Page 8 - SNT Sidovagnar
P. 8
Nimbus sidovagnsram 1934
den första rörramen
Nimbus typ C var redan från bör-
jan tänkt, inte bara för solobruk,
utan även som en sidovagnsma-
skin. Av de tio först producerade
maskinerna såldes fyra med sido-
vagn, två av dem till postväsendet
och två till försvaret. Den första
av F&Ns sidovagnsramar till typ
C var en mycket enkel konstruk-
tion, kanske snabbt framtagen,
ritningen till sidovagnsskärmen är
daterad den 30 december 1933.
Ramen var en rektangulär konst-
ruktion av 1 1/8” rör sammanfo-
gade med muffar. Ramen var utan
broms och ofjädrad, liksom fabri-
kens övriga sidovagnsramar, men
korgen var fjädrande upphängd i
bakändan och vridbart upphängd cirka 65 mm när korgen är obe- att den kunde röra sig kring röret
där framme. Fjädringen var två lastad. när bakänden fjädrade. Två fast-
dragfjädrar som sidovagnskorgen svetsade brickor kring röret be-
hängde i på ett trästycke av ask Den vridbara upphängningen i gränsade rörelsen i sidled. Även
eller ek som var fastskruvat under sidovagnskorgens främre del var här fanns trä mellan sidovagns-
sidovagnsbotten. Se bild nedan. mycket enkel. Två beslag var korgens botten och upphäng-
Fjädringsrörelsen var inte lång. skruvade runt ramröret med läder ningspunkten Konstruktionen
På den Nimbus nummer 1303 eller hårdgummi mellan beslag verkar väl enkel och var säkert
som finns på Nimbusmuséet i och rör så att beslagen kunde ro- känslig för slitage.
Horsens är avståndet mellan sido- tera något. Beslagen var så fästa-
vagnskorgens botten och ramröret de i sidovagnskorgens botten så Monterad på en Nimbus satt ra-
men på samma nivå som de nedre
järnen på motorcykelramen, sido-
vagnsramen satt alltså inte lägre
monterad som R- och RB-ramar-
na och sidovagnskorgens monte-
ring gav därmed också en högre
tyngdpunkt än de senare ramarna
hade.
Endast 65 sidovagnar av denna
typ tillverkades, nr 501-565, in-
nan de ersattes av U-vagnen med
plattstålsram. Den korta tillverk-
ningsserien kan troligen hänga
samman med de ovan påtalade
svagheterna i konstruktionen,
inklusive att rördimensionen var
klen och att ramen saknade tvär-
Principritning av hur sidovagnskorgen hängs på en sidovagn modell 1934. förstyvningar. När man senare
Ritningen är upprättad av Knud Jørgensen och finns på DNTs dvd.
8