterar                         Så här ser kopplingsschemat till vänster ut i
        från lamell till lamell, vilket en oxi-  •  Kontaktfelet kan   levande livet. Det har ingen betydelse om du
        derad/smutsig kan göra.                  bero på lednings-  kopplar pluspolen till kolet på vänster eller höger
                                                 brott i lindning-  sida av dynamon. Se bara till att koppla det till
        Märkligt att ingen tänkt på detta        arna eller att   den skruv som har kontakt med kolet (se den
        förut... Det är ju inte precis rocket-   kommutatorn är   infällda bilden), annars blir det inget ljus alls och
        science...                               så smutsig och/  du är lika klok som tidigare
                                                 eller oxiderad att
                                                 kontaktfelet uppstår mellan   det så koppla bort generatorn och
                                                 kol och kommutator, att       kör raka vägen hem. Om du inte
                                                 kolet är slitet, att kolhållaren   kopplar bort generatorn kan du
                                                 är slitet så kolet vacklar, att   bränna lindningarna och det blir
                                                 kommutatorn är sliten till en   dyrt.
                                                 för liten diameter och därför
                                                 ger dålig kontakt .           Hur kopplar du då bort generatorn?
                                                                               Jo enklast är att koppla bort jord-
                                            •    Metoden används för att       ledningen vid den vänstra kolhålla-
                                                 konstatera huruvida dyna-     ren. Det är en kort koppartråd som
                                                 mon är OK eller om det före-  sitter under den främre av de två
                                                 ligger fel, men dock inte VIL-  skruvar som håller locket till kol-
                                                 KET fel som kan föreligga.    hållaren. Lossa denna tråd, böj
        Kopplingsschema. Beteckningar:           Detta är troligen det snab-   undan den så den inte får jordkon-
                                                                               takt, skruva fast skruven igen,
        1. Kol                                   baste sättet att verifiera    starta motorn och kör hem.
        2. 6-volts lampa                         huruvida ett dynamoankare
        3. 6-volts batteri                       är OK eller ej. Om du kon-    Om du slår över till parkeringsljus
                                                 staterar ett fel, då är det
                                                 bara att börja skruva isär.   kan du köra minst tio mil på ett
        Kontroll av dynamoankare                                               fulladdat batteri.
                                            Det är viktigt att du kommer ihåg
        Metodbeskrivning:                   att laddningslampan är en var-     Nu är ju inte detta ett vanligt fel på
                                            ningslampa. Om den börjar lysa     Nimbus typ C, tro inte det. Men om
        •     D, F och jord losskopplas     när du kör och motorvarvet är      det händer så vet du vad du skall
              från generatorn/dynamon       högre än tomgång så MÅSTE du       göra. Förebygg genom att byta
              och ovanstående schema        stanna. Ta reda på varför lampan   kolen om de är kortare än 10-12
              kopplas in.                   lyser och om du inte lyckas med    mm.                                          □

                                                            28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33