Page 20 - SNT_27
P. 20

Emellertid hade sidovagnsklasserna en gräns vid 750
                                                              cc. Förarna anpassade sig raskt till dessa bestämmel-
                                                              ser, bland annat införskaffade Albert Petersen en
                                                              Indian Daytona racermaskin på 988 cc.

                                                              Så var det då dags för den officiella tävlingsstarten på
                                                              Glostrupbanan söndagen den 1 oktober, än en gång
                                                              inför 5000 åskådare. Sammanlagt skulle man köra sex
                                                              lopp varav ett handicap-lopp för bilar. Ingen Nimbus
                                                              var anmäld Det fjärde loppet var för de största maski-
                                                              nerna, över 900 cc. Här startade Albert Petersen på sin
                                                              nyinköpta Indian-racer. Han låg tätt bakom en med-
                                                              tävlare som plötsligt fick motorkrångel och båda kör-
                                                              de omkull. Albert Petersen avled efter några timmar
                                                              på sjukhus av inre skador. Dagens tävlingsprogram
                                                              fullföljdes, men tävlingsåret 1922 fick på detta sätt ett
                                                              slut i moll.





        År 1923



                  edan i slutet av februari anordnade K.M.K.  Køge og Omegns Motorklub anordnade sitt årliga
                  sitt vinterløb. Det hade föregåtts av en vin-  Parløb den 10 maj. Tävlingen gick söderut från Köge
                  tertävling på Fyn som körts i torrt väder   mot Vordingborg och över på Falster. Tio tävlande lag
                  med nästan sommarvägar men nu var det       ställde upp. Lagen bestod vardera av två fordon där
        hårt vinterväder och man räknade att endast ett fåtal  både bilar och motorcyklar kunde ingå. Sex av lagen
        skulle klara att genomföra och ännu färre skulle kun-  kunde genomföra hela tävlingen och av dem var fyra
        na göra det prickfritt. Anmälningslistan upptog 33    prickfria. Två Rör ingick i de lag som kom i mål.
        fordon, både motorcyklar och bilar. Av dessa var tre
        Nimbus varav två kom till start. Starten gick vid två-
        tiden på lördagseftermiddagen och målgång var  strax
        före klockan fyra på söndag eftermiddag. Under tiden
        skulle Själland genomköras på kors och tvärs, med
        avbrott för några måltider.

        Bohnstedt Petersen  beskrev tävlingen ur sin synvin-
        kel, på sadeln av en Reading Standard, i tidningen
        Motorbladet. Det var många omkullkörningar, myck-
        et snö och dessutom en besvärlig punktering som han
        hade att kämpa med. Särskilt hal och svår var del-
        sträckan mellan Köge och Roskilde på söndagsmor-
        gonen:


                                                               De två BSA som belade första platserna i Jysk Grand Prix,
                                                                            Bjerregaard blev vinnaren.

                                                              Vi förflyttar oss till pingsthelgen, som år 1923 inföll i
                                                              slutet av maj, och nu var det Jysk Grand Prix. Täv-
                                                              lingen skildrades i den nystartade tidskriften Jydsk
                                                              Motor, organ för den likaledes nystartade Jydsk
                                                              Motor Union. På Jylland tyckte man att motortäv-
                                                              lingar, liksom mycket annat, var alltför Köpenhamns-
                                                              centrerat och ville därför skapa något eget.
        Trots det dåliga vädret lyckades hela 16 ekipage klara  Tävlingen var 130 mil lång och starten gick timmarna
        tävlingen prickfritt, bland dem fanns Prøvemester     omkring midnatt natten till söndagen och första eki-
        Rasmussen på Nimbus, naturligtvis.

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25