Page 5 - SNT Sidovagnar
P. 5
Att montera sidovagn på Nimbus typ C
Att montera en sidovagn på en mo-
torcykel är en komplicerad procedur
där man måste känna till och labo-
rera med många parametrar för att
lyckas få ett bra montage. En sido-
vagnsmotorcykel är ju ett så kallat
asymmetriskt fordon, det vill säga
om man drar en linje utmed den
längsgående mittaxeln är de båda
halvorna inte spegelbilder av var-
andra. Mest tydligt är att den ena
halvan har två hjul och den andra
ett samt att styrning och drivning
bara sker på den tvåhjuliga halvan
(vanligen, här finns enstaka undan-
tag!). Ett bra sidovagnsmontage
innebär att sidovagnsekipaget skall
kunna manövreras på ett säkert,
förutsägbart och enkelt sätt. Vid Rätt ordning att sätta fast stagen på en RB-ram.
körning rakt fram skall det inte dra
åt något håll och det skall kunna
bromsas säkert. denna klämma lätt, men utan att en blick på bilden är det lätt. Kläm-
spänna den. man till detta stag skall sitta på det
De parametrar man har att laborera undre ramjärnet så högt upp och
med är motorcykelns lutning i för- Nu är det dags för det främre nedre nära kronrörsinfästningen som möj-
hållande till vertikalplanet, sido- fästet. Klämmans placering ger nu ligt. För att få detta riktigt måste
vagnshjulets framförhållning fram- sig självt, på nedre ramjärnet strax man alltså ha klämman i stagets
för bakhjulet och hjulens parallel- framför det främre högra motor- sidovagnsända endast löst fastsatt.
litet, det sista jämförbart med fästet. Skruva åt klämman lätt utan Staget finns i två utföranden, ett
toe-in på en bil. För att få detta rätt att spänna. kortare och äldre, och ett längre,
krävs en hel mängd vinkelmätning 552 mm långt, som möjliggör en
och provkörning innan man kom- Så är det dags för det övre främre infästning ända upp under kronrörs-
mer så långt att man kan börja staget som skall sitta diagonalt från infästningen. Det är viktigt att
justera bromsverkan. det rör som går vinkelrätt mot mo- staget fästs nära kronröret för att
torcykeln längst fram på sidovagns- inte påfrestningarna på ramen i
Men är motorcykeln en Nimbus typ ramen och till höger (i färdrikt- denna punkt skall bli för stora.
C och sidovagnsramen en Nimbus R ningen) om det vänstra längsgåen- Fortfarande gäller att klämmorna
eller RB är det hela mycket lätt! Det de ramröret på sidovagnsramen. skall skruvas åt lätt utan att spän-
är fyra stag som skall förbinda mo- Detta låter komplicerat men efter nas.
torcykel och sidovagn, samt om det
är en RB-ram, ett bromsstag till
sidovagnshjulet. Elledningar till
sidovagnens belysning behövs ock-
så.
Man utför monteringen på en plan
yta, lämpligen garagegolvet. Solo-
motorcykeln ställs upp på central-
stödet med en knappt centimeter-
tjock skiva under ställets högra fot,
en blyertspenna är den klassiska
rekommendationen. Motorcykeln
skall alltså luta lite från den höger-
monterade sidovagnen i högertra-
fik. Detta för att kompensera för
vägbanans rundning.
Därefter börjar man med fästet
längst bak . En fästklämma sätts på
motorcykelns nedre ramjärn, ome-
delbart framför den trekantiga plåt
som håller baknavet på motorcy-
kelns högra sida. Fästet skall sitta
kloss emot den trekantiga plåten. På teckningen av en RB-vagn från 1950 visas en
På så sätt får man sidovagnshjulet alldeles för låg fästpunkt för det främre övre
precis lagom långt framför motor- staget.
cykelns bakhjul. Nu skruvar man åt
5