Page 9 - SNT Sidovagnar
P. 9

konstruerade R- och RB-ramarna     len, at dens Sammenspænding         Hansen efterfrågade särskild
         gick man upp i rördimension till   med Cyklen ikke er tilstrækkeligt   sidovagnsutväxling och P.A.
         32 mm ytterdiameter jämfört med    stabil, at den ikke er lavet av til-  Fisker svarade att sådan redan
         de cirka 28,6 mm hos denna         strækkeligt svært Materiale, og at  fanns men endast i ett litet antal
         första rörram.                     Polstring af Sæder og Ryglæn er     och levererades på särskild be-
                                            for usolide.                        ställning. Vidare berättade Fisker
         Ett nyligen återfunnet exemplar                                        att en ny förbättrad sidovagn med
         av sidovagnsramen, nummer 544      Enligt märkning på sidovagns-       plattstålsram och sidovagnskorg
         är något annorlunda, dels är ra-   ramen väger den 65 kg, inklusive    med dörr och bredare säte snart
         men bredare än de övriga kända     hjul och skärm, får man förmoda.    skulle presenteras.
         ramarna av denna typ och det       Som jämförelse väger ett RB-
         bakre tvärröret är också böjt så   chassie 45 kg.                      Den nya sidovagnskonstruktionen
         det ligger lägre än sidorören och                                      presenteras i prislista från febru-
         därmed medger en betydligt läng-   Vid det första forhandlermødet,     ari 1935 och den gamla rörramen
         re fjädringsrörelse. För det tredje  den 4 februari 1935, berördes     var med i prislistorna det året ut.
         har sidovagnskorgen varit hängd i  även sidovagnarna. Svend Friis-
         gummistroppar, inte i dragfjädrar.
         Det är naturligtvis tänkbart att det  Upphängning av sidovagnskorg bak. Foto Nimbusmuséet.
         är en ombyggnad.


         I Kim Hartvig Sørensen bok Hæ-
         rens motorcykler, på sidorna 70-
         71, omtalas Forsøgspanservogns-
         kompagniets omdöme om de
         första Nimbus C med sidovagnar:
         Kompagniet har i det store og
         hele været særdeles tilfreds med
         selve Cyklen, men skal som mind-
         re væsentlige Anker mod Sidevog-
         nen anføre, at den udøver et for
         stærkt Træk til højre under Kørs-


                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14