Page 20 - SNT_31
P. 20

Sidovagnsramar efter kriget







        De tio åren efter andra världs-
        kriget blev en andra guldålder
        för sidovagnen i Danmark och i
        flera andra länder. Vi skall här se
        på sidovagnsramar som använ-
        des på Nimbus under perioden,
        givetvis blir det ett urval av de
        mest vanliga kombinationerna vi
        undersöker, det är nästan omöj-
        ligt att göra en fullständig ge-
        nomgång.


        Nimbusfabrikens egen standard-
        ram, RB-ramen med broms på si-
        dovagnshjulet och korgen upp-
        hängd i kvartselliptiska blad-
        fjädrar bak och två spiralfjädrar
        fram, kom 1939. Från den 20 de-
        cember 1939 och fram till 5 april
        1948 betecknades de levererade
        sidovagnarna i lagerboken som
        R/RB, där R-vagnarna var de ra-
        mar med broms och halvellip-
        tiska bladfjädrar som presente-
        rats 1937 (Mera om dessa ramar
        finns i SNT nummer 28). Enbart
        beteckningen RB har vi först från
        sidovagnsram 2620 den sista
        mars 1948 och dessa levererades
        ända fram till 1966 (!) då Nim-
        busförsäljaren Marius Nielsen i
        Odense fick den sista som hade
        ramnummer 6194. RB ramen var
        avsedda både för personkorgar
        och laständamål. De kunde fås
        med olika styva bladfjädrar och
        är den ram som är vanligast på
        Nimbus idag.
                                           Sidovagnsboomen lockade na-         av en motorfirma. Dessa är
                                           turligtvis många tillverkare.       mycket svåra att spåra idag.
                                           Sidovagnen var ett lockande al-
                                           ternativ till den åtråvärda, men i  Bland de större tillverkarna
                                           Danmark mycket dyra bilen, bå-      fanns A/S Cyklebørsen i Hor-
                                           de för persontransport och för      sens, auktoriserad återförsäljare
                                           hantverkare och andra företa-       av Nimbus från år 1935. Någon
                                           gare. Sidovagnsramar och –          gång efter kriget, kanske 1950,
                                           korgar var lätta att tillverka och  startade de en tillverkning av
                                           gjordes ibland i små serier på      sidovagnar. Cyklebørsens vagnar
                                           några tiotal exemplar beställda     kunde anpassas till de flesta

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25