Page 12 - SNT_25
P. 12

Motorcykelpriser 1949 …



        Nimbus typ C var dyra motorcyklar har
        vi lärt oss, under den andra halvan av
        1950-talet kostade en ny Nimbus med
        personsidovagn ungefär lika mycket
        som en Volkswagen 1200. Men hur var
        det tidigare?




















        I februarinumret 1949 av den danska
                               gjorde man
        en prisjämförelse av de motorcyklar
        som skulle komma att säljas i Danmark
        under året. Priserna är priser på gatan,
        men utan skatt och försäkring inräkna-
        de. Däremot är de mycket höga omsätt-
        ningsskatterna som man lade på priset
        på både bilar och motorcyklar i Dan-
        mark inräknade. Tidningen passar på
        att protestera. Man hade en progressiv
        omsättningsskatt på motorcyklar. På
        priset upp till 2000 kronor betalade
        man 20% i omsättningsskatt, från 2000
        till 5000 kronor erlade man 30% och för
        priset över 5000 kronor var skatten
        40%. För en motorcykel som före om-
        sättningsskatt kostade 3500 kronor blev
        skattepålägget alltså 400 kronor på de
        första 2000 och på de överskjutande
        1500 fick man betala 30% alltså ytterli-
        gare 450 kronor. Priset med omsätt-
        ningsskatt blev alltså 4350 kronor.



                                            gjorde det lättare att importera från de  skalan hittar vi HRD Rapid med 1000 cc
                                            länder dit man hade en stor export . År  och ett pris på 7256,90 kronor, det mest
                                            1949 låg fortfarande en stor del av den  exakt angivna priset i listan. Nimbus
                                            tyska motorindustrin i spillror och det  finner vi på 4487 kronor, men då tillkom
                                            finns heller inte någon tysk motorcykel  35 kronor för eventuellt baksäte.
                                            på listan. De amerikanska motorcyklar-
                                            na lyser också med sin frånvaro och  Det är naturligtvis svårt att jämföra
                                            hade så gjort sedan 1932 då Valutakon-  priser eftersom Nimbussen egentligen
                                            toret, en dansk myndighet som fördela-  var rätt olik många av de andra motor-
                                            de importtillåtelser för att försöka få en  cyklarna. Motorn var ju stor, men med
        I listan som Skandinavisk Motor Journal  positiv handelsbalans, belade amerika-  ett modest effektuttag så hur man gör så
        presenterade är 40 olika motorcyklar  import med höga tullavgifter.     kan man säga att jämförelserna haltar. I
        medtagna, från 125 cc till 1000 cc. De                                  tabellen på nästa sida har Nimbus jäm-
        engelska motorcyklarna är flest. Dan-  Den billigaste motorcykeln var Excel-  förts med motorcyklar med motorer på
        marks export var mycket inriktad på  siors 125 cc Minor, modell M2 som kos-  500 cc och av brukskaraktär. De utpräg-
        Storbritannien och handelsreglerna  tade 1730 kronor. I den andra ändan av  lade sport-modellerna är inte med. För

                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17