Page 21 - SNT_21
P. 21
svenskar var närvarande. Sverige
frånkändes också vinsten i nations-
tävlingen. Detta var naturligtvis
inte populärt i Sverige, men man
fick upprättelse vid motsvarande
kongress 1924 då man hade möj-
lighet att försvara sig. Men Sverige
fick inte ordna ett nytt Sixdays
förrän under mitten av 1960-talet
igen.
Så här i backspegeln kan man
tycka att delar av kritiken var be-
rättigad, men att annat var natio-
nellt färgat. Det här var den första
stora internationella motorcykel-
tävling som man ordnade i Sverige
och man var onekligen nybörjare,
framförallt var det ont om erfarna
och omdömesgilla funktionärer.
Omedelbart efter olyckan vid Toppsjöström kom en funktionärsbil med Men förhållandena vid Korketrek-
journalister till platsen. Anton Rassmussen ligger i gruppen till höger på keren hade man annonserat tidigt,
vägen och några av de andra förarna hjälper till. Enligt orginalbildtexten är likaså frågan om reparationer såvitt
det sidovagnsmannen Albrechtsen som står mot gärdsgården till vänster,
man kan bedöma efteråt. Däremot
men det är osäkert om det är riktigt. Fotot ur Jydsk Motor nr 21 1923.
hade man inte fått fram all infor-
daystävlingen hade varit en racer- mation på engelska, tyska eller
prickar, Rasmussen hade hastighe- tävling på allmänna vägar och att franska, vilket man erkände. Enskil-
ten 94,73 km/h och Fraugde 90,45 man brutit mot lagen. Det var ju så da funktionärers tillkortakomman-
km/h. Sista kontrollen var strax den var onekligen besvärande för
att Sixdays inte var en hastighets-
utanför Stockholm och den sista tävling utan en tillförlitlighetstäv- de svenska organisatörerna.
biten in till målgång på Stadion ling, med några hastighetsprov på
uppvisningskörde man i grupper. avlysta sträckor. De knappa två- För motorcykeln Nimbus var täv-
hundra mil man körde skulle avver- lingen onekligen en framgång även
Vi skall inte dra igenom hela pris- kas med en medelhastighet av 36 om den var en tragedi för Prøve-
listan, men nationstävlingen vanns km/h i Sverige och 35 km/h på den mester Rasmussen.
av Sverige med England på andra norska delen. Återkommande tids-
plats. I klass D, upp till 750 cc solo- kontroller skulle bidraga till att fort-
maskiner vann O. Graff från Norge körning inte skulle förekomma. Man
på en 550 Husqvarna första pris. kritiserade också att det inte varit
Andra plats delades av tre förare, hemliga tidskontroller, något som
svenskarna H. Larsson och S.D. ansågs minska risken för fortkör-
Stenkil, båda på Husqvarna och ning. Den svenska tävlingsled-
Poul Rasmussen på Nimbus. Bra ningen red ut den stormen ganska
gjort av Poul Rasmussen som kört framgångsrikt. Värre blev det när
sin första tävling bara ett par må- det schweitziska laget protesterade
nader tidigare. För många av de mot slutresultatet och det svenska
tävlande och framförallt för publi-
arrangementet som helhet.
ken var Nimbussarna okända mas-
kiner och ingenjör Fraugde tar upp Protesten var omfattande och fram-
detta i sin berättelse efteråt. fördes dels av en schweizisk motor-
tidning och dels av ledningen för
mc-firman Motosacoche. Det var
många punkter som togs upp: att
träning inte tillåtits i Korketrekke-
ren, att domslut vid ett backprov
varit ojuste, att ett annat backprov
strukits, att andra än de tävlande
tillåtits reparera motorcyklarna och
att detta i vissa fall skulle skett när
cyklarna skulle varit inlåsta, att Information för artikeln kommer från
svenska förare tillåtits köra bättre många källor. Malke har skrivit om
vägar än de utländska och att ett tävlingen i MC Veteranen nr 1 2008, och
otillräckligt antal delar på tävlings- han har även delat med sig av bilder.
motorcyklarna varit plomberade så Olle Ridelius har sänt utdrag från Med
att för många delar kunnat bytas. Motorcykel. Niels Øwre har gjort ett
mycket stort arbete genom att leta fram
danska motortidningar på olika biblio-
Klagomålen ledde till att det inter- tek. Sverre Gerber har bidragit med
nationella förbundet, FICM, inte
Efter tävlingen skrevs det i svenska godkände arrangemanget vid kon- information och inspiration. Hemsidan
dagstidningar en del om att Six- gressen vintern 1923, då inga Speedtracktales har mycket information
om Sixdays från 1913 och framåt.
21