Page 20 - SNT_27
P. 20
Emellertid hade sidovagnsklasserna en gräns vid 750
cc. Förarna anpassade sig raskt till dessa bestämmel-
ser, bland annat införskaffade Albert Petersen en
Indian Daytona racermaskin på 988 cc.
Så var det då dags för den officiella tävlingsstarten på
Glostrupbanan söndagen den 1 oktober, än en gång
inför 5000 åskådare. Sammanlagt skulle man köra sex
lopp varav ett handicap-lopp för bilar. Ingen Nimbus
var anmäld Det fjärde loppet var för de största maski-
nerna, över 900 cc. Här startade Albert Petersen på sin
nyinköpta Indian-racer. Han låg tätt bakom en med-
tävlare som plötsligt fick motorkrångel och båda kör-
de omkull. Albert Petersen avled efter några timmar
på sjukhus av inre skador. Dagens tävlingsprogram
fullföljdes, men tävlingsåret 1922 fick på detta sätt ett
slut i moll.
År 1923
edan i slutet av februari anordnade K.M.K. Køge og Omegns Motorklub anordnade sitt årliga
sitt vinterløb. Det hade föregåtts av en vin- Parløb den 10 maj. Tävlingen gick söderut från Köge
tertävling på Fyn som körts i torrt väder mot Vordingborg och över på Falster. Tio tävlande lag
med nästan sommarvägar men nu var det ställde upp. Lagen bestod vardera av två fordon där
hårt vinterväder och man räknade att endast ett fåtal både bilar och motorcyklar kunde ingå. Sex av lagen
skulle klara att genomföra och ännu färre skulle kun- kunde genomföra hela tävlingen och av dem var fyra
na göra det prickfritt. Anmälningslistan upptog 33 prickfria. Två Rör ingick i de lag som kom i mål.
fordon, både motorcyklar och bilar. Av dessa var tre
Nimbus varav två kom till start. Starten gick vid två-
tiden på lördagseftermiddagen och målgång var strax
före klockan fyra på söndag eftermiddag. Under tiden
skulle Själland genomköras på kors och tvärs, med
avbrott för några måltider.
Bohnstedt Petersen beskrev tävlingen ur sin synvin-
kel, på sadeln av en Reading Standard, i tidningen
Motorbladet. Det var många omkullkörningar, myck-
et snö och dessutom en besvärlig punktering som han
hade att kämpa med. Särskilt hal och svår var del-
sträckan mellan Köge och Roskilde på söndagsmor-
gonen:
De två BSA som belade första platserna i Jysk Grand Prix,
Bjerregaard blev vinnaren.
Vi förflyttar oss till pingsthelgen, som år 1923 inföll i
slutet av maj, och nu var det Jysk Grand Prix. Täv-
lingen skildrades i den nystartade tidskriften Jydsk
Motor, organ för den likaledes nystartade Jydsk
Motor Union. På Jylland tyckte man att motortäv-
lingar, liksom mycket annat, var alltför Köpenhamns-
centrerat och ville därför skapa något eget.
Trots det dåliga vädret lyckades hela 16 ekipage klara Tävlingen var 130 mil lång och starten gick timmarna
tävlingen prickfritt, bland dem fanns Prøvemester omkring midnatt natten till söndagen och första eki-
Rasmussen på Nimbus, naturligtvis.
20