Page 40 - SNT_27
P. 40
Enligt P.A. Fiskers memoarer, Mit Levnedsløb, så prov- Det var onekligen en stolt fabrikör som syntes på bil-
kördes den första Nimbussen på stilleståndsdagen den där hela familjen Fisker är med som passagerare,
efter första världskriget, alltså den 11 november 1918. med foten på verktygslådan sitter Anders Fisker och
Fisker firade dagen genom att gå till apoteket för att ser minst lika stolt ut.
köpa bensin och starta motorcykeln. Så här i efterhand
kan det verka lite teatraliskt och man kan också fråga
sig om apotekaren hade något lager av bensin att sälja
från, samma dag som vapenstilleståndet slutits.
De äldsta bilderna som finns av prototypen ger onek-
ligen ett intryck av höst så tidpunkten stämmer nog
ungefär.
Det är ett något annorlunda Rör än de vi är vana att se
som syns på bilderna och på de ritningar som sändes Framgaffelns konstruktion är den mest iögonfallande
till Patentverket i USA. Ramrörets lutning och dimen- skillnaden mellan denna prototyp och de senare
sioner är annorlunda, bakhjulsupphängningen, motor- Rören. Det är i denna del som den annars duktige
detaljer och, kanske tydligast, framgaffeln. Cykeln är konstruktören Fisker visade att han inte hade någon
inte heller svartlackerad utan möjligen khaki-färgad, erfarenhet av hur en motorcykel fungerar. Om man
en nyans som var populär efter första världskriget och bedömer försprånget på ritningen kommer det nära 0
som även fanns som en valmöjlighet i en nimbusan- och på fotot förefaller det nästan bli negativt, något
nons från 1919. som ger mycket farliga egenskaper, motorcykeln blir
lättstyrd men mycket instabil under fart då risken för
wobbling/shimmy blir mycket stor. På en solocykel är
40