Page 8 - SNT Sidovagnar
P. 8

Nimbus sidovagnsram 1934



                                den första rörramen


         Nimbus typ C var redan från bör-
         jan tänkt, inte bara för solobruk,
         utan även som en sidovagnsma-
         skin. Av de tio först producerade
         maskinerna såldes fyra med sido-
         vagn, två av dem till postväsendet
         och två till försvaret. Den första
         av F&Ns sidovagnsramar till typ
         C var en mycket enkel konstruk-
         tion, kanske snabbt framtagen,
         ritningen till sidovagnsskärmen är
         daterad den 30 december 1933.


         Ramen var en rektangulär konst-
         ruktion av 1 1/8” rör sammanfo-
         gade med muffar. Ramen var utan
         broms och ofjädrad, liksom fabri-
         kens övriga sidovagnsramar, men
         korgen var fjädrande upphängd i
         bakändan och vridbart upphängd     cirka 65 mm när korgen är obe-      att den kunde röra sig kring röret
         där framme. Fjädringen var två     lastad.                             när bakänden fjädrade. Två fast-
         dragfjädrar som sidovagnskorgen                                        svetsade brickor kring röret be-
         hängde i på ett trästycke av ask   Den vridbara upphängningen i        gränsade rörelsen i sidled. Även
         eller ek som var fastskruvat under  sidovagnskorgens främre del var    här fanns trä mellan sidovagns-
         sidovagnsbotten. Se bild nedan.    mycket enkel. Två beslag var        korgens botten och upphäng-
         Fjädringsrörelsen var inte lång.   skruvade runt ramröret med läder    ningspunkten Konstruktionen
         På den Nimbus nummer 1303          eller hårdgummi mellan beslag       verkar väl enkel och var säkert
         som finns på Nimbusmuséet i        och rör så att beslagen kunde ro-   känslig för slitage.
         Horsens är avståndet mellan sido-  tera något. Beslagen var så fästa-
         vagnskorgens botten och ramröret   de i sidovagnskorgens botten så     Monterad på en Nimbus satt ra-
                                                                                men på samma nivå som de nedre
                                                                                järnen på motorcykelramen, sido-
                                                                                vagnsramen satt alltså inte lägre
                                                                                monterad som R- och RB-ramar-
                                                                                na och sidovagnskorgens monte-
                                                                                ring gav därmed också en högre
                                                                                tyngdpunkt än de senare ramarna
                                                                                hade.

                                                                                Endast 65 sidovagnar av denna
                                                                                typ tillverkades, nr 501-565, in-
                                                                                nan de ersattes av U-vagnen med
                                                                                plattstålsram. Den korta tillverk-
                                                                                ningsserien kan troligen hänga
                                                                                samman med de ovan påtalade
                                                                                svagheterna i konstruktionen,
                                                                                inklusive att rördimensionen var
                                                                                klen och att ramen saknade tvär-
           Principritning av hur sidovagnskorgen hängs på en sidovagn modell 1934.  förstyvningar. När man senare
           Ritningen är upprättad av Knud Jørgensen och finns på DNTs dvd.

                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13