Page 27 - SNT Sidovagnar
P. 27

axelnbussningen. Detta tvärrör
        låg cirka en decimeter under
        hjulaxelns plan för att ge sido-
        vagnskorgen plats att fjädra. Näs-
        ta tvärrör förband de två längs-
        gående ramrören med varandra
        på ett avstånd av tre till fyra deci-
        meter framför tvärröret vid hjul-
        axeln. Detta andra tvärrör gick
        ända fram till motorcykeln och
        utgjorde det bakre, nedre, sido-
        vagnsfästet. Ytterligare ett rör ut-
        gick från bussningen vid sido-
        vagnshjulet, detta gick framåt
        och diagonalt under de övriga rö-
        ren för att vid sidovagnkorgens
        främre det böjas uppåt och åt
        vänster för att bilda snedstaget
        under styrhuvudet. Diagonal-
        röret var fastgjort vid det främsta
        tvärröret i sidovagnsramen. Det
        bör ha funnits ett snedstag till    ansluter sedan till resten av ra-   ras med ett överdrag som knäpp-
        mot motorcykeln, kanske vid         men vid sidovagnshjulet. Två        tes fast med tryckknappar och en
        sidovagnens bakersta tvärrör        fästpunkter passar till motorcy-    fällbar vindruta kunde fästas på
                                            keln vid motorfästena och så        samma sätt. AS Fisker & Nielsen
         Nu är det också tydligt att sido-  finns det två snedstag till styrhu-  tillverkade inte någon mer per-
        vagnshjulet placerats längre fram   vudet och till ramens bakre övre    sonsidovagnskorg till Nimbus
        än motorcykelns bakhjul. Kanske     del mellan sadeln och fjäderfäs-    A/B.
        har denna sidovagnsram tillver-     tet bak. Korgen är upphängd i två                   *
        kats fram till 1923-24.             halvelliptiska bladfjädrar och      Under 1920-talet fanns det flera
                                            man ser ofta en läderrem, fäst i    tillverkare av sidovagnar i Dan-
                                            det främre ramröret och under       mark och ännu många flera ute i
                                            korgens nos, som skall dämpa        Europa. En viss import har säkert
                                            svängningarna. Korgen har en        förekommit, kanske av engelska
                                            träskoliknande form och var lik     vagnar som kunde göras höger-
                                            den korg som satt på 1921 års       monterade.Det fanns säkert även
                                            sidovagn.  Korgen kunde levere-     de som själv tillverkade sin vagn.






        Det finns två ritningar av sido-
        vagnsramar till Rör på DNTs rit-
        nings-dvd. De visar ramar som är
        lika, men inte helt identiska. Den
        ena ritningen är daterad den 27
        mars 1923 och den andra den 20
        november 1924. Det är osäkert
        om båda kommit i produktion,
        men det är vanligtvis någon av
        dessa två ramar man ser på bilder
        från 1924 och senare. Ramen var
        nu en flat rörram sammanfogad
        med muffar och där det främre
        röret är böjt i en mjuk båge och


                                                           12
                                                           27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32