Page 10 - SNT_22
P. 10

Min egen relation till Diesella
                                                                                Mopeder blev naturligtvis snabbt en
                                                                                dröm för motorintresserade pojkar
                                                                                inklusive mig själv. För mig uppfyll-
                                                                                des drömmen efter fem års spring-
                                                                                pojksarbete som bestod av att dela
                                                                                ut mjölk på morgonen innan skol-
                                                                                dagen började (mjölk var en färsk-
                                                                                vara som levererades utanför kun-
                                                                                dens dörr alla veckans sju dagar)
                                                                                och på eftermiddagen efter skol-
                                                                                dagens slut delade jag ut Fredericia
                                                                                Dagblad (tidningen levererades ge-
                                                                                nom en brevöppning i kundens
                                                                                entrédörr).

                                                                                I slutet av 1953 hade jag tjänat
                                                                                ihop tillräckligt med pengar och
                                                                                samtidigt hade jag fått veta att en
                                                                                Diesella med Sunderland ram som
                                                                                jag ofta beundrat på stan var till
                                                                                salu.
                                                                                Eftersom myndighetsåldern på den
                                                                                tiden var 21 år, fick man inte göra
                                                                                så stora affärer som det här var
        Två Diesella ”knallerter” får sin skötsel 1954. Motorn har nu flyttats till  fråga om även fast man själv tjänat
        vevpartiet och ramen har gjorts lägre och kraftigare.                   ihop pengarna. Farsan hade dock
                                                                                sedan flera år haft klart för sig vad
            -   Fordonets max. hastighet    Allmänhetens ekonomiska resurser    min arbets- och spariver haft för
               begränsas till 30 km/t. dock  ökade och så småningom blev mo-    målsättning, och det var inget prob-
               med samma cylindervolym      peden en kopia av en riktig motor-  lem att få hans assistans med sin
               på 50cc.                     cykel utan trampor och med kick-    myndighet. En kväll följde han med
            -   Fordonet registreras fort-  start, flera växlar och annat godis.  mig och hjälpte till med köpet av
               farande men nu med en        Den danska tillverkningen av mope-  Diesellan.
               mindre specialnummerskylt    der kom dock så småningom att
               för mopeder.                 helt läggas ned. Orsaken var lik-   Min kamrat Gunnar var elektriker-
            -   Fordonet får framföras av   nande den som inträffade i många    lärling med en mycket blygsam in-
               personer över 16 år som      andra europeiska länder. Man glöm-  komst från denna sysselsättning.
               innehar ett specialkörkort   de följa utvecklingen och en vacker  Han tjänade till sin moped på sam-
               för mopeder eller annat      dag var de danska tillverkarna ut-  ma sätt som jag och köpte även
               giltigt körkort.             konkurrerade av billiga, avancera-  han en Diesella.
                                            de, moderiktiga kvalitetsmopeder
        Steg 3.
        Från 1953 sker den stora revolutio-
        nen. Mopeden blir nu helt fri. Den
        behöver inte längre registreras med
        nummerskylt och den får framföras
        utan körkort av alla från 16 års ål-
        der.
        Den tekniska utvecklingen av mo-
        pederna gick nu väldigt fort. Från
        att ha varit en cykel med hjälp-
        motor blev den snart ett helt inte-
        grerat fordon som mopeden från
        1955. Denna har nu fått kedjedrift,
        teleskopframgaffel och fjädring bak
        men är fortfarande enväxlad.

        Tramporna var visserligen kvar,
        men den var numera ganska obek-
        väm att använda som trampcykel.
        Som tur var hade tekniken utveck-
        lats och tillförlitligheten gjorde att
        man sällan behövde befara att man
        var tvungen att trampa hem (om
        man inte fick självförskyld soppa-  Diesella ”Nestor” modell 1955. På mindre än 6 år förvandlades mopeden
                                            som kom från bl.a. solens land i
                                                                                Min moped tillhörde steg 2 och
        torsk).                             från en påhängsmotorförsedd cykel till en integrerad enhet med teleskop-
                                            öster.
                                            framgaffel och svängarmsfjädring bak.  hade motorn monterat under
                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15