Page 41 - SNT_27
P. 41
detta rent livsfarligt, med sidovagn mycket besvärligt. Den första prototypen hade också tankröret högre
De senare prototyperna fick en standard gittergaffel monterat i bakändan, detta medförde en högre sitt-
där försprånget var något positivt, särskilt med någon ställning, något som man ändrade tills produktionen
på cykeln då bakfjädringen gör att försprånget ökar startade på allvar 1921. I mina ögon ger ändringen
lite. Med typ A fick framgaffeln så ett ordentligt för- också ett mera harmoniskt utseende på motorcykeln.
språng som gjorde cykeln stabil och säker.
Om man så detaljstuderar bilden av den första proto-
typen så ser man en del olikheter på motorn, oljepå-
fyllningen och oljenivåmätaren är annorlunda, de sit-
ter i små torn. Bakom dessa torn finns också ett uttag
för någonting, ett uttag som är igenpluggat. Kanske
har detta varit platsen för en generator under ut-
vecklingsskedet. Generatorn fick senare en mycket
mindre elegant plats under tankens främre del där
den drevs av en rem från vevaxelns framände.
Utvecklingsarbetet fortsatte under vintern 1918 och
våren 1919. När P.A. Fisker ställde upp i den första
Om man jämför med framgaffeln på Rörens förebild tävlingen, K.M.Ks Juniorløb, i mitten av maj 1919 var
F.N. 700, så har denna ett försprång som ligger mellan det på en annorlunda maskin. Skillnaderna går att ana
gitterframgaffeln på de senare prototyperna och det på de få bilder som finns från tävlingen, se sidan 5 här
på typ A. Med den tidens styren som gav en lång i tidningen, reklamteckningarna på sidan 6 och bilden
horisontell hävstång var kanske wobbling i framgaf- nedan. Men ännu var maskinen inte döpt till något,
feln ett aningen mindre problem än med moderna namnet Nimbus kom först i och med Sjællandsløbet
styren där det är mycket svårare att hålla emot, men den 5 oktober 1919, så vi kan kanske fira ett hundra-
det bör ha varit mycket obehagligt. årsjubileum nästa år också! Fabriken firade Nimbus 25
år 1945, så vi kan fira hundraårsminnet en tredje gång
2020!
På denna bild från K.M.K. Juniorløb 1919 kan man se delar av motorcykeln som P.A. Fisker tävlade med, det är P.A. som
står till höger med tävlingsnummer 33 på ryggen. Framgaffeln är ändrad till gittergaffel och tankröret förefaller även
förändrat men trots detta är sadeln fortfarande hög. Fisker bär här inte de benlindor som han senare alltid använde under
tävlingarna.
41