Page 19 - SNT_27
P. 19
Rasmussen och Erlind på Nimbus samt Walters
Schmidt på F.N.
Under sommaren hade man även kört stora strandtäv-
lingar på Fanø med bland andra Malcom Cambell,
men eftersom ingen Nimbus deltog så lämnar vi de
tävlingarna därhän.
Motorklubben Køge med Omegn anordnade ett
dygnslopp den 2-3 september med endast ett fåtal del-
tagare, åter i envist regn. Vinnare blev Georg Hansen
på Nimbus. I slutet av månaden ordnade Frederiks-
bergs motorklubb en liten klubbtävling, ett oriente-
ringslopp på norra Själland med Henry Erlind på
Nimbus på tredje plats, ytterligare en Nimbus, körd
av tävlingsdebutanten Kirstein, belade fjärdeplatsen.
Den 13 augusti var det försökstävlingar på den nya
Glostrupbanan väster om Köpenhamn, banan var en
jordbaneoval på drygt 1600 meter meter och möjlig-
gjorde mera publikvänliga tävlingar än de vanliga
landsvägsloppen i och med att åskådarna kunde se
hela banan och även spela på totalisator. Man hade
varit osäker på om detta skulle vara något för danska
förhållanden men redan försökstävlingarna drog flera
tusen åskådare. Det fjärde loppet under dagen har
särskilt intresse för oss, där körde Walters Schmidt på
F.N. mot Henry Erlind på Nimbus, Schmidt vann det
tre varv långa loppet med ett kvarts varv. Det sjätte
loppet blev en succé. Det var ett lopp i sidovagnsklas-
sen där man körde med så kallade flexibla sidovagnar,
lagen fanns deltagare på Nimbus, bland dem Albert där både motorcykeln och sidovagnen kunde lutas i
Petersen, Prøvemester Rasmussen och Henry Erlind. svängarna, Severinsen på en 1200 cc Reading Standard
En underlighet är att en av de tävlande, Georg Hansen körde mot Svend Friis-Hansen på en mindre Harley.
från Køge anmält sin Nimbus i den stora klassen, Friis-Hansen ledde under några varv men Severinsen
bland maskinerna på över 1000 ccm! Förklaringen kan körde om i en av kurvorna och vann.
kanske vara ett feltryck i tidningen eller något som
liknar det Erlind gjorde i Parisloppet. Starten gick i En andra försökstävling kördes den 20 augusti med en
Köpenhamn och sedan skulle man köra genom största publik som uppgick till 6000 personer. I klassen 650-
delen av Danmark ända upp till Skagen och vända till- 900 cc deltog två Nimbus och två F.N.alla med 750 cc
baka till Köpenhamn igen. En sammanlagd sträcka på motorer. Henry Erlind vann före den andra Nimbus-
över 140 mil. sen som kördes av A. Hundertmark. Sammanlagt kör-
des tolv lopp under dagen med klasser både för mo-
Hårt regn gjorde tävlingen mycket besvärlig och det torcyklar och bilar.
var särskilt bekymmersamt på Jylland. Förste man
tillbaka i Köpenhamn var Albert Petersen och han Den 24 september körde man inbjudningslopp på
hälsades som segrare. Endast sju av deltagarna nådde banan inför 5000 åskådare. I första loppet som var för
målet i Köpenhamn inom idealtiden, förutom Albert turistmaskiner upp till 750 cc fanns ingen Nimbus
Petersen både Henry Erlind och Anton Rasmussen på med, man hade väl upptäckt att fartresurserna inte
Nimbus. Endast Rasmussen lyckades genomföra utan räckte. Vinnare blev C.V. Hansen på en Indian Scout.
prickbelastning och blev alltså individuell Danmarks-
mästare på sitt sidovagnsekipage. Bästa klubb blev Reglerna för tävlingarna på banan missgynnade
Motor Sport från Köpenhamn med tre man i mål, Nimbus eftersom klassgränserna gick vid följande
cylindervolymer: 275, 350, 500, 650 och 900 cc.
19