Page 21 - SNT_31
P. 21

ACAP fortsatte sin tillverkning
                                                                               av plattstålsramen från 1935, det
                                                                               var en billig ram men med flexi-
                                                                               bilitet vilket man fick vänja sig
                                                                               vid. Till en extra kostnad kunde
                                                                               den förses med broms som var
                                                                               manövrerad med en vajer från
                                                                               bromspedalen. Man tillverkade
                                                                               även en rörram av liknande ut-
                                                                               seende som Cyklebørsens, men
                                                                               det är ovisst när detta upphörde
                                                                               kanske mycket snart efter att
                                                                               man övertagit tillverkningen av
                                                                               Dania 1938.

                                                                               Ramar från Steib och Bender
                                                                               fanns att tillgå, men Steibramar-
                                                                               na endast i begränsad omfatt-
                                                                               ning tills fabriken blev återupp-
                                           ter och för Puchs 125cc motor-      byggd. Ramarna, med sin tre-
        motorcykelmärken och tillverka-    cyklar.
        des i stort antal, enligt uppgift i  Sidovagnsramarna
        omkring 6000 exemplar. År 1952     var obromsade och
        hade tillverkningen fått sådan     ofta försedda med
        omfattning att man gav ut en ka-   bladjädrar bak och
        talog. Tillverkningen omfattade    spiralfjädrar fram.
        flera modeller, en lättviktsvagn   Det fanns även mo-
        för motorcyklar på 200-350 cc      deller med halvel-
        och två modeller för större mo-    liptiska bladfjädrar
        torcyklar där den ena var avsedd   och det är nog de
        för stor och tung last. Det fanns  man oftast ser på
        även ramar för Lambrettas scoo-                                        dimensionella konstruktion
                                           Nimbus.
                                                                               ägnade sig bäst för Zeppelin-
                                                                               liknande korgar. Steb hade
                                                                               emellertid även ramar som var
                                                                               plana, dels en specialram för
                                                                               varusidovagnar och del en ram
                                                                               till deras största vagn, TR 500.


                                                                               Så fanns det ett antal inhemska
                                                                               tillverkare som levererade egna
                                                                               ramar, Star, Master, Sterling med
                                                                               flera. De flesta hade relativt enk-
                                                                               la ramar, liknande Cyklebørsen,
                                                                               men Master hade svingaxelupp-
                                                                               hängt sidovagnshjul och korgen
                                                                               var trepunktslagrad och avfjäd-
                                                                               rad med gummistroppar. Så
                                                                               kunde man sätta många andra
                                                                               sidovagnsramar på en Nimbus,
                                                                               jag har exempelvis sett BSA och
                                                                               den tyska Stoye.





                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26