Page 3 - SNT_22
P. 3

Semesterresa på Diesella mopeder 1954


                                                     Kaj Hansen

         Planering för att åka till utlan-
         det på semester
         Under 1950 talets början cyklade vi
         mycket, och det var inget märkvär-
         digt att en frisk grabb cyklade en
         sträcka på upp till 22 mil på en dag.
         Med mopedens hjälp utökades ak-
         tionsradien avsevärt och min kam-
         rat Gunnar och jag började fundera
         på om inte vi skulle planera en se-
         mesterresa till utlandet. Något så-
         dant var ännu inte särskilt vanligt
         på den tiden, men vi tyckte det
         skulle vara ett oerhört spännande
         äventyr.
         Vi valde att planera en resa till
         Sverige, dels för att vi hade några
         bekanta i Gästrikland, och dels för
         att det var relativt enkla formalite-
         ter.
         Våra föräldrar funderade en del när
         vi förklarade våra djärva planer att
         åka till utlandet, men eftersom vi
         själva stod för kostnaderna och vi
         ansågs allmänt förnuftiga(?) fick vi   Klar för avresa till det stora äventyret med fullpackade Diesellor. Till väns-
         två 16 åringar till slut välsignelsen  ter Kaj Hansen och till höger Gunnar Christensen. Min farsa ger de sista
         och kunde fortsätta vår planering.  förmaningarna. Någon kontakt med hemmet fick vi inte förrän vi dök upp
                                            igen efter semesterns slut.

                                            Det viktigaste i planeringen var    Resan till Sverige i juli 1954
                                            därefter att fixa mopederna i topp-  Den stora dagen kom. Vi hade se-
                                            trim. För att vara säkra fick tog vi  mester från skola respektive lär-
                                            även med ett reservdäck, man kun-   lingsplats samt från våra spring-
                                            de ju aldrig veta om det fanns däck  pojksarbeten. Det sistnämnda var
                                            i det främmande landet som passa-   inte lätt. Normalt hade man ledigt
                                            de till en dansk moped. Att vi skulle  fyra dagar per år vilket var två da-
                                            ha med verktyg var en självklarhet  gar i påsk och två dagar i julhelgen,
                                            eftersom ett antal sotningar skulle  men då fick man i stället köra
                                            bli nödvändiga på denna, för den    dubbla mjölkransioner ut dagen in-
                                            tiden, långa sträckan.              nan.

                                            För övernattningarna tog vi med ett  Dag 1. Färden gick över den gamla
                                            ”tält” som i princip bestod av två  Lillebältsbron som går från Jylland
        Min far och mor premiäråker på en
        Nimbus som varit undangömd i fem    pinnar några spik en tältduk utan   till Fyn. Bron är totalt 1172 meter
        tråkiga år, men här ser den dagens  botten samt lite snöre. Tältet skulle  lång inklusive anslutningar. Bron
        ljus igen efter krigets slut. Lyckan  göra oss helt oberoende genom att  som invigdes 1934 var till skillnad
        är total.                           vi kunde köra när det passade oss   från senare tiders hängbroar byggd
                                            och ”campa” på vilken åker som      som en nitat fackverkskonstruktion
                                            helst när vi blev trötta. Ytterligare  som vilar på fyra rullpar vilket är
         Sträckan tur och retur skulle bli en  en fördel vid detta arrangemang  nödvändigt på grund av värmeex-
         bra bit över 2000 km och nu börja-  var att övernattningarna blev gratis  pansioner och kontraktioner.
         de den intressanta delen att stude-  vilket var en förutsättning för att
         ra kartor och bestämma vilken väg  finanserna skulle räcka till.       Vägen över Fyn var bra och snart
         vi skulle ta.                                                          var det dags att färja de två mil
                                            Maten var naturligtvis en annan     från Fyn Till Själland över Stora
         Beslutet blev att vi skulle åka från  fråga. Vi kunde ta med mat för   Bält. (Ingen kunde då i sin vildaste
         Fredericia via Köpenhamn, Helsing-  några dagar men i övrigt drog vi   fantasi föreställa sig att det många
         borg, Jönköping, Örebro, Västerås,  slutsatsen att svenskarna åt unge-  år senare skulle bli möjligt att pas-
         Sala till Forsbacka. Returvägen    fär samma sorts mat som vi, och     sera bältet över en 18 km lång bro
         skulle gå via Gävle, Stockholm,    då ordnade det sig säkert, bara vi  som delvis består av en hängbro
         Ödeshög, Jönköping, Helsingborg    såg till att växla in ett antal då dyra  med ett fritt hängande spann på
         till Fredericia.                   svenska kronor                      1604 meter.


                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8