Page 37 - SNT_27
P. 37
och som nu kommit tillbaka till Skåne och restaureras,
se förra numret av tidningen. Men det finns ytterli-
gare en svensk adress: den 30 juni 1927 såldes num-
mer 1159 till Helge Trolle Jerre boende på Norra
Vallgatan 6b i Malmö, den cykeln har ännu inte läm-
nat några ytterligare spår efter sig. Helge Trolle Jerre
var en ung man vid köpet, 23 år.
Københavns Telefonsellskabs A/S beställde samman-
lagt 85 motorcyklar till verksamheterna huvudstaden
och i provinsstäderna, samtliga var solocyklar. De har
kunna rycka ut snabbt och göra reparationer på tele-
ledningarna. Det första köpet är den 28 april 1922 då
Poul Rasmussen på Fanø 1924.
man inhandlade fem maskiner, en til Köpenhamn, en
Om vi går till Nordjysk Strandløb 1924, alltså till Hilleröd, en till Roskilde och en till Ringsted. Den
tävlingarna vid Løkken, finns dels bokhållare P.K. 18 december 1923 beställde man två maskiner men
Rasmussen från Esbjerg anmäld i soloklassen på en anullerade den ena som var avsedd för Faxe på Syd-
Nimbus och P. Rasmussen från Esbjerg anmäld i sido- östsjälland. Så den 27 juni 1924 beställer man hela 16
vagnsklassen, också på en Nimbus. Båda slutade på maskiner, men det står inte några städer för leverans i
andra plats i sin respektive klass, men i resultatlistan denna order. En månad senare, den 25 juli ytterligare
har de bytt plats, så P. Kaas Rasmussen står i sido- två cyklar. Sedan dröjde det till april 1926 då man be-
vagnsklassen. Förvirring alltså. ställde fem Nimbus varav tre gick till avdelningen på
Nørregade i Köpenhamn och en till Holbæk. En stor
När vi skriver om strandloppen så skall vi inte glöm- beställning kom den 27 april 1927 med inte mindre än
ma Mary Berthelsen som framgångsrikt körde både 23 mototcyklar, plus ytterligare en den 5 maj, alla av-
Blokhusloppet och vid sedda för olika städer
Løkken år 1923, vann på Själland, det verkar
klasseger vid en istävling som om företaget nu
på Bagsværd Sø 1924, där allmänt övergivit
hon var snabbare än C.V. trampcykeln som
Hansen som körde Indian transportmedel. År
Scout. Hon vann även vid 1927 den 31 december,
Løkken år 1924. Den 7 ap- beställde man inte
ril år 1925 köpte hon en mindre än sex maski-
Nimbus direkt från fabri- ner till Nørregade i
ken, nummer 778. Det var Köpenhamn och un-
alltså inte denna som hon der våren och somma-
tävlade med och Mary ren ytterligare 26
Berthelsen syntes inte i stycken, däribland
tävlingssammanhang ef- motornummer 1242
ter Løkken år 1924, i alla till och med 1251.
Även Fisker & Nielsen uppmärksammade Mary Berthelsens pres-
fall inte så att det avspeg-
tation på Bagsværd Sø. Säkerligen har man
lade sig i motorpressen så fått motorcyklarna till
här 90 år senare. ett bra pris eftersom Rören nu var omoderna och svår-
sålda.
En Anthon H. Larsen från Sorø köpte Rör nummer 57
den 25 februari 1922. Som anteckning står P bøffell. Den sista Röret som fabriken monterade, nummer
Det var alltså en sidovagnsmaskin och sätena var 1252 köptes av Statspolitiet, Politigaarden i Köpen-
klädda med buffelläder. I Centralforeningens Mester- hamn. Danmarks polis var kommunal fram till 1938.
skabsløb 1922 deltog Anthon Larsen i ett Nimbuslag Man upptäckte emellertid att tjuvar och banditer inte
från Sorø, lagkamraterna var Prøvemesteren och rättade sig efter den kommunala organisationen utan
Henry Erlind. Laget klarade tävlingen utan prickbe- korsade kommungränserna, dessutom hade det före-
lastning. Den fina buffelläderssidovagnen var nog av- kommit ett antal anlagda bränder och det var samma
lyft då.
sak med anstiftarna till dessa, de höll sig inte inom
Två svenska namn och adresser finns med i lagerlis- hemkommunen. År 1911 bildades därför Statspolitiet
tan. Den första är nummer 663 som den 21 juli 1924 som en gemensam statlig spanings- och utrednings-
såldes till Karl Ekström i Helsingborg, det är den organisation, en kriminalpolis. Organisationen finan-
sierades de första åren delvis av försäkringsbolagen.
maskin som i våras återfanns i Värmland av Sven A.
37