Page 14 - SNT_25
P. 14

… och 1954



        År 1954 var motorcykelmarknaden helt
        annorlunda än 1949, råvarumarknader-
        na började återhämta sig och många ny-
        konstruktioner hade sett dagens ljus.
        Även den tyska industrin hade börjat
        komma igång tack vare Marshallhjälpen
        och det fanns motorcyklar från Östeu-
        ropa som var med och konkurrerade. I
        den preliminära sammanställning av
        mc-priser som Skandinavisk Motor
        Journal presenterade i februarinumret
        1954 fanns 46 fabrikat med, jämfört
        med de 17 från 1949. Antalet MCmodel-
        ler var nu 171 stycken, från NSU Quick
        på 98 cc och med ett pris på 1 450 kro-
        nor och till Vincent Rapide på 998 cc
        och ett pris på 8050 kronor.  Priset för
        en ny Nimbus  var 5 685 kronor enligt
        den preliminära listan.
                                            tioner från efterkrigsåren. Nimbussens  brottet. Efter kriget var den största
        Som jämförelsematerial till Nimbus fin-  grundkonstruktion var nu mer än 20 år  förändringen av nimbuskonstruktionen
        ner vi 358 motorcyklar från cirka 500 cc
        och uppåt, många av dem nykonstruk-  gammal, även om en hel del hänt kon-  den nya framgaffeln från 1948. Men
                                            struktionsmässigt fram till krigsut-  även en del av konkurrenternas kon-
                                                                               struktioner hade en del år på nacken.
                                                                               Den andra fyrcylindriga motorcykeln,
                                                                               Ariel Square Four, hade nu hunnit till
                                                                               modell 4G men grundkonstruktionen
                                                                               var från 1928, även om flera grundläg-
                                                                               gande förändringar gjorts, Motorn var
                                                                               nu på 997 cc istället för 500 cc och effek-
                                                                               ten var 40 hk. Man hade också börjat få
                                                                               ordning på motorns överhettningsten-
                                                                               denser. Givetvis hade Nimbus inte
                                                                               mycket att sätta emot Ariels prestanda,
                                                                               men priset var också annorlunda.

                                                                               En cykel på 500 cc hade en effekt mellan
                                                                               23 och drygt 30 hk och toppfart från 110
                                                                               km/ till 135 km/h ungefär. Det var i alla
                                                                               fall vad fabrikerna själva angav. Vincent
                                                                               var naturligtvis extremt snabba för sin
                                                                               tid men också riktigt dyra. Mot detta
                                                                               kunde alltså Nimbus sätta en gedigen
                                                                               kvalité, en beprövad konstruktion, men
                                                                               en motorcykel som nog för många unga
                                                                               såg ålderstigen ut.

                                                                               Men även köparsidan hade, eller höll på
                                                                               att förändras. Motorcykeln blev mer och
                                                                               mer ett sport- och nöjesfordon, småbi-
                                                                               larna kapade åt sig en större andel av
                                                                               nyttotrafiken, inte minst hos hantver-
                                                                               kare, småindustrier och budfirmor. Det-
                                                                               ta medförde att prestanda började bli
                                                                               viktigare än slitstyrka.
                                                                               Danmarks handelsbalans var fortfaran-
                                                                               de dålig och man hade kvar många han-
                                                                               delshinder. När det gällde motorfordon
                                                                               behövdes fortfarande en inköpstillåtel-

                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19