Page 14 - SNT_25
P. 14
… och 1954
År 1954 var motorcykelmarknaden helt
annorlunda än 1949, råvarumarknader-
na började återhämta sig och många ny-
konstruktioner hade sett dagens ljus.
Även den tyska industrin hade börjat
komma igång tack vare Marshallhjälpen
och det fanns motorcyklar från Östeu-
ropa som var med och konkurrerade. I
den preliminära sammanställning av
mc-priser som Skandinavisk Motor
Journal presenterade i februarinumret
1954 fanns 46 fabrikat med, jämfört
med de 17 från 1949. Antalet MCmodel-
ler var nu 171 stycken, från NSU Quick
på 98 cc och med ett pris på 1 450 kro-
nor och till Vincent Rapide på 998 cc
och ett pris på 8050 kronor. Priset för
en ny Nimbus var 5 685 kronor enligt
den preliminära listan.
tioner från efterkrigsåren. Nimbussens brottet. Efter kriget var den största
Som jämförelsematerial till Nimbus fin- grundkonstruktion var nu mer än 20 år förändringen av nimbuskonstruktionen
ner vi 358 motorcyklar från cirka 500 cc
och uppåt, många av dem nykonstruk- gammal, även om en hel del hänt kon- den nya framgaffeln från 1948. Men
struktionsmässigt fram till krigsut- även en del av konkurrenternas kon-
struktioner hade en del år på nacken.
Den andra fyrcylindriga motorcykeln,
Ariel Square Four, hade nu hunnit till
modell 4G men grundkonstruktionen
var från 1928, även om flera grundläg-
gande förändringar gjorts, Motorn var
nu på 997 cc istället för 500 cc och effek-
ten var 40 hk. Man hade också börjat få
ordning på motorns överhettningsten-
denser. Givetvis hade Nimbus inte
mycket att sätta emot Ariels prestanda,
men priset var också annorlunda.
En cykel på 500 cc hade en effekt mellan
23 och drygt 30 hk och toppfart från 110
km/ till 135 km/h ungefär. Det var i alla
fall vad fabrikerna själva angav. Vincent
var naturligtvis extremt snabba för sin
tid men också riktigt dyra. Mot detta
kunde alltså Nimbus sätta en gedigen
kvalité, en beprövad konstruktion, men
en motorcykel som nog för många unga
såg ålderstigen ut.
Men även köparsidan hade, eller höll på
att förändras. Motorcykeln blev mer och
mer ett sport- och nöjesfordon, småbi-
larna kapade åt sig en större andel av
nyttotrafiken, inte minst hos hantver-
kare, småindustrier och budfirmor. Det-
ta medförde att prestanda började bli
viktigare än slitstyrka.
Danmarks handelsbalans var fortfaran-
de dålig och man hade kvar många han-
delshinder. När det gällde motorfordon
behövdes fortfarande en inköpstillåtel-
14