Page 31 - SNT_15
P. 31
Motorcykeltävlingar
Den första motorklubben i Dan- Efter kriget startade man igen. De
mark var Elleham-klubben, grun- rena hastighetstävlingarna på Fanø
dad 1906. Avsikten var att stärka strand inleddes 1919 och kördes
sammanhållningen mellan ägarna sedan årligen fram till och med
av Elleham-motorcyklarna, ordna 1924 då en dödsolycka inträffade,
utflykter och tävlingar. Vägarnas Malcom Campbells bil tappade ett
standard var, i alla fall med våra hjul som for in bland publiken.
ögon, inte direkt lämpade för
motortävlingar, men redan 1907 Att framgångsrikt synas i tävlingar
körde man en tävling ”Jylland var viktigt för försäljningen av
Rundt” ett orienterings och uthål- motorcyklar, det gällde naturligtvis
lighetslopp där man skulle hålla en även den nya Nimbus. Första
genomsnittshastighet av 30 km/h gången P.A. Fisker ställde upp i en
mellan kontrollerna. Flera andra tävling var 1919 då han vann sin
klubbar bildades dessa år, både klass i ”Københavns Motor Klubs
märkesklubbar och områdesklub- Juniorløb”. Flera framgångar följde
bar, Anglo Dane-klubben, Køben- med de första prototyperna.
havns Motorklub med flera. Elle- Framgångarna utnyttjade man fli-
ham-klubben var ledande de första P.A Fisker har själv givit en drama- tigt i reklamen, exempelvis resul-
åren tills Danmarks Motor Union tisk skildring av strapatserna under taten i landsvägstävlingen Köpen-
bildades som paraplyorganisation. en vintertävling som i stort sett hamn-Paris-Köpenhamn som kör-
gick Själland runt. Skildringen finns des både 1921 och 1922. Första
Det första Skagenloppet, kallat att läsa i de memoarer, avsedda året deltog en då känd flygare,
”Dansk Motor Grand Prix” kördes för den närmaste familjen, som Henry Erlind, på Nimbus. Han kom
1913 med 72 startande från han skrev i slutet av sitt liv, Mit på andra plats i mc-klassen efter
Köpenhamn på morgonen den 9 Levnedsløb. en Indian. Första sträckan ner till
augusti, både bilar och motorcyklar Paris var tydligen en transport-
deltog. Tävlingssträckan var Isbelagda vägar omväxlande med sträcka, men återvägen till Köpen-
Köpenhamn-Skagen-Köpenhamn, bottenlösa lerhålor till vägar. Repa- hamn kördes i ett streck – på
sammanlagt 100 mil som skulle rationer i dikeskanten, mitt i nat- knappt 44 timmar effektiv tid. Året
avverkas med en medelhastighet ten i kyla och regn med stela fing- efter vann en av de legendariska
på 40 km/h. Hela tolv ekipage kla- rar. Mörker, kyla, regn och - ovan- Nimbusförarna, Albert Petersen,
rade detta utan prickbelastning. på det - punktering efter punkte- tävlingen i motorcykelklassen. Året
Skagenloppet kördes även 1914, ring. Det är ingen entusiastisk be- innan hade han tävlat på Exelsior
men sedan satte kriget stopp för skrivning, men skildringen av att och vunnit det första Odense-
tävlandet även om enstaka andra köra motorcykel under grynings- Berlin-Odense loppet. När samma
motortävlingar genomförts 1915 timmarna under sommarhalvåret lopp kördes 1922 vann han åter,
och 1916. är närmast poetisk! nu på Nimbus. Tyvärr förolyckades
Albert Petersen på hösten samma
år.
Nimbusförsäljaren Einar Holm, den
försäljare som sålde flest Rör, var
också en flitig tävlingsdeltagare. I
Motorbladet 1922 har han berättat
om hur han kom på andra plats i
Odense-Berlin-Odense efter Albert
Petersen år 1922. Skildringen är
återgiven i Knud Jørgensens och
René Friborg Andersens bok om
Kakelugnsrören. Det är en annan
bild av tävlingarna än P.A.Fisker
gav, full av fart och gåpå-anda.
Nu kommer den værste Del
af Turen. Det blæser neder-
drægtigt koldt. Væltede Træ-
er. Hestekøretøjer. Men jeg
naar dog Stralsund Kl. 1.44.
Her er Kontrollen parat med
P.A. Fisker kör landsvägslopp. Teckning av Des Asmussen i A/S Fisker & en stor Beutel varm Kaffe,
Nielsens bok till 50 års-jubiléet, .. Og 50 aar gik. I verkligheten körde som jeg sluger, hvorpaa jeg
Fisker alltid med sidovagn. bliver helt frisk igen.
31