Page 3 - SNT_22
P. 3
Semesterresa på Diesella mopeder 1954
Kaj Hansen
Planering för att åka till utlan-
det på semester
Under 1950 talets början cyklade vi
mycket, och det var inget märkvär-
digt att en frisk grabb cyklade en
sträcka på upp till 22 mil på en dag.
Med mopedens hjälp utökades ak-
tionsradien avsevärt och min kam-
rat Gunnar och jag började fundera
på om inte vi skulle planera en se-
mesterresa till utlandet. Något så-
dant var ännu inte särskilt vanligt
på den tiden, men vi tyckte det
skulle vara ett oerhört spännande
äventyr.
Vi valde att planera en resa till
Sverige, dels för att vi hade några
bekanta i Gästrikland, och dels för
att det var relativt enkla formalite-
ter.
Våra föräldrar funderade en del när
vi förklarade våra djärva planer att
åka till utlandet, men eftersom vi
själva stod för kostnaderna och vi
ansågs allmänt förnuftiga(?) fick vi Klar för avresa till det stora äventyret med fullpackade Diesellor. Till väns-
två 16 åringar till slut välsignelsen ter Kaj Hansen och till höger Gunnar Christensen. Min farsa ger de sista
och kunde fortsätta vår planering. förmaningarna. Någon kontakt med hemmet fick vi inte förrän vi dök upp
igen efter semesterns slut.
Det viktigaste i planeringen var Resan till Sverige i juli 1954
därefter att fixa mopederna i topp- Den stora dagen kom. Vi hade se-
trim. För att vara säkra fick tog vi mester från skola respektive lär-
även med ett reservdäck, man kun- lingsplats samt från våra spring-
de ju aldrig veta om det fanns däck pojksarbeten. Det sistnämnda var
i det främmande landet som passa- inte lätt. Normalt hade man ledigt
de till en dansk moped. Att vi skulle fyra dagar per år vilket var två da-
ha med verktyg var en självklarhet gar i påsk och två dagar i julhelgen,
eftersom ett antal sotningar skulle men då fick man i stället köra
bli nödvändiga på denna, för den dubbla mjölkransioner ut dagen in-
tiden, långa sträckan. nan.
För övernattningarna tog vi med ett Dag 1. Färden gick över den gamla
”tält” som i princip bestod av två Lillebältsbron som går från Jylland
Min far och mor premiäråker på en
Nimbus som varit undangömd i fem pinnar några spik en tältduk utan till Fyn. Bron är totalt 1172 meter
tråkiga år, men här ser den dagens botten samt lite snöre. Tältet skulle lång inklusive anslutningar. Bron
ljus igen efter krigets slut. Lyckan göra oss helt oberoende genom att som invigdes 1934 var till skillnad
är total. vi kunde köra när det passade oss från senare tiders hängbroar byggd
och ”campa” på vilken åker som som en nitat fackverkskonstruktion
helst när vi blev trötta. Ytterligare som vilar på fyra rullpar vilket är
Sträckan tur och retur skulle bli en en fördel vid detta arrangemang nödvändigt på grund av värmeex-
bra bit över 2000 km och nu börja- var att övernattningarna blev gratis pansioner och kontraktioner.
de den intressanta delen att stude- vilket var en förutsättning för att
ra kartor och bestämma vilken väg finanserna skulle räcka till. Vägen över Fyn var bra och snart
vi skulle ta. var det dags att färja de två mil
Maten var naturligtvis en annan från Fyn Till Själland över Stora
Beslutet blev att vi skulle åka från fråga. Vi kunde ta med mat för Bält. (Ingen kunde då i sin vildaste
Fredericia via Köpenhamn, Helsing- några dagar men i övrigt drog vi fantasi föreställa sig att det många
borg, Jönköping, Örebro, Västerås, slutsatsen att svenskarna åt unge- år senare skulle bli möjligt att pas-
Sala till Forsbacka. Returvägen fär samma sorts mat som vi, och sera bältet över en 18 km lång bro
skulle gå via Gävle, Stockholm, då ordnade det sig säkert, bara vi som delvis består av en hängbro
Ödeshög, Jönköping, Helsingborg såg till att växla in ett antal då dyra med ett fritt hängande spann på
till Fredericia. svenska kronor 1604 meter.
3