Page 21 - SNT_31
P. 21
ACAP fortsatte sin tillverkning
av plattstålsramen från 1935, det
var en billig ram men med flexi-
bilitet vilket man fick vänja sig
vid. Till en extra kostnad kunde
den förses med broms som var
manövrerad med en vajer från
bromspedalen. Man tillverkade
även en rörram av liknande ut-
seende som Cyklebørsens, men
det är ovisst när detta upphörde
kanske mycket snart efter att
man övertagit tillverkningen av
Dania 1938.
Ramar från Steib och Bender
fanns att tillgå, men Steibramar-
na endast i begränsad omfatt-
ning tills fabriken blev återupp-
ter och för Puchs 125cc motor- byggd. Ramarna, med sin tre-
motorcykelmärken och tillverka- cyklar.
des i stort antal, enligt uppgift i Sidovagnsramarna
omkring 6000 exemplar. År 1952 var obromsade och
hade tillverkningen fått sådan ofta försedda med
omfattning att man gav ut en ka- bladjädrar bak och
talog. Tillverkningen omfattade spiralfjädrar fram.
flera modeller, en lättviktsvagn Det fanns även mo-
för motorcyklar på 200-350 cc deller med halvel-
och två modeller för större mo- liptiska bladfjädrar
torcyklar där den ena var avsedd och det är nog de
för stor och tung last. Det fanns man oftast ser på
även ramar för Lambrettas scoo- dimensionella konstruktion
Nimbus.
ägnade sig bäst för Zeppelin-
liknande korgar. Steb hade
emellertid även ramar som var
plana, dels en specialram för
varusidovagnar och del en ram
till deras största vagn, TR 500.
Så fanns det ett antal inhemska
tillverkare som levererade egna
ramar, Star, Master, Sterling med
flera. De flesta hade relativt enk-
la ramar, liknande Cyklebørsen,
men Master hade svingaxelupp-
hängt sidovagnshjul och korgen
var trepunktslagrad och avfjäd-
rad med gummistroppar. Så
kunde man sätta många andra
sidovagnsramar på en Nimbus,
jag har exempelvis sett BSA och
den tyska Stoye.
21