Page 29 - SNT_21
P. 29

kilen åter flyttas kan detta kugghjul
                                                                                åter röra sig fritt i förhållande till
                                                                                den utgående axeln, men dragki-
                                                                                lens rörelse fortsätter, nästa upp-
                                                                                sättning kulor låser nästa hjul och
                                                                                en ny växel är vald.
                                                                                Vad var det då för några delar som
                                                                                inte syntes på bilden ovan? Jo, na-
                                                                                turligtvis de viktiga kulorna. Tänk
                                                                                dig dem.

                                                                                Denna växellåda har en del fördelar
                                                                                i jämförelse med den klassiska tre-
                                                                                växlade lådan. Först och främst är
                                                                                den naturligtvis fyrväxlad och det är
                                                                                möjligt att lägga till ytterligare en
                                                                                växel genom att göra dreven ännu
                                                                                smalare. Det är relativt enkelt att
                                                                                ändra utväxlingsförhållanden om
                                                                                man skulle vilja göra detta. Kon-
                                                                                struktionsprincipen gör lådan lätt-
                                                                                växlad och enkel att hantera.
                                                                                Men visst har det varit problem,
        Innehållet i en fyrväxlad låda med den ingående axeln från motorn överst,  som det alltid är med en ny kon-
        bara kulorna fattas.                                                    struktion. Kulorna har inte hållit och
                                                                                det har blivit förslitningsskador som
        låsas i läge av kulor som sätts i de  Jo, med dragkilen som är den lilla  förkortat livslängden. Detta märktes
        fyra rader grunda hål som kan anas  saken vid pilen! Dragkilen är mon-  framförallt på Tormods och Claus
        på axeln mellan avsatsen i mitten   terad i den ihålighet som finns i de  växellådor, de två norrmän som
        och splinesen till vänster. Kugghju-  vänstra två tredjedelarna av utgå-  körde jorden runt på Nimbus för
        len blir alltså låsta på axeln och  ende axeln. I dragkilens högra,     några år sedan.
        kommer rotera med samma varvtal     tjockare del finns ett hål på tvären
        som axeln.                          där ett långt stift monteras. Detta  Varför skriver vi om detta nu? Jo ett
                                            stift sticker ut genom det långsmala  sjuttiotal sådana här växellådor har
        Den utgående axeln  är den undre    hålet mitt på utgående axeln. Ett   tillverkats av Folan i Sverige och
        på bilden. Här finns också fyra ra-  likadant hål finns på axelns andra  sålts av JC Nimbus i Köpenhamn
        der med hål för kulor, men dessa    sida och med hjälp av en medbring-  genom åren, men en ny efterfrågan
        hål är större och djupare än de     are som håller om stiftet som       har börjat växa fram.
        grunda fördjupningarna på den       sticker ut genom de två hålen kan
        ingående axeln. I själva verket är  dragkilen förskjutas till vänster eller  Kanske skulle det kunna bli aktuellt
        axelns vänstra två tredjedelar ihålig  höger inuti den utgående axeln. Det  med framställning av en ny serie
        och hålen går ända in till denna ur-  är givetvis växelföraren som står i  växellådor om efterfrågan blir till-
        borrning. Men hålen har en för-     kontakt med växelspak eller växel-  räcklig. De konstruktionsproblem
        trängning i botten så att kulorna   pedalen som styr denna rörelse.     som visat sig har man löst, bland
        inte kan trilla in i håligheten. Nu                                     annat genom att använda kera-
        skall helheten monteras samman      Titta nu på dragkilens vänstra del,  miska kulor och andra härdnings-
                                                                                metoder för viktiga slitdelar.
        och detta sker på följande sätt: En  även här finns en förtjockning och
        kula läggs i varje hål och dreven   det är denna som pressar ut kulor-
        trycks på axeln och den utgående    na när den står mittför en rad av   Låt mig gissa att vi ser en nytill-
        axeln monteras så att varje drev    ”kulhålen” så att ett bestämt drev  verkning av den fyrväxlade lådan
        ligger i fast ingrepp med motsva-   låses till den utgående axeln och   för Nimbus innan en nytillverkad
        rande drev på den ingående axeln.   därmed låser utväxlingen i lådan.   Nimbus från 2010-talet står på
        Dreven på den utgående axeln har    Därmed är en växel vald. När drag-  gatan.
        fördjupningar närmast axeln där
        kulorna kan gå in och låsa axeln till
        respektive drev, men då måste
        kulorna pressas utåt i hålen. Om
        inte detta sker, roterar dreven obe-
        roende av varandra och av den ut-
        gående axeln. Varje drevs hastighet
        styrs av utväxlingsförhållandet till                                              En annons från ”den
        drevet som sitter på den ingående                                                 gamla goda tiden”. Året
        axeln i växellådan. Hur skall vi då                                               är 2007 och JC-Nimbus
        styra vilket av de fyra dreven på                                                 annonserar den nya
                                                                                          fyrväxlade lådan för
        utgående axeln som skall ha fast
        ingrepp med utgående axeln?                                                       DKK 10 000. Priset
                                                                                          skulle givetvis vara
                                                                                          annorlunda idag.

                                                           29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34