Page 24 - SNT_21
P. 24

Att montera sidovagn på Nimbus typ C


        Att montera en sidovagn på en mo-
        torcykel är en komplicerad procedur
        där man måste känna till och labo-
        rera med många parametrar för att
        lyckas få ett bra montage. En sido-
        vagnsmotorcykel är ju ett så kallat
        asymmetriskt fordon, det vill säga
        om man drar en linje utmed den
        längsgående mittaxeln är de båda
        halvorna inte spegelbilder av var-
        andra. Mest tydligt är att den ena
        halvan har två hjul och den andra
        ett samt att styrning och drivning
        bara sker på den tvåhjuliga halvan
        (vanligen, här finns enstaka undan-
        tag!). Ett bra sidovagnsmontage
        innebär att sidovagnsekipaget skall
        kunna manövreras på ett säkert,
        förutsägbart och enkelt sätt. Vid   Rätt ordning att sätta fast stagen på en RB-ram.
        körning rakt fram skall det inte dra
        åt något håll och det skall kunna
        bromsas säkert.                     denna klämma lätt, men utan att     en blick på bilden är det lätt. Kläm-
                                            spänna den.                         man till detta stag skall sitta på det
        De parametrar man har att laborera                                      undre ramjärnet så högt upp och
        med är motorcykelns lutning i för-  Nu är det dags för det främre nedre  nära kronrörsinfästningen som möj-
        hållande till vertikalplanet, sido-  fästet. Klämmans placering ger nu  ligt. För att få detta riktigt måste
        vagnshjulets framförhållning fram-  sig självt, på nedre ramjärnet strax  man alltså ha klämman i stagets
        för bakhjulet och hjulens parallel-  framför det främre högra motor-    sidovagnsända endast löst fastsatt.
        litet, det sista jämförbart med     fästet. Skruva åt klämman lätt utan  Staget finns i två utföranden, ett
        toe-in på en bil. För att få detta rätt  att spänna.                    kortare och äldre, och ett längre,
        krävs en hel mängd vinkelmätning                                        552 mm långt, som möjliggör en
        och provkörning innan man kom-      Så är det dags för det övre främre  infästning ända upp under kronrörs-
        mer så långt att man kan börja      staget som skall sitta diagonalt från  infästningen. Det är viktigt att
        justera bromsverkan.                det rör som går vinkelrätt mot mo-  staget fästs nära kronröret för att
                                            torcykeln längst fram på sidovagns-  inte påfrestningarna på ramen i
        Men är motorcykeln en Nimbus typ    ramen och till höger (i färdrikt-   denna punkt skall bli för stora.
        C och sidovagnsramen en Nimbus R    ningen) om det vänstra längsgåen-   Fortfarande gäller att klämmorna
        eller RB är det hela mycket lätt! Det  de ramröret på sidovagnsramen.   skall skruvas åt lätt utan att spän-
        är fyra stag som skall förbinda mo-  Detta låter komplicerat men efter  nas.
        torcykel och sidovagn, samt om det
        är en RB-ram, ett bromsstag till
        sidovagnshjulet. Elledningar till
        sidovagnens belysning behövs ock-
        så.
        Man utför monteringen på en plan
        yta, lämpligen garagegolvet. Solo-
        motorcykeln ställs upp på central-
        stödet med en knappt centimeter-
        tjock skiva under ställets högra fot,
        en blyertspenna är den klassiska
        rekommendationen. Motorcykeln
        skall alltså luta lite från den höger-
        monterade sidovagnen i högertra-
        fik. Detta för att kompensera för
        vägbanans rundning.

        Därefter börjar man med fästet
        längst bak . En fästklämma sätts på
        motorcykelns nedre ramjärn, ome-
        delbart framför den trekantiga plåt
        som håller baknavet på motorcy-
        kelns högra sida. Fästet skall sitta
        kloss emot den trekantiga plåten.    På teckningen av en RB-vagn från 1950 visas en
        På så sätt får man sidovagnshjulet   alldeles för låg fästpunkt för det främre övre
        precis lagom långt framför motor-    staget.
        cykelns bakhjul. Nu skruvar man åt

                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29