Page 10 - SNT_22
P. 10
Min egen relation till Diesella
Mopeder blev naturligtvis snabbt en
dröm för motorintresserade pojkar
inklusive mig själv. För mig uppfyll-
des drömmen efter fem års spring-
pojksarbete som bestod av att dela
ut mjölk på morgonen innan skol-
dagen började (mjölk var en färsk-
vara som levererades utanför kun-
dens dörr alla veckans sju dagar)
och på eftermiddagen efter skol-
dagens slut delade jag ut Fredericia
Dagblad (tidningen levererades ge-
nom en brevöppning i kundens
entrédörr).
I slutet av 1953 hade jag tjänat
ihop tillräckligt med pengar och
samtidigt hade jag fått veta att en
Diesella med Sunderland ram som
jag ofta beundrat på stan var till
salu.
Eftersom myndighetsåldern på den
tiden var 21 år, fick man inte göra
så stora affärer som det här var
Två Diesella ”knallerter” får sin skötsel 1954. Motorn har nu flyttats till fråga om även fast man själv tjänat
vevpartiet och ramen har gjorts lägre och kraftigare. ihop pengarna. Farsan hade dock
sedan flera år haft klart för sig vad
- Fordonets max. hastighet Allmänhetens ekonomiska resurser min arbets- och spariver haft för
begränsas till 30 km/t. dock ökade och så småningom blev mo- målsättning, och det var inget prob-
med samma cylindervolym peden en kopia av en riktig motor- lem att få hans assistans med sin
på 50cc. cykel utan trampor och med kick- myndighet. En kväll följde han med
- Fordonet registreras fort- start, flera växlar och annat godis. mig och hjälpte till med köpet av
farande men nu med en Den danska tillverkningen av mope- Diesellan.
mindre specialnummerskylt der kom dock så småningom att
för mopeder. helt läggas ned. Orsaken var lik- Min kamrat Gunnar var elektriker-
- Fordonet får framföras av nande den som inträffade i många lärling med en mycket blygsam in-
personer över 16 år som andra europeiska länder. Man glöm- komst från denna sysselsättning.
innehar ett specialkörkort de följa utvecklingen och en vacker Han tjänade till sin moped på sam-
för mopeder eller annat dag var de danska tillverkarna ut- ma sätt som jag och köpte även
giltigt körkort. konkurrerade av billiga, avancera- han en Diesella.
de, moderiktiga kvalitetsmopeder
Steg 3.
Från 1953 sker den stora revolutio-
nen. Mopeden blir nu helt fri. Den
behöver inte längre registreras med
nummerskylt och den får framföras
utan körkort av alla från 16 års ål-
der.
Den tekniska utvecklingen av mo-
pederna gick nu väldigt fort. Från
att ha varit en cykel med hjälp-
motor blev den snart ett helt inte-
grerat fordon som mopeden från
1955. Denna har nu fått kedjedrift,
teleskopframgaffel och fjädring bak
men är fortfarande enväxlad.
Tramporna var visserligen kvar,
men den var numera ganska obek-
väm att använda som trampcykel.
Som tur var hade tekniken utveck-
lats och tillförlitligheten gjorde att
man sällan behövde befara att man
var tvungen att trampa hem (om
man inte fick självförskyld soppa- Diesella ”Nestor” modell 1955. På mindre än 6 år förvandlades mopeden
som kom från bl.a. solens land i
Min moped tillhörde steg 2 och
torsk). från en påhängsmotorförsedd cykel till en integrerad enhet med teleskop-
öster.
framgaffel och svängarmsfjädring bak. hade motorn monterat under
10