Page 20 - SNT_21
P. 20
Ur Jydsk Motor nr 21, 1923
Ovan. Generalstabens karta över området väster om Ulricehamn, från 1885. Prøvemester Rasmussens första
olycka skedde vid den blå pilen, tolv kilometer senare, vid den röda, skedde den andra. Banan är rödprickad.
Naturligtvis var det omöjligt för
Anton Rasmussen att fortsätta, han
blev kvar på lasarettet i Ulrice-
hamn. För de andra tävlande av-
slutades dagen i Norrköping.
Den sjätte dagsetappen till Stock-
holm var relativt kort, 25 mil, med
en flygande kilometer på tid, strax
norr om Katrineholm som viktigaste
inslag i tävlingen. Här hade man i
förväg satt upp idealhastigheter för
de olika klasserna och var man
långsammare än dessa så fick man
poängavdrag. För klass D, upp till
750 cc, var hastigheten satt till 85
km/h. Både Poul Rasmussen och
R.T. Fraugde klarade sig utan
Den andra olycksplatsen, Toppsjö-
ström, ligger norr om gården Topp-
sjökulle och är troligen även namnet
på bäcken från Toppsjön.
20