Page 21 - SNT_27
P. 21
page väntades i mål 12.42 på måndagen. Både start Manfallet började redan i Danmark, där man var
och mål var förlagda till Randers. tvungen att följa hastighetsreglerna, i Tyskland var det
emellertid fri fart på de flesta landsvägarna. Ejnar
Vädret var eländigt, storm, regn och ännu mera regn. Holm fick så ge upp strax före Hamburg. Heilbuth på
Vägarna var uppblötta. Av de 41 anmälda kom bara den andra solo-Nimbussen var första motorcykel i
22 till start och det blev en hård tävling. Mellan Viborg Berlin och, sensationellt också den första tvåhjulingen
och Herning var vägen bitvis så dålig att tävlingen här tillbaka i Odense, tätt följd av Henry Erlind som körde
"blev en blandning av körning, gång, tyngdlyftning en Reading Standard i den största mc-klassen.
och en del andra sporter". Endast fem av de 22 startan- Heilbuth hade startat två timmar och en kvart före
de lyckades ta sig till målet inom idealtiden. Två små Erlind från Odense. En mycket god insats gjorde även
BSA belade de första platserna, på tredje plats kom Prøvemester Rasmussen som lyckades vinna sin klass,
ingenjör R.T. Fraugde från Århus på Nimbus och på han var ensam sidovagnsförare och även det första
femte plats ännu en Nimbus, denne kördes av bokhål- sidovagnsekipage som ställt upp i tävlingen. Erlinds
lare Poul Rasmussen från Esbjerg, dessa två herrar segertid var 30 timmar och 29 minuter, Heilbut, som
kommer vi möta senare under året. blev totaltrea bland motorcyklarna körde på 32.40 och
Rasmussens tid blev 38.55, nästan en halv timme snab-
bare än den Rudge som kom klasstvåa. Alla blev
slagna av den snabbaste bilen, en stor Hudson som
kördes av Friis på 25.30.
I juni kördes två strandtävlingar, först Blokhusløbet
det 16 och 17 juni. Tävlingen arrangerades av Aalborg
Amts Motor Klub och blev en fin framgång. Man täv-
lade med bilar och motorcyklar på en enkilometers-
sträcka på sandstranden, både med stående start och
med flygande start och i sammanlagt 11 klasser.
I flygande start fanns två Nimbus med, E.C. Jensen
lyckades bli femte man i sin klass med tiden 39 sekun-
der, klassvinnare blev Hedegaard-Schou med 25,2 se-
kunder, men Jensen lyckades slå tre Indian och en
Excelsior. I sidovagnsklassen presterade Mary Berthel-
sen tiden 46 sekunder, slagen av en Indian som körde
på 42,6 sekunder. Fröken Berthelsen hade en tapper
yngling liggande på ett par brädor som passagerare på
sidovagnen, när får vi se det på Rømø?
Helgen efter pingst, den 27-28 maj genomförde Fyns
Stifts Motorklub loppet Odense-Berlin-Odense för
tredje gången. De tävlande var uppdelade i åtta klas-
ser, fyra för motorcyklar och fyra för bilar. Tre Nim-
bus var anmälda. Prøvemester Rasmussen ställde upp
i klass 2 som var öppen för solomotorcyklar upp till
500 cc och för sidovagnsekipage upp till 750 cc. I Klass
3 återfinner vi vår gamle bekant Ejnar Holm som hade
kommit klasstvåa efter Albert Petersen i förra årets
tävling då Nimbus tog de tre första platserna i klassen
upp till 750 cc. Den andra Nimbussen i klassen, som
bara hade tre tävlanden, kördes av tävlingsdebutanten
Valther Heilbuth. Tredje man i klassen var Walther
Schmidt som körde en F.N.
Man startade klassvis från Odense med några timmars
mellanrum mellan de minsta och största klasserna.
Mary Berthelsen vid Blokhus 1923.
21