Page 31 - SNT_15
P. 31

Motorcykeltävlingar

          Den första motorklubben i Dan-     Efter kriget startade man igen. De
          mark var Elleham-klubben, grun-    rena hastighetstävlingarna på Fanø
          dad 1906. Avsikten var att stärka   strand inleddes 1919 och kördes
          sammanhållningen mellan ägarna     sedan årligen fram till och med
          av Elleham-motorcyklarna, ordna    1924 då en dödsolycka inträffade,
          utflykter och tävlingar. Vägarnas   Malcom Campbells bil tappade ett
          standard var, i alla fall med våra   hjul som for in bland publiken.
          ögon, inte direkt lämpade för
          motortävlingar, men redan 1907     Att framgångsrikt synas i tävlingar
          körde man en tävling ”Jylland      var viktigt för försäljningen av
          Rundt” ett orienterings och uthål-  motorcyklar, det gällde naturligtvis
          lighetslopp där man skulle hålla en   även den nya Nimbus. Första
          genomsnittshastighet av 30 km/h    gången P.A. Fisker ställde upp i en
          mellan kontrollerna. Flera andra   tävling var 1919 då han vann sin
          klubbar bildades dessa år, både    klass i ”Københavns Motor Klubs
          märkesklubbar och områdesklub-     Juniorløb”. Flera framgångar följde
          bar, Anglo Dane-klubben, Køben-    med de första prototyperna.
          havns Motorklub med flera. Elle-                                      Framgångarna utnyttjade man fli-
          ham-klubben var ledande de första   P.A Fisker har själv givit en drama-  tigt i reklamen, exempelvis resul-
          åren tills Danmarks Motor Union    tisk skildring av strapatserna under   taten i landsvägstävlingen Köpen-
          bildades som paraplyorganisation.   en vintertävling som i stort sett   hamn-Paris-Köpenhamn som kör-
                                             gick Själland runt. Skildringen finns   des både 1921 och 1922. Första
          Det första Skagenloppet, kallat    att läsa i de memoarer, avsedda    året deltog en då känd flygare,
          ”Dansk Motor Grand Prix” kördes    för den närmaste familjen, som     Henry Erlind, på Nimbus. Han kom
          1913 med 72 startande från         han skrev i slutet av sitt liv, Mit   på andra plats i mc-klassen efter
          Köpenhamn på morgonen den 9        Levnedsløb.                        en Indian. Första sträckan ner till
          augusti, både bilar och motorcyklar                                   Paris var tydligen en transport-
          deltog. Tävlingssträckan var       Isbelagda vägar omväxlande med     sträcka, men återvägen till Köpen-
          Köpenhamn-Skagen-Köpenhamn,        bottenlösa lerhålor till vägar. Repa-  hamn kördes i ett streck – på
          sammanlagt 100 mil som skulle      rationer i dikeskanten, mitt i nat-  knappt 44 timmar effektiv tid. Året
          avverkas med en medelhastighet     ten i kyla och regn med stela fing-  efter vann en av de legendariska
          på 40 km/h. Hela tolv ekipage kla-  rar. Mörker, kyla, regn och - ovan-  Nimbusförarna, Albert Petersen,
          rade detta utan prickbelastning.   på det - punktering efter punkte-  tävlingen i motorcykelklassen. Året
          Skagenloppet kördes även 1914,     ring. Det är ingen entusiastisk be-  innan hade han tävlat på Exelsior
          men sedan satte kriget stopp för   skrivning, men skildringen av att   och vunnit det första Odense-
          tävlandet även om enstaka andra    köra motorcykel under grynings-    Berlin-Odense loppet. När samma
          motortävlingar genomförts 1915     timmarna under sommarhalvåret      lopp kördes 1922 vann han åter,
          och 1916.                          är närmast poetisk!                nu på  Nimbus. Tyvärr förolyckades
                                                                                Albert Petersen på hösten samma
                                                                                år.

                                                                                Nimbusförsäljaren Einar Holm, den
                                                                                försäljare som sålde flest Rör, var
                                                                                också en flitig tävlingsdeltagare. I
                                                                                Motorbladet 1922 har han berättat
                                                                                om hur han kom på andra plats i
                                                                                Odense-Berlin-Odense efter Albert
                                                                                Petersen år 1922. Skildringen är
                                                                                återgiven i Knud Jørgensens och
                                                                                René Friborg Andersens bok om
                                                                                Kakelugnsrören. Det är en annan
                                                                                bild av tävlingarna än P.A.Fisker
                                                                                gav, full av fart och gåpå-anda.

                                                                                      Nu kommer den værste Del
                                                                                      af Turen. Det blæser neder-
                                                                                      drægtigt koldt. Væltede Træ-
                                                                                      er. Hestekøretøjer. Men jeg
                                                                                      naar dog Stralsund Kl. 1.44.
                                                                                      Her er Kontrollen parat med
          P.A. Fisker kör landsvägslopp. Teckning av Des Asmussen i A/S Fisker &      en stor Beutel varm Kaffe,
          Nielsens bok till 50 års-jubiléet, .. Og 50 aar gik. I verkligheten körde   som jeg sluger, hvorpaa jeg
          Fisker alltid med sidovagn.                                                 bliver helt frisk igen.


                                                            31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36