Page 20 - SNT_31
P. 20
Sidovagnsramar efter kriget
De tio åren efter andra världs-
kriget blev en andra guldålder
för sidovagnen i Danmark och i
flera andra länder. Vi skall här se
på sidovagnsramar som använ-
des på Nimbus under perioden,
givetvis blir det ett urval av de
mest vanliga kombinationerna vi
undersöker, det är nästan omöj-
ligt att göra en fullständig ge-
nomgång.
Nimbusfabrikens egen standard-
ram, RB-ramen med broms på si-
dovagnshjulet och korgen upp-
hängd i kvartselliptiska blad-
fjädrar bak och två spiralfjädrar
fram, kom 1939. Från den 20 de-
cember 1939 och fram till 5 april
1948 betecknades de levererade
sidovagnarna i lagerboken som
R/RB, där R-vagnarna var de ra-
mar med broms och halvellip-
tiska bladfjädrar som presente-
rats 1937 (Mera om dessa ramar
finns i SNT nummer 28). Enbart
beteckningen RB har vi först från
sidovagnsram 2620 den sista
mars 1948 och dessa levererades
ända fram till 1966 (!) då Nim-
busförsäljaren Marius Nielsen i
Odense fick den sista som hade
ramnummer 6194. RB ramen var
avsedda både för personkorgar
och laständamål. De kunde fås
med olika styva bladfjädrar och
är den ram som är vanligast på
Nimbus idag.
Sidovagnsboomen lockade na- av en motorfirma. Dessa är
turligtvis många tillverkare. mycket svåra att spåra idag.
Sidovagnen var ett lockande al-
ternativ till den åtråvärda, men i Bland de större tillverkarna
Danmark mycket dyra bilen, bå- fanns A/S Cyklebørsen i Hor-
de för persontransport och för sens, auktoriserad återförsäljare
hantverkare och andra företa- av Nimbus från år 1935. Någon
gare. Sidovagnsramar och – gång efter kriget, kanske 1950,
korgar var lätta att tillverka och startade de en tillverkning av
gjordes ibland i små serier på sidovagnar. Cyklebørsens vagnar
några tiotal exemplar beställda kunde anpassas till de flesta
20