Page 35 - SNT_27
P. 35

År 1928 flyttade firman till V Farimagsgade 10 och
        1930 flyttade man igen, nu till Enghavevej 40 - och
        gjorde sig av med telefonen! Troligen gick nu
        företaget dåligt för redan året efteråt var firman för-
        svunnen ur adressregistret. Berodde detta på att det
        var slut med Nimbusförsäljningen eller var det de-
        pressionen som gjorde slut på företaget? Det återstår
        att ta reda på om Einar Holm var aktiv i firman ända
        till slutet, och naturligtvis något mera om personen
        Einar Holm. Han använde gärna titeln konsul, men i
        förteckningen över konsuler i Köpenhamn under de
        här åren fanns han inte med, däremot fanns det två
        andra konsul Holm.

        På den andra ändan av skalan när det gäller sålda
        Kakelugnsrör finner vi ytterligare ett känt namn från  År 1928, i april-maj, annonserade han om service på
        tävlingsvärlden, Harry Ingemann Petersen. Han är      Nimbus och Triumph och firman hette nu Frederiks-
        antecknad för en mc, nummer 635 den 30 oktober        berg Motorcycle-værksted. Några månader senare
        1924. Om denna levererats till honom privat eller som  flyttade företaget till Hospitalsvej 8 och man kallade
                                      återförsäljare är emel-  sig nu Nimbus och Indian specialister. Hospitalsvej är
                                      lertid osäkert. Under   en tvärgata till Smallegade på Frederiksberg. Smalle-
                                      ett antal år arbetade   gades fortsättning västerut heter Peter Bangsvej. På
                                      Ingemann Petersen       fastigheten finns idag ett sexvånings bostadshus från
                                      troligen hos A/S        cirka 1900, men verkstaden har troligen legat i ett en-
                                      Fisker & Nielsen, men   kelt gårdshus som idag är försvunnet. Många sådana
                                      den 14 april 1925       äldre gårdshus i Köpenhamn revs under 1970-talet när
                                      fanns en annons i       gårdarna sanerades.
                                      Politiken där han
                                      gjorde reklam för sin   Ett antal år senare började Harry Ingemann Petersen
                                      verkstad och sin kör-   på Falks Räddningstjänst. Stavningen av Ingemann
                                      skola för Nimbus.       Petersens namn varierar som synes en del, jag har valt
                                      Lokalen var Frede-      den stavning som oftast användes i tidens motortid-
                                      rikssundsvej 11 och i   ningar.
                                      Kraks adresskalender
                                      för 1925 finner man     Christian Bohnstedt-Petersen hade också tävlat på mo-
                                      en mekaniker Henrik-    torcykel men börjat som cykelhandlare på Norre Allé
                                      sen på adressen. Det    9, år 1911. Affären han startade hette Ilford och snart
                                      troliga är väl då att   stod också motorcyklar på programmet. Han tävlade
                                      Ingemann Petersen       flitigt och vann bland annat sin klass i Skagenloppet
                                      etablerat sig under     1915 på en Harley Davidson. Snart importerade han
                                      våren 1925 och att Rör  motorcyklar från USA, först Military, så Reading Stan-
                                      nummer 635 var hans     dard och Cleveland, men även engelska maskiner, Dot
                                      privata tävlings-       och The Sun och senare Matchless och AJS. Man till-
                                      maskin. Av andra an-    verkade sidovagnar och baksäten till motorcyklar,
                                      nonser förefaller det   dessa fick namnet Ilford. Bohnstedt-Petersen körde
                                      som om företagets       landsvägstävlingar och gärna de populära strandlop-
                                      huvudsyssla var repa-   pen där han var framstående. Först och främst var han
                                      rationer snarare än     en skicklig affärsman som började med den lilla cykel-
                                      nyförsäljning.          firman och slutade som Mercedesimportör och inne-

















                                                           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40