Page 9 - SNT Sidovagnar
P. 9
konstruerade R- och RB-ramarna len, at dens Sammenspænding Hansen efterfrågade särskild
gick man upp i rördimension till med Cyklen ikke er tilstrækkeligt sidovagnsutväxling och P.A.
32 mm ytterdiameter jämfört med stabil, at den ikke er lavet av til- Fisker svarade att sådan redan
de cirka 28,6 mm hos denna strækkeligt svært Materiale, og at fanns men endast i ett litet antal
första rörram. Polstring af Sæder og Ryglæn er och levererades på särskild be-
for usolide. ställning. Vidare berättade Fisker
Ett nyligen återfunnet exemplar att en ny förbättrad sidovagn med
av sidovagnsramen, nummer 544 Enligt märkning på sidovagns- plattstålsram och sidovagnskorg
är något annorlunda, dels är ra- ramen väger den 65 kg, inklusive med dörr och bredare säte snart
men bredare än de övriga kända hjul och skärm, får man förmoda. skulle presenteras.
ramarna av denna typ och det Som jämförelse väger ett RB-
bakre tvärröret är också böjt så chassie 45 kg. Den nya sidovagnskonstruktionen
det ligger lägre än sidorören och presenteras i prislista från febru-
därmed medger en betydligt läng- Vid det första forhandlermødet, ari 1935 och den gamla rörramen
re fjädringsrörelse. För det tredje den 4 februari 1935, berördes var med i prislistorna det året ut.
har sidovagnskorgen varit hängd i även sidovagnarna. Svend Friis-
gummistroppar, inte i dragfjädrar.
Det är naturligtvis tänkbart att det Upphängning av sidovagnskorg bak. Foto Nimbusmuséet.
är en ombyggnad.
I Kim Hartvig Sørensen bok Hæ-
rens motorcykler, på sidorna 70-
71, omtalas Forsøgspanservogns-
kompagniets omdöme om de
första Nimbus C med sidovagnar:
Kompagniet har i det store og
hele været særdeles tilfreds med
selve Cyklen, men skal som mind-
re væsentlige Anker mod Sidevog-
nen anføre, at den udøver et for
stærkt Træk til højre under Kørs-
9