Page 5 - SNT Sidovagnar
P. 5

Att montera sidovagn på Nimbus typ C

         Att montera en sidovagn på en mo-
         torcykel är en komplicerad procedur
         där man måste känna till och labo-
         rera med många parametrar för att
         lyckas få ett bra montage. En sido-
         vagnsmotorcykel är ju ett så kallat
         asymmetriskt fordon, det vill säga
         om man drar en linje utmed den
         längsgående mittaxeln är de båda
         halvorna inte spegelbilder av var-
         andra. Mest tydligt är att den ena
         halvan har två hjul och den andra
         ett samt att styrning och drivning
         bara sker på den tvåhjuliga halvan
         (vanligen, här finns enstaka undan-
         tag!). Ett bra sidovagnsmontage
         innebär att sidovagnsekipaget skall
         kunna manövreras på ett säkert,
         förutsägbart och enkelt sätt. Vid    Rätt ordning att sätta fast stagen på en RB-ram.
         körning rakt fram skall det inte dra
         åt något håll och det skall kunna
         bromsas säkert.                    denna klämma lätt, men utan att     en blick på bilden är det lätt. Kläm-
                                            spänna den.                         man till detta stag skall sitta på det
         De parametrar man har att laborera                                     undre ramjärnet så högt upp och
         med är motorcykelns lutning i för-  Nu är det dags för det främre nedre  nära kronrörsinfästningen som möj-
         hållande till vertikalplanet, sido-  fästet. Klämmans placering ger nu  ligt. För att få detta riktigt måste
         vagnshjulets framförhållning fram-  sig självt, på nedre ramjärnet strax  man alltså ha klämman i stagets
         för bakhjulet och hjulens parallel-  framför det främre högra motor-   sidovagnsända endast löst fastsatt.
         litet, det sista jämförbart med    fästet. Skruva åt klämman lätt utan  Staget finns i två utföranden, ett
         toe-in på en bil. För att få detta rätt  att spänna.                   kortare och äldre, och ett längre,
         krävs en hel mängd vinkelmätning                                       552 mm långt, som möjliggör en
         och provkörning innan man kom-     Så är det dags för det övre främre  infästning ända upp under kronrörs-
         mer så långt att man kan börja     staget som skall sitta diagonalt från  infästningen. Det är viktigt att
         justera bromsverkan.               det rör som går vinkelrätt mot mo-  staget fästs nära kronröret för att
                                            torcykeln längst fram på sidovagns-  inte påfrestningarna på ramen i
         Men är motorcykeln en Nimbus typ   ramen och till höger (i färdrikt-   denna punkt skall bli för stora.
         C och sidovagnsramen en Nimbus R   ningen) om det vänstra längsgåen-   Fortfarande gäller att klämmorna
         eller RB är det hela mycket lätt! Det  de ramröret på sidovagnsramen.  skall skruvas åt lätt utan att spän-
         är fyra stag som skall förbinda mo-  Detta låter komplicerat men efter  nas.
         torcykel och sidovagn, samt om det
         är en RB-ram, ett bromsstag till
         sidovagnshjulet. Elledningar till
         sidovagnens belysning behövs ock-
         så.

         Man utför monteringen på en plan
         yta, lämpligen garagegolvet. Solo-
         motorcykeln ställs upp på central-
         stödet med en knappt centimeter-
         tjock skiva under ställets högra fot,
         en blyertspenna är den klassiska
         rekommendationen. Motorcykeln
         skall alltså luta lite från den höger-
         monterade sidovagnen i högertra-
         fik. Detta för att kompensera för
         vägbanans rundning.
         Därefter börjar man med fästet
         längst bak . En fästklämma sätts på
         motorcykelns nedre ramjärn, ome-
         delbart framför den trekantiga plåt
         som håller baknavet på motorcy-
         kelns högra sida. Fästet skall sitta
         kloss emot den trekantiga plåten.  På teckningen av en RB-vagn från 1950 visas en
         På så sätt får man sidovagnshjulet  alldeles för låg fästpunkt för det främre övre
         precis lagom långt framför motor-  staget.
         cykelns bakhjul. Nu skruvar man åt


                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10