Page 29 - SNT_21
P. 29
kilen åter flyttas kan detta kugghjul
åter röra sig fritt i förhållande till
den utgående axeln, men dragki-
lens rörelse fortsätter, nästa upp-
sättning kulor låser nästa hjul och
en ny växel är vald.
Vad var det då för några delar som
inte syntes på bilden ovan? Jo, na-
turligtvis de viktiga kulorna. Tänk
dig dem.
Denna växellåda har en del fördelar
i jämförelse med den klassiska tre-
växlade lådan. Först och främst är
den naturligtvis fyrväxlad och det är
möjligt att lägga till ytterligare en
växel genom att göra dreven ännu
smalare. Det är relativt enkelt att
ändra utväxlingsförhållanden om
man skulle vilja göra detta. Kon-
struktionsprincipen gör lådan lätt-
växlad och enkel att hantera.
Men visst har det varit problem,
Innehållet i en fyrväxlad låda med den ingående axeln från motorn överst, som det alltid är med en ny kon-
bara kulorna fattas. struktion. Kulorna har inte hållit och
det har blivit förslitningsskador som
låsas i läge av kulor som sätts i de Jo, med dragkilen som är den lilla förkortat livslängden. Detta märktes
fyra rader grunda hål som kan anas saken vid pilen! Dragkilen är mon- framförallt på Tormods och Claus
på axeln mellan avsatsen i mitten terad i den ihålighet som finns i de växellådor, de två norrmän som
och splinesen till vänster. Kugghju- vänstra två tredjedelarna av utgå- körde jorden runt på Nimbus för
len blir alltså låsta på axeln och ende axeln. I dragkilens högra, några år sedan.
kommer rotera med samma varvtal tjockare del finns ett hål på tvären
som axeln. där ett långt stift monteras. Detta Varför skriver vi om detta nu? Jo ett
stift sticker ut genom det långsmala sjuttiotal sådana här växellådor har
Den utgående axeln är den undre hålet mitt på utgående axeln. Ett tillverkats av Folan i Sverige och
på bilden. Här finns också fyra ra- likadant hål finns på axelns andra sålts av JC Nimbus i Köpenhamn
der med hål för kulor, men dessa sida och med hjälp av en medbring- genom åren, men en ny efterfrågan
hål är större och djupare än de are som håller om stiftet som har börjat växa fram.
grunda fördjupningarna på den sticker ut genom de två hålen kan
ingående axeln. I själva verket är dragkilen förskjutas till vänster eller Kanske skulle det kunna bli aktuellt
axelns vänstra två tredjedelar ihålig höger inuti den utgående axeln. Det med framställning av en ny serie
och hålen går ända in till denna ur- är givetvis växelföraren som står i växellådor om efterfrågan blir till-
borrning. Men hålen har en för- kontakt med växelspak eller växel- räcklig. De konstruktionsproblem
trängning i botten så att kulorna pedalen som styr denna rörelse. som visat sig har man löst, bland
inte kan trilla in i håligheten. Nu annat genom att använda kera-
skall helheten monteras samman Titta nu på dragkilens vänstra del, miska kulor och andra härdnings-
metoder för viktiga slitdelar.
och detta sker på följande sätt: En även här finns en förtjockning och
kula läggs i varje hål och dreven det är denna som pressar ut kulor-
trycks på axeln och den utgående na när den står mittför en rad av Låt mig gissa att vi ser en nytill-
axeln monteras så att varje drev ”kulhålen” så att ett bestämt drev verkning av den fyrväxlade lådan
ligger i fast ingrepp med motsva- låses till den utgående axeln och för Nimbus innan en nytillverkad
rande drev på den ingående axeln. därmed låser utväxlingen i lådan. Nimbus från 2010-talet står på
Dreven på den utgående axeln har Därmed är en växel vald. När drag- gatan.
fördjupningar närmast axeln där
kulorna kan gå in och låsa axeln till
respektive drev, men då måste
kulorna pressas utåt i hålen. Om
inte detta sker, roterar dreven obe-
roende av varandra och av den ut-
gående axeln. Varje drevs hastighet
styrs av utväxlingsförhållandet till En annons från ”den
drevet som sitter på den ingående gamla goda tiden”. Året
axeln i växellådan. Hur skall vi då är 2007 och JC-Nimbus
styra vilket av de fyra dreven på annonserar den nya
fyrväxlade lådan för
utgående axeln som skall ha fast
ingrepp med utgående axeln? DKK 10 000. Priset
skulle givetvis vara
annorlunda idag.
29