Page 35 - SNT_27
P. 35
År 1928 flyttade firman till V Farimagsgade 10 och
1930 flyttade man igen, nu till Enghavevej 40 - och
gjorde sig av med telefonen! Troligen gick nu
företaget dåligt för redan året efteråt var firman för-
svunnen ur adressregistret. Berodde detta på att det
var slut med Nimbusförsäljningen eller var det de-
pressionen som gjorde slut på företaget? Det återstår
att ta reda på om Einar Holm var aktiv i firman ända
till slutet, och naturligtvis något mera om personen
Einar Holm. Han använde gärna titeln konsul, men i
förteckningen över konsuler i Köpenhamn under de
här åren fanns han inte med, däremot fanns det två
andra konsul Holm.
På den andra ändan av skalan när det gäller sålda
Kakelugnsrör finner vi ytterligare ett känt namn från År 1928, i april-maj, annonserade han om service på
tävlingsvärlden, Harry Ingemann Petersen. Han är Nimbus och Triumph och firman hette nu Frederiks-
antecknad för en mc, nummer 635 den 30 oktober berg Motorcycle-værksted. Några månader senare
1924. Om denna levererats till honom privat eller som flyttade företaget till Hospitalsvej 8 och man kallade
återförsäljare är emel- sig nu Nimbus och Indian specialister. Hospitalsvej är
lertid osäkert. Under en tvärgata till Smallegade på Frederiksberg. Smalle-
ett antal år arbetade gades fortsättning västerut heter Peter Bangsvej. På
Ingemann Petersen fastigheten finns idag ett sexvånings bostadshus från
troligen hos A/S cirka 1900, men verkstaden har troligen legat i ett en-
Fisker & Nielsen, men kelt gårdshus som idag är försvunnet. Många sådana
den 14 april 1925 äldre gårdshus i Köpenhamn revs under 1970-talet när
fanns en annons i gårdarna sanerades.
Politiken där han
gjorde reklam för sin Ett antal år senare började Harry Ingemann Petersen
verkstad och sin kör- på Falks Räddningstjänst. Stavningen av Ingemann
skola för Nimbus. Petersens namn varierar som synes en del, jag har valt
Lokalen var Frede- den stavning som oftast användes i tidens motortid-
rikssundsvej 11 och i ningar.
Kraks adresskalender
för 1925 finner man Christian Bohnstedt-Petersen hade också tävlat på mo-
en mekaniker Henrik- torcykel men börjat som cykelhandlare på Norre Allé
sen på adressen. Det 9, år 1911. Affären han startade hette Ilford och snart
troliga är väl då att stod också motorcyklar på programmet. Han tävlade
Ingemann Petersen flitigt och vann bland annat sin klass i Skagenloppet
etablerat sig under 1915 på en Harley Davidson. Snart importerade han
våren 1925 och att Rör motorcyklar från USA, först Military, så Reading Stan-
nummer 635 var hans dard och Cleveland, men även engelska maskiner, Dot
privata tävlings- och The Sun och senare Matchless och AJS. Man till-
maskin. Av andra an- verkade sidovagnar och baksäten till motorcyklar,
nonser förefaller det dessa fick namnet Ilford. Bohnstedt-Petersen körde
som om företagets landsvägstävlingar och gärna de populära strandlop-
huvudsyssla var repa- pen där han var framstående. Först och främst var han
rationer snarare än en skicklig affärsman som började med den lilla cykel-
nyförsäljning. firman och slutade som Mercedesimportör och inne-
35