Page 11 - SNT_22
P. 11

Utan tvekan har mopeden bidraget
                                                                                till många grabbars tekniska ut-
                                                                                veckling och ”mekaniska kalibre-
                                                                                ring” som de fick i samband med
                                                                                avdragna skruv etc. följd av många
                                                                                arbetstimmar för att reparera efter
                                                                                sina misstag.

                                                                                Tyvärr förorsakade vi ”Diesella-
                                                                                pojkar” nog indirekt en del besvär
                                                                                för försäljarna av de exklusiva im-
                                                                                porterade NSU Quickly och andra
                                                                                modernare mopeder med 2-växlar,
                                                                                riktiga kopplingar etc. som såldes
                                                                                till mera välsituerade och mogna
                                                                                trafikanter.

                                                                                Besväret kom i form av frågor till
                                                                                försäljaren om hur det kunde kom-
                                                                                ma sig att de unga grabbarnas
                                                                                simpla rulldrivna gamla Diesella-
                                                                                mopeder gick mycket fortare än
                                                                                deras nya moderna och dyra mope-
                                                                                der?
        Mjölkbud med moped i tankarna ca. 1951.
                                                                                För min del är brottet med trim-
        cykelns vevparti, i övrigt var motor-  ett visst intresse hos ”Gothers-  ningen preskriberat, men å andra
        konstruktionen densamma som på      gatans skräck”.                     sidan hade det under min tid inte
        generation 1.                                                           riktigt hunnit bli kriminellt.
                                            En kväll kom kompisen och jag
        Cykelramen som hade förstärkts      fräsande ned efter huvudgatan
        och gjorts lägre var märkt SUNDER-  ”Gothersgade” i Fredericia och stan-  Mopedens betydelse i vardags-
        LAND, och hjulen hade minskats      nade vid bion för att kolla vad det  livet
        från 28 tum till 24 tum. Samman-    var för film som visades för kvällen.  För mig och min kompis fick mope-
        fattningsvis kunde man konstatera   Vi parkerade naturligtvis Diesellorna  den väldig stor betydelse i praktisk
        att mopeden nu mera liknade en      så väl synligt som möjligt vid trot-  avseende eftersom våra aktiviteter
        liten motorcykel, vilket var väldigt  toarkanten undertiden, så att folk  från tidig morgon till sena kvällen
        viktigt eftersom den slutliga dröm-  kunde se vidundren. Det var bara   innebar resor och transporter.
        men var en riktig motorcykel, men   det att när vi kom tillbaka till mope-
        den drömmen fick vänta till man     derna så stod vår berömda polis     Utöver detta hade den en mycket
        blev 18 år när man fick möjlighet   ”Gothergades skräck” och väntade.   stor betydelse för det sociala livet,
        till att ta det eftertraktade körkor-  Tydligen var det ägarna till Diesel-  dels för den utökade möjligheten till
        tet.                                lorna han väntade på, för då vi så  gemensamma träffar med andra
                                            småningom var tvingade att gå       mopedentusiaster, utflykter och
                                            fram till mopederna fick vi frågan  inte minst som ett gemensamt
        Mopedens betydelse för ägarens      om det var våra mopeder och om      intresseobjekt som vi diskuterade,
        tekniska utveckling                 det var vi som kommit ned för       jämförde och inte minst vårdade.
        Då den nya lagen som begränsade     huvudgatan för en stund sedan.      Man misshandlar inte utan vidare
        den tillåtna hastigheten till 30 km/t  Det bara att erkänna.            en sak som man fått arbeta fyra-
        för mopeder kom var det självklart                                      fem år för att tjäna ihop pengar till.
        att man började fundera på hur      Jag tror inte att han ännu hade
        man rent praktiskt hade åstadkom-   kläm på att vi var kapabla att snitsa  Att arbetet med att tjäna ihop
        mit detta. De nya motorerna såg     till fartresurserna, så därför klarade  pengarna var en lycka för unga
        fortfarande likadana ut som de,     vi oss med en mindre offentlig ut-  grabbar, eftersom ordspråket ”Ar-
        som tidigare klarade 60 km/tim och  skällning och en anmodan om att     bete befrämjar hälsa och välstånd
        storleken på 50cc hade bibehållits.  köra ordentligt i framtiden.       och avhåller från synd”, är väldigt
        Det säger sig självt att vi började                                     sant visste vi inte då. Denna bonus
        fundera på vad det egentligen var   Efter denna avhyvling puttrade vi   fick vi tacka för i efterhand när vi
        för skillnad mellan ”30 motorn”     försiktigt iväg därifrån, men för att  blev klokare.
        jämfört med ”60 motorn”. Vi kom     undvika ytterligare obehag började
        ganska snart fram till orsaken och  vi tillämpa en viss smidighet när vi
        eftersom motorn dessutom ganska     fick syn på hans ståtliga polisuni-
        ofta behövde demonteras för sot-    form under hans promenader på
        ning, blev det gjort många experi-  stadens huvudgator.
        ment och så småningom blev vi
        specialister på trimning.           I samband med detta ”pionjär arbe-
                                            te” lades grunden till mopedtrim-
        Våra höga hastigheter i staden bör-  ningen som senare generationer
        jade väl så småningom att väcka     praktiserat i snart 50 år.


                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16