Page 27 - SNT Sidovagnar
P. 27
axelnbussningen. Detta tvärrör
låg cirka en decimeter under
hjulaxelns plan för att ge sido-
vagnskorgen plats att fjädra. Näs-
ta tvärrör förband de två längs-
gående ramrören med varandra
på ett avstånd av tre till fyra deci-
meter framför tvärröret vid hjul-
axeln. Detta andra tvärrör gick
ända fram till motorcykeln och
utgjorde det bakre, nedre, sido-
vagnsfästet. Ytterligare ett rör ut-
gick från bussningen vid sido-
vagnshjulet, detta gick framåt
och diagonalt under de övriga rö-
ren för att vid sidovagnkorgens
främre det böjas uppåt och åt
vänster för att bilda snedstaget
under styrhuvudet. Diagonal-
röret var fastgjort vid det främsta
tvärröret i sidovagnsramen. Det
bör ha funnits ett snedstag till ansluter sedan till resten av ra- ras med ett överdrag som knäpp-
mot motorcykeln, kanske vid men vid sidovagnshjulet. Två tes fast med tryckknappar och en
sidovagnens bakersta tvärrör fästpunkter passar till motorcy- fällbar vindruta kunde fästas på
keln vid motorfästena och så samma sätt. AS Fisker & Nielsen
Nu är det också tydligt att sido- finns det två snedstag till styrhu- tillverkade inte någon mer per-
vagnshjulet placerats längre fram vudet och till ramens bakre övre sonsidovagnskorg till Nimbus
än motorcykelns bakhjul. Kanske del mellan sadeln och fjäderfäs- A/B.
har denna sidovagnsram tillver- tet bak. Korgen är upphängd i två *
kats fram till 1923-24. halvelliptiska bladfjädrar och Under 1920-talet fanns det flera
man ser ofta en läderrem, fäst i tillverkare av sidovagnar i Dan-
det främre ramröret och under mark och ännu många flera ute i
korgens nos, som skall dämpa Europa. En viss import har säkert
svängningarna. Korgen har en förekommit, kanske av engelska
träskoliknande form och var lik vagnar som kunde göras höger-
den korg som satt på 1921 års monterade.Det fanns säkert även
sidovagn. Korgen kunde levere- de som själv tillverkade sin vagn.
Det finns två ritningar av sido-
vagnsramar till Rör på DNTs rit-
nings-dvd. De visar ramar som är
lika, men inte helt identiska. Den
ena ritningen är daterad den 27
mars 1923 och den andra den 20
november 1924. Det är osäkert
om båda kommit i produktion,
men det är vanligtvis någon av
dessa två ramar man ser på bilder
från 1924 och senare. Ramen var
nu en flat rörram sammanfogad
med muffar och där det främre
röret är böjt i en mjuk båge och
12
27