Page 25 - SNT Sidovagnar
P. 25
inne i botten av sidovagnskorgen År 1919 började P.A. Fisker köra syns en knopp(?) som kan tolkas
där fotstegets båda ändar var landsvägstävlingar, troligen med som ett fäste för detta stag. Den
fastskruvade, se fotot. Den rör- den andra eller tredje prototy- fast monterade korgen gör det
båge som går upp framför sido- pen. Det finns några foton av eki- troligt att även denna sidovagn
vagnshjulet var nog bara ett stag paget och här är det en annan hade svingarmsfjädring. Kanske
till sidovagnsskärmen och ett fäs- sidovagnskorg som är monterad. det var P.A. Fiskers tanke med att
te för spiralfjädern. Ett bandjärn På bilden efter målgången av Dag göra en konstruktion från grun-
var fastskruvat i styrhuvudet och og Natløb 1919 nedan, ser man ett den som gick igen även här. Den
sidovagnskorgens nos. På ett foto stag från motorcykelns sida som tidens sidovagnar med avfjädrad
av ekipaget rakt bakifrån ses hela går in i sidovagnskorgens nos och korg var svajjiga saker och Fisker
tre snedstag mellan maskin och på bilden från Vifteløbet ses sam- ville kanske göra något mera sta-
sidovagn. Det främsta är det ovan ma stag och på motsvarande bilt och kanske automobilliknan-
omtalade från styrhuvudet till plats på sidovagnens högersida de.
sidovagnsnosen. Ett stag av rund-
stål eller rör går någonstans från
sadelns bakre fäste och snett
nedåt mot sidovagnens nedre del.
Det tredje staget, av bandjärn, går
troligen från en punkt nära fjä-
derfästet till bakhjulet och snett
bakåt, nedåt till sidovagnens bak-
kant och något under ryggstödets
halva höjd. Från motorcykelns
nedre ramdelar finns det så två
bandjärnsstag till sidovagnens
nedre del men hur de varit fästa-
de är svårt att se på fotot. På en
patentritning av en sidovagn, in-
lämnad av F&N den 5 april 1918,
danskt patent 26 620, kan man få
förklaring till konstruktionen av
stag och bärande delar i sido-
vagnen. Både sidovagnen till den första
och den andra prototypen före-
faller ha haft sidovagnshjulet ba-
ra ett litet stycke framför bak-
hjulet eller kanske till och med
längs samma linje som bakhjulet,
men detta är svårt att avgöra
exakt på fotona. En sidovagn med
hjulet på detta sätt gör att ekipa-
get vill dra snett och har lätt att
stå på näsan vid snabb vänster-
sväng.
Under andra halvan av 1919 kom
man med broschyrer på danska
och engelska för den nya Nimbus.
I broschyrerna finns bilder av en
Nimbus med en annorlunda sido-
vagn än de två vi sett hittills. Här
finns bevarade foton från två si-
dor. Högersidan är avbildad i
broschyrerna och ett foto snett
10
25