Page 6 - SNT Sidovagnar
P. 6
Återstår alltså den fjärde klämman.
Den skall placeras på sidovagnens
vänstra längsgående ramrör och
fästas med en klämma om det övre
ramjärnet på motorcykeln ungefär
under sadeln. Det är viktigt att sta-
gets vinkel mot cykelns längdaxel
o
blir 90 när man ser staget ovan-
från, så här får man laborera lite
med stagets fästpunkter! Än en
gång, skruva åt klämmorna, men
spänn inte.
Nu är det dags att kontrollera. Lig-
ger skivan eller blyertspennan fort-
farande kvar under centralstödets
högerfot? Sitter den bakre nedre
klämman kloss intill den trekantiga
plåten som håller bakaxeln? Är det
övre främre stagets fäste på motor- Eriks Engstrøm-korg sitter på en RB-ram med det övre främre staget
cykeln så nära kronrörsfästet som föredömligt högt monterat under kronröret.
det går och stagets sidovagnsände
fot skall på plats. Sidovagnshjulet också ihåg att provköra mellan
på rätt plats? Kontrollera också att
infästningen inte är i spänn utan att skall sitta 100 mm framför motor- varje ändring, annars kan du inte
alla stag sitter riktigt utan att defor- cykelns bakhjul. Detta är inte så hålla ordning på åtgärd och verkan.
mera ramen. svårt att ordna – och faktiskt inte
resten heller! Uppmaningen att Sedan finns det andra saker du kan
Nu kan man spänna alla klämmor, fästa det främre snedstaget nära råka ut för när du första gången
gå runt det hela några gånger så kronrörsinfästningen gäller i högsta moterat en sidovagn och gör den
att du spänner lite och lite utan att grad fortfarande, likaså att det bak- första turen. Det obehagligaste är
tvinga på skevheter. När allt är or- re övre fästet skall sitta vinkelrätt kanske att styret wobblar, det vill
dentligt spänt är det dags att sätta mot motorcykelns längdaxel. För att säga vibrerar så kraftigt att du inte
fast bromsstaget från fotbroms- få sidovagnsekipaget att ”gå inåt kan hålla det. Boten är enkel, spänn
pedalen till sidovagnsbromsen, om med tårna” gör man såhär: styrbromsen ordentligt. Om du mot
det är en RB-ram vill säga. Så skall Klämmorna skall inte vara spända, förmodan inte skulle veta vad detta
sidovagnslyktans plusledning an- men lätt åtdragna utan glapp. Tag är så är det ratten mitt på styret.
slutas till L på bromskontakten och två långa och raka brädor. Den ena Vid solokörning skall styrbromsern
kanske en separat jordledning dras läggs längs motorcykelns fram och vara löst åtdragen, men vid sido-
också. bakhjul, kant i kant och den andra vagnskörning skall den vara fast
läggs utmed sidovagnshjulet också åtdragen.
kant i kant. Nu skall brädorna inte
Så är det dags för provkörning och
injustering av bromsverkan. Med vara helt parallella, utan avståndet Mycket obehagligt är det också om
normal last i sidovagnen skall eki- mellan brädorna vid framhjulets sidovagnshjulet lättar vid höger-
paget inte dra snett vid kraftig framdel skall vara 40 mm mindre sväng. Detta händer om vikten på
bromsning med båda hjulen på fast än samma avstånd mätt vid bak- sidovagnshjulet är för liten, men
och likvärdigt underlag. När du kör hjulets bakdel. Då är grundinställ- det händer också när du kör för
rakt fram med stadigt gaspådrag ningen riktig och du kan dra åt snabbt i högersväng. En lätt väns-
skall ekipaget varken dra åt höger klämmorna, montera eventuellt terkorrigering och samtidig broms-
eller vänster. Du skall alltså inte bromsstag och börja provköra. ning så har du alla tre på terra fir-
behöva sitta och dra i styret för att ma igen och kan fundera ut vilket
köra rakt fram. För några år sedan sammanställde fel du gjorde.
Sten Weidinger en tabell att ha till
Beskrivningen ovan kan låta komp- hands vid justering av sidovagns- Goda råd om sidovagnar och sido-
licerad men är i själva verket gans- inställningen. Lite lätt redigerad vagnskörning finns att få i Knud
ka logisk. Första gången du monte- syns den längst ned på sidan. Ta- Jørgensens bok: Nimbus med side-
rar en sidovagn på detta sätt så tar bellen kan vara till hjälp vid finjus- vogn! Boken har funnits att köpa
det kanske en halvtimme, men teringen av sidovagnsinställningen. hos Nimbus-købmanden och inne-
Kom bara ihåg att inte skapa spän- håller allt du behöver veta när du
sedan klarar du det på en kvart.
ningar mellan stagen utan att släp- skall börja köra med sidovagn.
Nu till kapitel två, montage av en pa efter åtdragningen när man flyt- Nyttig kunskap finns även i Sten
annan sidovagn än Nimbus på en tar någon av infästningarna, precis Weidingers publikationer.
Nimbus! Fram med tumstock och som under grundinställningen. Kom
rätbrädor.
Toe-in Mc-lutning Förlöp
Motorcykeln skall luta från sidovag- Maskinen drar till vänster Minska Minska Minska
nen som i beskrivningen ovan, så Maskinen drar till höger Öka Öka Öka
blyertspennan under ställets höger-
Svårt svänga vänster Öka Öka Öka
Svårt svänga höger Minska Minska Minska
6