Page 41 - SNT_27
P. 41

detta rent livsfarligt, med sidovagn mycket besvärligt.  Den första prototypen hade också tankröret högre
         De senare prototyperna fick en standard gittergaffel  monterat i bakändan, detta medförde en högre sitt-
         där försprånget var något positivt, särskilt med någon  ställning, något som man ändrade tills produktionen
         på cykeln då bakfjädringen gör att försprånget ökar  startade på allvar 1921. I mina ögon ger ändringen
         lite. Med typ A fick framgaffeln så ett ordentligt för-  också ett mera harmoniskt utseende på motorcykeln.
         språng som gjorde cykeln stabil och säker.
                                                              Om man så detaljstuderar bilden av den första proto-
                                                              typen så ser man en del olikheter på motorn, oljepå-
                                                              fyllningen och oljenivåmätaren är annorlunda, de sit-
                                                              ter i små torn. Bakom dessa torn finns också ett uttag
                                                              för någonting, ett uttag som är igenpluggat. Kanske
                                                              har detta varit platsen för en generator under ut-
                                                              vecklingsskedet. Generatorn fick senare en mycket
                                                              mindre elegant plats under tankens främre del där
                                                              den drevs av en rem från vevaxelns framände.

                                                              Utvecklingsarbetet fortsatte under vintern 1918 och
                                                              våren 1919. När P.A. Fisker ställde upp i den första
         Om man jämför med framgaffeln på Rörens förebild     tävlingen, K.M.Ks Juniorløb, i mitten av maj 1919 var
         F.N. 700, så har denna ett försprång som ligger mellan  det på en annorlunda maskin. Skillnaderna går att ana
         gitterframgaffeln på de senare prototyperna och det  på de få bilder som finns från tävlingen, se sidan 5 här
         på typ A. Med den tidens styren som gav en lång      i tidningen, reklamteckningarna på sidan 6 och bilden
         horisontell hävstång var kanske wobbling i framgaf-  nedan. Men ännu var maskinen inte döpt till något,
         feln ett aningen mindre problem än med moderna       namnet Nimbus kom först i och med Sjællandsløbet
         styren där det är mycket svårare att hålla emot, men  den 5 oktober 1919, så vi kan kanske fira ett hundra-
         det bör ha varit mycket obehagligt.                  årsjubileum nästa år också! Fabriken firade Nimbus 25
                                                              år  1945, så vi kan fira hundraårsminnet en tredje gång
                                                              2020!












































         På denna bild från K.M.K. Juniorløb 1919 kan man se delar av motorcykeln som P.A. Fisker tävlade med, det är P.A. som
         står till höger med tävlingsnummer 33 på ryggen. Framgaffeln är ändrad till gittergaffel och tankröret förefaller även
         förändrat men trots detta är sadeln fortfarande hög. Fisker bär här inte de benlindor som han senare alltid använde under
         tävlingarna.

                                                           41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46