Page 5 - SNT_22
P. 5

sagerna över Dalälven som var
                                                                                fascinerande.

                                                                                Dalälven vid Gysinge utgör en fan-
                                                                                tastisk natur. I älven ligger några
                                                                                öar som delar älven i ett antal for-
                                                                                sar. Vi hade i vår skolgång i Dan-
                                                                                mark hört talas om den vattenrika
                                                                                Dalälven och de enorma skogarna i
                                                                                Sverige, samt hur man flottade tim-
                                                                                ret efter älvarna fram till sågverken
                                                                                och pappersfabrikerna. Nu fick vi
                                                                                vid forsarna tillfälle att se detta i
                                                                                verkligheten.

                                                                                Timret transporterades från skogar-
                                                                                na fram till älven på lastbilar där
                                                                                det lossades i älven. För att få tim-
                                                                                ret ut i strömmen på ett lämpligt
                                                                                sätt utan att fastna i samband med
                                                                                lossningen, hade man längs vattnet
         Braheruinen och berget imponerade på oss.                              byggt en ramp. Lastbilarna körde
                                                                                fram längs rampen och släppte ned
         gjorde nu inte så mycket för det   ojämnheterna kändes mindre, dock    flaksidans stolpar, härvid rullade en
         var ingen som såg det).            med försämrat väggrepp som följd.   stor del av stockarna ned över
                                                                                rampen, ut i älven och gav sig iväg
         Vägen hade tills nu varit ganska bra  Då vi närmade oss Örebro blev    med strömmen. De stockar som
         och mestadels bestått av asfaltbe-  vägen bra igen och vi åkte tills sent  inte av sig själva rullade av, knuffa-
         läggning dock med avbrott för vissa  på kvällen innan vi slog läger på en  de man av manuellt med en lång
         grusavsnitt som behandlats med lut  åker efter landsvägen någonstans   stock.
         för att binda dammet.              efter Köping.
                                                                                I en annan av forsarna fick vi se en
         Vid Ödeshög lämnade vi riksettan   Dag 4. Vi hade i vår planering      modig kille som hade det jobbigt
         (för nuvarande väg 50), men då vi  räknat med att resan till Forsbacka  att komma genom forsen med sin
         kom norr om Motala och området     skulle ta cirka fyra dagar i anspråk  eka. På en lång sträcka fick han
         förbi Askersund, började vi fundera  och vi insåg nu att det inte skulle  åtskilliga gångar hoppa ur ekan för
         över vart vi var på väg. Vägen var  bli något problem att klara denna  att stående på stenar knuffa båten
         krokig, gick mil efter mil genom   målsättning. Det återstod nu bara   av stengrund som den fastnat på.
         skogen och beläggningen bestod     drygt 20 mil och vi behövde inte    När den kom loss gällde det om att
         nästan enbart av grusväg med       jäkta.                              snabbt hoppa upp i båten igen in-
         tvättbrädesyta som verkligen inte                                      nan den gav sig iväg på egen hand.
         var trevlig vare sig för Diesellorna  Av denna dags upplevelser minns  Om det var en fiskare eller en ”flot-
         eller oss.                         jag speciellt att landsvägen gick   tare med färg” som skulle ut för att
                                            genom Västerås stad nära järn-      lösa upp samlingar av fastnade
         Bilarna som åkte förbi oss var of-  vägsstationen, i övrigt var det pas-  stockar fick vi aldrig klart för oss.
         tast grå upp till midjan av lut och
         damm och dessutom stänkte de på
         oss. Det kunde även hända att man
         råkade ut för stenskott. Vid närma-
         re eftertanke förstår man att bilar-
         na levde ett mycket hårt liv. De
         blev helt enkelt sönderskakade och
         stenskottsskadade på de dåliga
         grusvägarna och antagligen var det
         därför anmärkningsvärd när vissa
         bilar upnådde en körsträcka på
         10.000 mil. Vissa bilmärken (bland
         annat Mercedes tror jag) belönade
         bilägaren med en vagnsdekal för
         prestationen.
         Att väghyveln var en populär mas-
         kin när den kom för att jämna till
         tvättbrädesytan kan man förstå.Hur
         tvättbrädes ytan bildades finns det
         vissa teorier om som jag skall avstå
         att kommentera, däremot kom bil-
         förarna snart underfund med att
         om man höll en viss hastighet så
         hoppade hjulen över groparna och   Ett typiskt femtiotalsvägavsnitt. Observera telefontrådarna.

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10