Page 11 - SNT_22
P. 11
Utan tvekan har mopeden bidraget
till många grabbars tekniska ut-
veckling och ”mekaniska kalibre-
ring” som de fick i samband med
avdragna skruv etc. följd av många
arbetstimmar för att reparera efter
sina misstag.
Tyvärr förorsakade vi ”Diesella-
pojkar” nog indirekt en del besvär
för försäljarna av de exklusiva im-
porterade NSU Quickly och andra
modernare mopeder med 2-växlar,
riktiga kopplingar etc. som såldes
till mera välsituerade och mogna
trafikanter.
Besväret kom i form av frågor till
försäljaren om hur det kunde kom-
ma sig att de unga grabbarnas
simpla rulldrivna gamla Diesella-
mopeder gick mycket fortare än
deras nya moderna och dyra mope-
der?
Mjölkbud med moped i tankarna ca. 1951.
För min del är brottet med trim-
cykelns vevparti, i övrigt var motor- ett visst intresse hos ”Gothers- ningen preskriberat, men å andra
konstruktionen densamma som på gatans skräck”. sidan hade det under min tid inte
generation 1. riktigt hunnit bli kriminellt.
En kväll kom kompisen och jag
Cykelramen som hade förstärkts fräsande ned efter huvudgatan
och gjorts lägre var märkt SUNDER- ”Gothersgade” i Fredericia och stan- Mopedens betydelse i vardags-
LAND, och hjulen hade minskats nade vid bion för att kolla vad det livet
från 28 tum till 24 tum. Samman- var för film som visades för kvällen. För mig och min kompis fick mope-
fattningsvis kunde man konstatera Vi parkerade naturligtvis Diesellorna den väldig stor betydelse i praktisk
att mopeden nu mera liknade en så väl synligt som möjligt vid trot- avseende eftersom våra aktiviteter
liten motorcykel, vilket var väldigt toarkanten undertiden, så att folk från tidig morgon till sena kvällen
viktigt eftersom den slutliga dröm- kunde se vidundren. Det var bara innebar resor och transporter.
men var en riktig motorcykel, men det att när vi kom tillbaka till mope-
den drömmen fick vänta till man derna så stod vår berömda polis Utöver detta hade den en mycket
blev 18 år när man fick möjlighet ”Gothergades skräck” och väntade. stor betydelse för det sociala livet,
till att ta det eftertraktade körkor- Tydligen var det ägarna till Diesel- dels för den utökade möjligheten till
tet. lorna han väntade på, för då vi så gemensamma träffar med andra
småningom var tvingade att gå mopedentusiaster, utflykter och
fram till mopederna fick vi frågan inte minst som ett gemensamt
Mopedens betydelse för ägarens om det var våra mopeder och om intresseobjekt som vi diskuterade,
tekniska utveckling det var vi som kommit ned för jämförde och inte minst vårdade.
Då den nya lagen som begränsade huvudgatan för en stund sedan. Man misshandlar inte utan vidare
den tillåtna hastigheten till 30 km/t Det bara att erkänna. en sak som man fått arbeta fyra-
för mopeder kom var det självklart fem år för att tjäna ihop pengar till.
att man började fundera på hur Jag tror inte att han ännu hade
man rent praktiskt hade åstadkom- kläm på att vi var kapabla att snitsa Att arbetet med att tjäna ihop
mit detta. De nya motorerna såg till fartresurserna, så därför klarade pengarna var en lycka för unga
fortfarande likadana ut som de, vi oss med en mindre offentlig ut- grabbar, eftersom ordspråket ”Ar-
som tidigare klarade 60 km/tim och skällning och en anmodan om att bete befrämjar hälsa och välstånd
storleken på 50cc hade bibehållits. köra ordentligt i framtiden. och avhåller från synd”, är väldigt
Det säger sig självt att vi började sant visste vi inte då. Denna bonus
fundera på vad det egentligen var Efter denna avhyvling puttrade vi fick vi tacka för i efterhand när vi
för skillnad mellan ”30 motorn” försiktigt iväg därifrån, men för att blev klokare.
jämfört med ”60 motorn”. Vi kom undvika ytterligare obehag började
ganska snart fram till orsaken och vi tillämpa en viss smidighet när vi
eftersom motorn dessutom ganska fick syn på hans ståtliga polisuni-
ofta behövde demonteras för sot- form under hans promenader på
ning, blev det gjort många experi- stadens huvudgator.
ment och så småningom blev vi
specialister på trimning. I samband med detta ”pionjär arbe-
te” lades grunden till mopedtrim-
Våra höga hastigheter i staden bör- ningen som senare generationer
jade väl så småningom att väcka praktiserat i snart 50 år.
11