Page 4 - SNT_22
P. 4
”Vad trevliga svenskarna är som
vinkar åt oss”. Efter en stund kom
det en ensam långtradare emot oss
på ”vår” sida om vägen. Vi insåg
dock snabbt att det var vi som var
på långtradarens sida och kom
kvickt över till vänster sidan. (Tur
att hastigheten var betydligt lägre
då än nu).
Efter denna episod började vi fun-
dera på om den vänliga svensken
kanske hade annat uppsåt med sitt
vinkande än att bara vara trevlig.
Händelsen gjorde oss dock medvet-
na om vanans makt och vi blev me-
ra försiktiga.
Mopederna hade hitintills gått bra
men då vi närmade oss Jönköping
hade jag oturen att vid en service-
eftersyn i dikeskanten dra av en
bult på insugningsröret som nu en-
bart satt fast med en bult. Detta
Mjölkdrickning ur kartong framför tältet på dåtidens campingplats.
förorsakade ett visst tjuvdrag och
gjorde mopeden svagare. Vi var
Så småningom kom vi fram till vägskyltarna var gul-röda eller gul- dock tvungna att åka vidare och
Köpenhamn och övernattade hos svarta. acceptera situationen tills vi kom i
Gunnars familj. närheten av en järnhandel eller lik-
Landsvägarna gick alltid genom nande där vi kunde köpa en bult.
Dag 2. Vi gick tidigt upp (vilket vi städerna och man fick ha ögonen
var vana vid), packade Diesellorna med sig. Skyltningen var nämligen Då vi närmade oss Jönköping bör-
igen och ”knallade” förväntansfulla ganska bristfällig och bestod av jade det att regna, men när vi kom
efter strandvägen från Köpenhamn relativt små skyltar som man ibland till staden uppsökte vi en bensin-
till Helsingör. Väl framme i Helsing- fick leta efter och man förstår att mack och frågade om vi möjligtvis
ör fann vi att det fanns två färje- de rörliga sökarlyktor som var van- kunde få vara inomhus någonstans
bolag som gick till Hälsingborg, liga på en del bilar på den tiden för att göra reparationen, samt om
nämligen Betula och DSB. Vi valde hade sitt berättigande. det fanns en skruv som vi kunde
DSB möjligtvis för att det var ett köpa.
dansk bolag och det därmed kändes Efter en lång dags åkande kom vi
säkrare, men det kan likaväl bero fram till en camping i närheten av Det skulle visa sig att både mack-
på att DSB färjorna låg närmast. Vaggeryd där vi avsåg att övernat- killen och vi fick en del svårigheter
ta. med kommunikationen eftersom vi
Färjeöverfarten gick snabbt och alla tydligen var ganska ovana vid
snart skulle det spännande även- Efter att vi hade ställt upp ”tältet” att höra främmande språk. Jag
tyret börja i det främmande landet. tog vi en sväng in till samhället för hade visserligen lärt mig engelska
Först började vi orientera oss och att kolla inköpsmöjligheterna. Vi och tyska, men hade knappast
om hur man skulle åka genom sta- fann en affär där vi till vår stora praktiserat språken i verkliga livet,
den för att komma till riksettan som förvåning kunde köpa mjölk i kar- och det är väl knappast troligt att
vi skulle följa från Hälsingborg fram tonger, något som vi aldrig sett ti- dessa språk hade gjort någon nytta
till Ödeshög vid sjön Vättern. Det digare. i detta sammanhang. Så småning-
nästa var att mentalt anpassa sig I övrigt blev det mest torrskaffning om fick vi dock lov att komma in i
för att köra på vägens vänstra sida som inköptes. Skälet till detta var smörjhallen.
(fel sida) och kolla om det skulle gå delvis att pojkar ännu på den tiden
bra. Vi hoppade på Diesellorna och var strängt portförbjudna till skol- En passande bult fanns däremot
som jag minns åkte vi uppför en köken och vi visste knappt hur man inte att köpa på macken, den fick
brant gatstensbelagd gata och fann kokade havregröt (och det är lika- jag gå ut på staden att köpa, vilket
riksettan varefter det bara var att dant för mig nu till stor förvåning låter enkelt men det blev en lärorik
åka på. för mina barnbarn). Vi konstaterade uppgift.
dock att det svenska käket var all
Det var en konstig känsla att åka right. Efter slutförd reparation gick färden
vänstertrafik i början och man kän- vidare genom Jönköping, Huskvar-
de sig lite osäker. Så småningom Dag 3. Vi gav oss tidigt i väg som na och efter den underbara Vätter-
fick man lite vana och tänkte inte vanligt på morgonen. Det var ännu leden. Denna sträcka imponerade
så mycket på det. ingen trafik som störde oss. Så mycket på oss med Gränna, Brahe-
småningom observerade vi en cyk- ruinen, Vadstena, Motala, sjön,
Några skillnader som man obser- list som stod efter landsvägen och naturen etc. trots att vi fick lov att
verade i det främmande landet var vinkade till oss. Vi vinkade tillbaka hjälpa Diesellorna genom att tram-
att vägmarkeringarna var gula mot och jag åkte upp på sidan om pa i de brantaste backarna. (Det
vita som vi var vana vid, samt att Gunnar som åkte först och ropade
4