Page 8 - SNT_22
P. 8
som helst, vi hade ju ett arbete att och nu utökat med eget företa-
sköta i Danmark. gande i form av minkavel, allt för
att vara säker på att finanserna
Till slut insåg vi att vi inte hade nå- skulle finnas tillgängliga när motor-
got val. Vi var tvungna att ge oss i cykeln om några år blev aktuell.
väg trots att vi kanske skulle kom-
ma att vara blöta i flera dagar. Vi Så, 1956 erövrade jag körkortet till
såg dock att det fanns ett antal MC, personbil och stor lastbil dagen
slängda stora pappersäckar som efter min 18 års födelsedag och
antagligen innehållit konstgödsel i Diesellan byttes mot en Triumph
ladugården. Vi tog var sina två Thunderbird. Totalkostnad för kör-
säckar, som vi drog över stövlarna kortet blev 282,50 kronor, i detta
och långt upp kring benen. Därefter ingick 6,5 timmars övningskörning
åkte vi iväg i strilande regn. för stor lastbil, 3,5 timmar för per-
sonbil och en timme för motorcykel.
Då vi närmade oss Uppsala avtog En timme för motorcykel indikerar
regnet och vi tog oss tid till att nog, att man var ganska van att
stanna och fotografera en flygfor- åka på två hjul tack vara mopedti-
mation från F16 som med ett här- den.
ligt muller steg upp mot skyn.
Tre månader senare slutade jag
Vägen genom Uppsala var minnes- skolan med realexamen och med
värd, man åkte genom staden förbi ”Trajan” gick vägen tillbaka till
Domkyrkan, den största kyrkan i Sverige för ett långt och innehålls-
norden, universitetsbyggnaderna rikt liv.
och slottet med mera.
Gunnar slutförde sin lärlingsutbild-
Efter ytterligare några timmar nåd- ning kombinerat med teknisk skola
de vi Stockholm. Vi hade själva bli- Så småningom torkade våra kläder, på kvällarna och omsatte sin
vit vana vid vår klädsel med säck- entusiasmen steg och livet lekte. Diesella till en 500 cc Ariel.
arna på benen och hade inte tänkt Då vi kom fram till Ödeshög var
vidare på detta, men när vi åkte ringen sluten, och vi var åter på En moped kan få stor inverkan på
ned för backen vid Norrtull väckte den vackra Vätterleden. en ung grabbs uppväxt och framtid.
vi tydligen en del uppmärksamhet. Inte kunde jag föreställa mig att
Vi observerade nämligen att folk i Mopederna knallade på väldigt bra Forsbacka skulle bli det ställe som
spårvagnarna och på gatorna tit- och det enda problem vi fick på skulle få störst betydelse i mitt se-
tade lite konstigt på oss. Förmod- hemvägen, och som egentligen var nare liv. Jag återkom nämligen ef-
ligen såg vi konstiga ut med denna bekymmersamt nog, var att styr- ter några år, bildade familj och blev
klädsel och vår grå färg. stången på Gunnars moped gick av. som anställd av Fagersta AB så
Gunnar var dock inte ledsen för det småningom produktionschef för
Egentligen borde vi stannat lite i han klarade att köra de sista 20-30 Forsbackaverken. Man kan med rät-
Stockholm, men omständigheterna milen hem genom att hålla i strål- ta fundera på hur livet hade ut-
i form av blöta och smutsiga kläder kastaren och styra med den. vecklat sig för mig, om inte mope-
kombinerat med att vår tid var be- den hade kommit till.
gränsad gjorde att vi nöjde oss Slutord
med det vi fick se under genomfar- Efter hemkomsten gick livet vidare
ten av staden. med skolgång, springpojksarbete
År 1956. Diesella mopederna har nu fått ge vika för Gunnars Ariel och
min Triumph.
8