Page 6 - SNT Sidovagnar
P. 6

Återstår alltså den fjärde klämman.
         Den skall placeras på sidovagnens
         vänstra längsgående ramrör och
         fästas med en klämma om det övre
         ramjärnet på motorcykeln ungefär
         under sadeln. Det är viktigt att sta-
         gets vinkel mot cykelns längdaxel
              o
         blir 90  när man ser staget ovan-
         från, så här får man laborera lite
         med stagets fästpunkter! Än en
         gång, skruva åt klämmorna, men
         spänn inte.

         Nu är det dags att kontrollera. Lig-
         ger skivan eller blyertspennan fort-
         farande kvar under centralstödets
         högerfot? Sitter den bakre nedre
         klämman kloss intill den trekantiga
         plåten som håller bakaxeln? Är det
         övre främre stagets fäste på motor-  Eriks Engstrøm-korg sitter på en RB-ram med det övre främre staget
         cykeln så nära kronrörsfästet som   föredömligt högt monterat under kronröret.
         det går och stagets sidovagnsände
                                            fot skall på plats. Sidovagnshjulet  också ihåg att provköra mellan
         på rätt plats? Kontrollera också att
         infästningen inte är i spänn utan att  skall sitta 100 mm framför motor-  varje ändring, annars kan du inte
         alla stag sitter riktigt utan att defor-  cykelns bakhjul. Detta är inte så  hålla ordning på åtgärd och verkan.
         mera ramen.                        svårt att ordna – och faktiskt inte
                                            resten heller! Uppmaningen att      Sedan finns det andra saker du kan
         Nu kan man spänna alla klämmor,    fästa det främre snedstaget nära    råka ut för när du första gången
         gå runt det hela några gånger så   kronrörsinfästningen gäller i högsta  moterat en sidovagn och gör den
         att du spänner lite och lite utan att  grad fortfarande, likaså att det bak-  första turen. Det obehagligaste är
         tvinga på skevheter. När allt är or-  re övre fästet skall sitta vinkelrätt  kanske att styret wobblar, det vill
         dentligt spänt är det dags att sätta  mot motorcykelns längdaxel. För att  säga vibrerar så kraftigt att du inte
         fast bromsstaget från fotbroms-    få sidovagnsekipaget att ”gå inåt   kan hålla det. Boten är enkel, spänn
         pedalen till sidovagnsbromsen, om  med tårna” gör man såhär:           styrbromsen ordentligt. Om du mot
         det är en RB-ram vill säga. Så skall  Klämmorna skall inte vara spända,  förmodan inte skulle veta vad detta
         sidovagnslyktans plusledning an-   men lätt åtdragna utan glapp. Tag   är så är det ratten mitt på styret.
         slutas till L på bromskontakten och  två långa och raka brädor. Den ena  Vid solokörning skall styrbromsern
         kanske en separat jordledning dras  läggs längs motorcykelns fram och  vara löst åtdragen, men vid sido-
         också.                             bakhjul, kant i kant och den andra  vagnskörning skall den vara fast
                                            läggs utmed sidovagnshjulet också   åtdragen.
                                            kant i kant. Nu skall brädorna inte
         Så är det dags för provkörning och
         injustering av bromsverkan. Med    vara helt parallella, utan avståndet  Mycket obehagligt är det också om
         normal last i sidovagnen skall eki-  mellan brädorna vid framhjulets   sidovagnshjulet lättar vid höger-
         paget inte dra snett vid kraftig   framdel skall vara 40 mm mindre     sväng. Detta händer om vikten på
         bromsning med båda hjulen på fast  än samma avstånd mätt vid bak-      sidovagnshjulet är för liten, men
         och likvärdigt underlag. När du kör  hjulets bakdel. Då är grundinställ-  det händer också när du kör för
         rakt fram med stadigt gaspådrag    ningen riktig och du kan dra åt     snabbt i högersväng. En lätt väns-
         skall ekipaget varken dra åt höger  klämmorna, montera eventuellt      terkorrigering och samtidig broms-
         eller vänster. Du skall alltså inte  bromsstag och börja provköra.     ning så har du alla tre på terra fir-
         behöva sitta och dra i styret för att                                  ma igen och kan fundera ut vilket
         köra rakt fram.                    För några år sedan sammanställde    fel du gjorde.
                                            Sten Weidinger en tabell att ha till
         Beskrivningen ovan kan låta komp-  hands vid justering av sidovagns-   Goda råd om sidovagnar och sido-
         licerad men är i själva verket gans-  inställningen. Lite lätt redigerad  vagnskörning finns att få i Knud
         ka logisk. Första gången du monte-  syns den längst ned på sidan. Ta-  Jørgensens bok: Nimbus med side-
         rar en sidovagn på detta sätt så tar  bellen kan vara till hjälp vid finjus-  vogn! Boken har funnits att köpa
         det kanske en halvtimme, men       teringen av sidovagnsinställningen.  hos Nimbus-købmanden och inne-
                                            Kom bara ihåg att inte skapa spän-  håller allt du behöver veta när du
         sedan klarar du det på en kvart.
                                            ningar mellan stagen utan att släp-  skall börja köra med sidovagn.
         Nu till kapitel två, montage av en  pa efter åtdragningen när man flyt-  Nyttig kunskap finns även i Sten
         annan sidovagn än Nimbus på en     tar någon av infästningarna, precis  Weidingers publikationer.
         Nimbus! Fram med tumstock och      som under grundinställningen. Kom
         rätbrädor.
                                                                           Toe-in       Mc-lutning      Förlöp
         Motorcykeln skall luta från sidovag-  Maskinen drar till vänster  Minska        Minska         Minska
         nen som i beskrivningen ovan, så     Maskinen drar till höger      Öka            Öka           Öka
         blyertspennan under ställets höger-
                                              Svårt svänga vänster          Öka            Öka           Öka
                                              Svårt svänga höger           Minska        Minska         Minska
                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11