Page 8 - SNT_22
P. 8

som helst, vi hade ju ett arbete att                                    och nu utökat med eget företa-
        sköta i Danmark.                                                        gande i form av minkavel, allt för
                                                                                att vara säker på att finanserna
        Till slut insåg vi att vi inte hade nå-                                 skulle finnas tillgängliga när motor-
        got val. Vi var tvungna att ge oss i                                    cykeln om några år blev aktuell.
        väg trots att vi kanske skulle kom-
        ma att vara blöta i flera dagar. Vi                                     Så, 1956 erövrade jag körkortet till
        såg dock att det fanns ett antal                                        MC, personbil och stor lastbil dagen
        slängda stora pappersäckar som                                          efter min 18 års födelsedag och
        antagligen innehållit konstgödsel i                                     Diesellan byttes mot en Triumph
        ladugården. Vi tog var sina två                                         Thunderbird. Totalkostnad för kör-
        säckar, som vi drog över stövlarna                                      kortet blev 282,50 kronor, i detta
        och långt upp kring benen. Därefter                                     ingick 6,5 timmars övningskörning
        åkte vi iväg i strilande regn.                                          för stor lastbil, 3,5 timmar för per-
                                                                                sonbil och en timme för motorcykel.
        Då vi närmade oss Uppsala avtog                                         En timme för motorcykel indikerar
        regnet och vi tog oss tid till att                                      nog, att man var ganska van att
        stanna och fotografera en flygfor-                                      åka på två hjul tack vara mopedti-
        mation från F16 som med ett här-                                        den.
        ligt muller steg upp mot skyn.
                                                                                Tre månader senare slutade jag
        Vägen genom Uppsala var minnes-                                         skolan med realexamen och med
        värd, man åkte genom staden förbi                                       ”Trajan” gick vägen tillbaka till
        Domkyrkan, den största kyrkan i                                         Sverige för ett långt och innehålls-
        norden, universitetsbyggnaderna                                         rikt liv.
        och slottet med mera.
                                                                                Gunnar slutförde sin lärlingsutbild-
        Efter ytterligare några timmar nåd-                                     ning kombinerat med teknisk skola
        de vi Stockholm. Vi hade själva bli-  Så småningom torkade våra kläder,  på kvällarna och omsatte sin
        vit vana vid vår klädsel med säck-  entusiasmen steg och livet lekte.   Diesella till en 500 cc Ariel.
        arna på benen och hade inte tänkt   Då vi kom fram till Ödeshög var
        vidare på detta, men när vi åkte    ringen sluten, och vi var åter på   En moped kan få stor inverkan på
        ned för backen vid Norrtull väckte  den vackra Vätterleden.             en ung grabbs uppväxt och framtid.
        vi tydligen en del uppmärksamhet.                                       Inte kunde jag föreställa mig att
        Vi observerade nämligen att folk i  Mopederna knallade på väldigt bra   Forsbacka skulle bli det ställe som
        spårvagnarna och på gatorna tit-    och det enda problem vi fick på     skulle få störst betydelse i mitt se-
        tade lite konstigt på oss. Förmod-  hemvägen, och som egentligen var    nare liv. Jag återkom nämligen ef-
        ligen såg vi konstiga ut med denna  bekymmersamt nog, var att styr-     ter några år, bildade familj och blev
        klädsel och vår grå färg.           stången på Gunnars moped gick av.   som anställd av Fagersta AB så
                                            Gunnar var dock inte ledsen för det  småningom produktionschef  för
        Egentligen borde vi stannat lite i  han klarade att köra de sista 20-30  Forsbackaverken. Man kan med rät-
        Stockholm, men omständigheterna     milen hem genom att hålla i strål-  ta fundera på hur livet hade ut-
        i form av blöta och smutsiga kläder  kastaren och styra med den.        vecklat sig för mig, om inte mope-
        kombinerat med att vår tid var be-                                      den hade kommit till.
        gränsad gjorde att vi nöjde oss     Slutord
        med det vi fick se under genomfar-  Efter hemkomsten gick livet vidare
        ten av staden.                      med skolgång, springpojksarbete




























                           År 1956. Diesella mopederna har nu fått ge vika för Gunnars Ariel och
                           min Triumph.

                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13