Page 40 - SNT_27
P. 40

Enligt P.A. Fiskers memoarer, Mit Levnedsløb, så prov-  Det var onekligen en stolt fabrikör som syntes på bil-
        kördes den första Nimbussen på stilleståndsdagen      den där hela familjen Fisker är med som passagerare,
        efter första världskriget, alltså den 11 november 1918.  med foten på verktygslådan sitter Anders Fisker och
        Fisker firade dagen genom att gå till apoteket för att  ser minst lika stolt ut.
        köpa bensin och starta motorcykeln. Så här i efterhand
        kan det verka lite teatraliskt och man kan också fråga
        sig om apotekaren hade något lager av bensin att sälja
        från, samma dag som vapenstilleståndet slutits.

        De äldsta bilderna som finns av prototypen ger onek-
        ligen ett intryck av höst så tidpunkten stämmer nog
        ungefär.


























        Det är ett något annorlunda Rör än de vi är vana att se
        som syns på bilderna och på de ritningar som sändes   Framgaffelns konstruktion är den mest iögonfallande
        till Patentverket i USA. Ramrörets lutning och dimen-  skillnaden mellan denna prototyp och de senare
        sioner är annorlunda, bakhjulsupphängningen, motor-   Rören. Det är i denna del som den annars duktige
        detaljer och, kanske tydligast, framgaffeln. Cykeln är  konstruktören Fisker visade att han inte hade någon
        inte heller svartlackerad utan möjligen khaki-färgad,  erfarenhet av hur en motorcykel fungerar. Om man
        en nyans som var populär efter första världskriget och  bedömer försprånget på ritningen kommer det nära 0
        som även fanns som en valmöjlighet i en nimbusan-     och på fotot förefaller det nästan bli negativt, något
        nons från 1919.                                       som ger mycket farliga egenskaper, motorcykeln blir
                                                              lättstyrd men mycket instabil under fart då risken för
                                                              wobbling/shimmy blir mycket stor. På en solocykel är






















                                                           40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45