Page 21 - SNT_21
P. 21

svenskar var närvarande. Sverige
                                                                                frånkändes också vinsten i nations-
                                                                                tävlingen. Detta var naturligtvis
                                                                                inte populärt i Sverige, men man
                                                                                fick upprättelse vid motsvarande
                                                                                kongress 1924 då man hade möj-
                                                                                lighet att försvara sig. Men Sverige
                                                                                fick inte ordna ett nytt Sixdays
                                                                                förrän under mitten av 1960-talet
                                                                                igen.

                                                                                Så här i backspegeln kan man
                                                                                tycka att delar av kritiken var be-
                                                                                rättigad, men att annat var natio-
                                                                                nellt färgat. Det här var den första
                                                                                stora internationella motorcykel-
                                                                                tävling som man ordnade i Sverige
                                                                                och man var onekligen nybörjare,
                                                                                framförallt var det ont om erfarna
                                                                                och omdömesgilla funktionärer.
         Omedelbart efter olyckan vid Toppsjöström kom en funktionärsbil med    Men förhållandena vid Korketrek-
         journalister till platsen. Anton Rassmussen ligger i gruppen till höger på  keren hade man annonserat tidigt,
         vägen och några av de andra förarna hjälper till. Enligt orginalbildtexten är  likaså frågan om reparationer såvitt
         det sidovagnsmannen Albrechtsen som står mot gärdsgården till vänster,
                                                                                man kan bedöma efteråt. Däremot
         men det är osäkert om det är riktigt. Fotot ur Jydsk Motor nr 21 1923.
                                                                                hade man inte fått fram all infor-
                                            daystävlingen hade varit en racer-  mation på engelska, tyska eller
        prickar, Rasmussen hade hastighe-   tävling på allmänna vägar och att   franska, vilket man erkände. Enskil-
        ten 94,73 km/h och Fraugde 90,45    man brutit mot lagen. Det var ju så  da funktionärers tillkortakomman-
        km/h. Sista kontrollen var strax                                        den var onekligen besvärande för
                                            att Sixdays inte var en hastighets-
        utanför Stockholm och den sista     tävling utan en tillförlitlighetstäv-  de svenska organisatörerna.
        biten in till målgång på Stadion    ling, med några hastighetsprov på
        uppvisningskörde man i grupper.     avlysta sträckor. De knappa två-    För motorcykeln Nimbus var täv-
                                            hundra mil man körde skulle avver-  lingen onekligen en framgång även
        Vi skall inte dra igenom hela pris-  kas med en medelhastighet av 36    om den var en tragedi för Prøve-
        listan, men nationstävlingen vanns  km/h i Sverige och 35 km/h på den   mester Rasmussen.
        av Sverige med England på andra     norska delen. Återkommande tids-
        plats. I klass D, upp till 750 cc solo-  kontroller skulle bidraga till att fort-
        maskiner vann O. Graff från Norge   körning inte skulle förekomma. Man
        på en 550 Husqvarna första pris.    kritiserade också att det inte varit
        Andra plats delades av tre förare,  hemliga tidskontroller, något som
        svenskarna H. Larsson och S.D.      ansågs minska risken för fortkör-
        Stenkil, båda på Husqvarna och      ning. Den svenska tävlingsled-
        Poul Rasmussen på Nimbus. Bra       ningen red ut den stormen ganska
        gjort av Poul Rasmussen som kört    framgångsrikt. Värre blev det när
        sin första tävling bara ett par må-  det schweitziska laget protesterade
        nader tidigare. För många av de     mot slutresultatet och det svenska
        tävlande och framförallt för publi-
                                            arrangementet som helhet.
        ken var Nimbussarna okända mas-
        kiner och ingenjör Fraugde tar upp  Protesten var omfattande och fram-
        detta i sin berättelse efteråt.     fördes dels av en schweizisk motor-
                                            tidning och dels av ledningen för
                                            mc-firman Motosacoche. Det var
                                            många punkter som togs upp: att
                                            träning inte tillåtits i Korketrekke-
                                            ren, att domslut vid ett backprov
                                            varit ojuste, att ett annat backprov
                                            strukits, att andra än de tävlande
                                            tillåtits reparera motorcyklarna och
                                            att detta i vissa fall skulle skett när
                                            cyklarna skulle varit inlåsta, att  Information för artikeln kommer från
                                            svenska förare tillåtits köra bättre  många källor. Malke har skrivit om
                                            vägar än de utländska och att ett   tävlingen i MC Veteranen nr 1 2008, och
                                            otillräckligt antal delar på tävlings-  han har även delat med sig av bilder.
                                            motorcyklarna varit plomberade så   Olle Ridelius har sänt utdrag från Med
                                            att för många delar kunnat bytas.   Motorcykel. Niels Øwre har gjort ett
                                                                                mycket stort arbete genom att leta fram
                                                                                danska motortidningar på olika biblio-
                                            Klagomålen ledde till att det inter-  tek. Sverre Gerber har bidragit med
                                            nationella förbundet, FICM, inte
        Efter tävlingen skrevs det i svenska  godkände arrangemanget vid kon-   information och inspiration. Hemsidan
        dagstidningar en del om att Six-    gressen vintern 1923, då inga       Speedtracktales har mycket information
                                                                                om Sixdays från 1913 och framåt.
                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26