Page 12 - SNT_25
P. 12
Motorcykelpriser 1949 …
Nimbus typ C var dyra motorcyklar har
vi lärt oss, under den andra halvan av
1950-talet kostade en ny Nimbus med
personsidovagn ungefär lika mycket
som en Volkswagen 1200. Men hur var
det tidigare?
I februarinumret 1949 av den danska
gjorde man
en prisjämförelse av de motorcyklar
som skulle komma att säljas i Danmark
under året. Priserna är priser på gatan,
men utan skatt och försäkring inräkna-
de. Däremot är de mycket höga omsätt-
ningsskatterna som man lade på priset
på både bilar och motorcyklar i Dan-
mark inräknade. Tidningen passar på
att protestera. Man hade en progressiv
omsättningsskatt på motorcyklar. På
priset upp till 2000 kronor betalade
man 20% i omsättningsskatt, från 2000
till 5000 kronor erlade man 30% och för
priset över 5000 kronor var skatten
40%. För en motorcykel som före om-
sättningsskatt kostade 3500 kronor blev
skattepålägget alltså 400 kronor på de
första 2000 och på de överskjutande
1500 fick man betala 30% alltså ytterli-
gare 450 kronor. Priset med omsätt-
ningsskatt blev alltså 4350 kronor.
gjorde det lättare att importera från de skalan hittar vi HRD Rapid med 1000 cc
länder dit man hade en stor export . År och ett pris på 7256,90 kronor, det mest
1949 låg fortfarande en stor del av den exakt angivna priset i listan. Nimbus
tyska motorindustrin i spillror och det finner vi på 4487 kronor, men då tillkom
finns heller inte någon tysk motorcykel 35 kronor för eventuellt baksäte.
på listan. De amerikanska motorcyklar-
na lyser också med sin frånvaro och Det är naturligtvis svårt att jämföra
hade så gjort sedan 1932 då Valutakon- priser eftersom Nimbussen egentligen
toret, en dansk myndighet som fördela- var rätt olik många av de andra motor-
de importtillåtelser för att försöka få en cyklarna. Motorn var ju stor, men med
I listan som Skandinavisk Motor Journal positiv handelsbalans, belade amerika- ett modest effektuttag så hur man gör så
presenterade är 40 olika motorcyklar import med höga tullavgifter. kan man säga att jämförelserna haltar. I
medtagna, från 125 cc till 1000 cc. De tabellen på nästa sida har Nimbus jäm-
engelska motorcyklarna är flest. Dan- Den billigaste motorcykeln var Excel- förts med motorcyklar med motorer på
marks export var mycket inriktad på siors 125 cc Minor, modell M2 som kos- 500 cc och av brukskaraktär. De utpräg-
Storbritannien och handelsreglerna tade 1730 kronor. I den andra ändan av lade sport-modellerna är inte med. För
12