Page 42 - SNT_27
P. 42
røvemester Anton Rasmussen är en legen-
darisk person i Nimbussammanhang. På
1950-talet var han en av de tekniker som
samarbetade med Anders Fisker, den andre
var Johannes Ersgaard. Rasmussens rykte blev än
större genom det som reklamchefen på A/S Fisker &
Nielsen skrev om honom i böcker och i Nimbus-Nyt,
den tidning som Nimbusägarna fick från fabriken från
andra världskriget och framåt. Anton Rasmussen om-
talas där som den som körde Kakelugnsrör i tävling-
arna tillsammans med P.A. Fisker under 1920-talets
första år.
År 1920 kan troligen varit året när Anton Rasmussen
anställdes hos Fisker & Nielsen, det finns indicier på
detta. En annons i Politiken den 19 mars 1920 efterfrå-
gade en Prøvemester som kunde ställa in och prova
bensinmotorer och motorcyklar. Det var en ”härvaran-
de fabrik” som behövde personen och man skulle an-
mäla intresse och sända ansökningshandlingar till en
stor annons- och reklambyrå på Ströget. Det verkar
troligt att det var F & N som låg bakom annonsen, det
fanns inte så många motorcykelfabriker att välja på i
Köpenhamn år 1920.
När jag så läste fabrikens jubileumsbok från 1956, när
företaget firade 50-årsjubileum, blev jag förvånad.
Chefstjänstemännen och förmännen på fabriken är
presenterade tillsammans med arbetare som varit an-
ställda särskilt länge i företaget. Anton Rasmussen både broms och växel kunde manövreras med höger
stod med titeln garantimester, men anställningstiden, fot. Flera sådana typ C finns på äldre bilder.
26 år stämde inte, det blev 1930. Han måste ha gjort
något annat under några år och sedan återkommit till Så i det stora material av gamla tidningsklipp som
fabriken. Niels Øwre tagit fram till artikeln om tävlingsverk-
I avsnittet om Kakelugnsrörens tävlingshistoria kan samheten stötte jag på en sida med två intressanta
man läsa om Anton Rasmussens tävlingskarriär på annonser. I tidningen Motorbladet nummer 13 1925
Nimbus. Med start 1920 var han mycket framgångsrik annonserade Prøvemester Rasmussen om att han öpp-
fram till en allvarlig olycka under Sixdays-tävlingen i nar en stor specialverkstad för Nimbus på Smallegade
Sverige år 1923. Skadorna han fick medförde att hans 41 på Frederiksberg. Den andra annonsen berättade
vänstra ben blev stelopererat och att tävlingskarriären att en annan känd Rör-förare, Harry Ingemann Peter-
givetvis fick avbrytas. Men Anton Rasmussen fortsatte sen, gjorde samma sak men på Frederikssundsvej 11.
att köra Nimbus, men nu fick de byggas om så att Både Rasmussen och Ingemann Petersen har varit väl
42