Page 20 - SNT_21
P. 20

Ur Jydsk Motor nr 21, 1923
























         Ovan. Generalstabens karta över området väster om Ulricehamn, från 1885. Prøvemester Rasmussens första
         olycka skedde vid den blå pilen, tolv kilometer senare, vid den röda, skedde den andra. Banan är rödprickad.

        Naturligtvis var det omöjligt för
        Anton Rasmussen att fortsätta, han
        blev kvar på lasarettet i Ulrice-
        hamn. För de andra tävlande av-
        slutades dagen i Norrköping.

        Den sjätte dagsetappen till Stock-
        holm var relativt kort, 25 mil, med
        en flygande kilometer på tid, strax
        norr om Katrineholm som viktigaste
        inslag i tävlingen. Här hade man i
        förväg satt upp idealhastigheter för
        de olika klasserna och var man
        långsammare än dessa så fick man
        poängavdrag. För klass D, upp till
        750 cc, var hastigheten satt till 85
        km/h. Både Poul Rasmussen och
        R.T. Fraugde klarade sig utan

         Den andra olycksplatsen, Toppsjö-
         ström, ligger norr om gården Topp-
         sjökulle och är troligen även namnet
         på bäcken från Toppsjön.

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25