Page 28 - SNT_21
P. 28

Tre eller fyra växlar i lådan


        Växellådan på en Nimbus består av   Eftersom kugghjulet löper på spli-  främsta lilla kugghjulet på ingående
        två axlar med tre kugghjul på varje  nes på axeln roterar axeln alltid  axeln och det mycket större främre
        axel. Den ingående axeln från mo-   med samma hastighet som detta       hjulet på den utgående. När vi se-
        torsidan har tre fasta kugghjul med  kugghjul. Som kugghulen står på    dan lägger i tvåan är det alltså de
        olika antal tänder, alla tre kugghju-  bilden är andra växeln ilagd, efter-  två mittenhjulen som styr utväx-
        len roterar alltså med samma varv-  som det förskjutbara kugghjulet är i  lingen. Med tredje växeln är det
        tal eftersom de är fast monterade   ingrepp med mittkugghjulet på       förskjutbara kugghjulet i ingrepp
        på axeln. På den andra axeln, den   ingående axeln.                     med det bakersta kugghjulet på
        utgående mot bakaxeln sitter två                                        den utgående axeln och de två
        fritt löpande kugghjul längst fram  När man ”lägger i ettan”, förskjuter  axlarna roterar lika snabbt eftersom
        respektive längst bak. Mellan dessa  man kugghjulet framåt så att de    de två kugghjulen är lika stora.
        två sitter ett förskjutbart kugghjul  klor som syns på  det förskjutbara
        som löper på splines på axeln. Det-  hjulets vänstra sida griper in i hål  Konstruktionen förklarar också var-
        ta förskjutbara kugghjul roterar    på det vänstra kugghjulet på den    för det kan ”klonka” till när man
        alltså alltid med samma varvtal som  utgående axeln. När man förskjuter  växlar om man inte lyckas anpassa
        den utgående axeln.                 kugghjulet på detta sätt hamnar det  motorvarvet så att kugghjulens
                                            först i ett läge där det inte är i in-  hastighet blir ungefär lika stort
        Fotot av de två axlarna nedan för-  grepp med ”sitt” kugghjul på den    ögonblicket innan inkopplingen.
        klarar funktionen bättre. Den ingå-  ingående axeln, samtidigt som det
        ende axeln är överst på bilden och  ännu inte har greppat in i det främ-  Bilden visar också på lite av prob-
        alla kugghjulen på denna axel ro-   re fritt löpande kugghjulet. Växel-  lemet om man vill konstruera en
        terar med samma varvtal. Den und-   lådan är nu i friläget mellan ettan  fyrväxlad låda i samma växellåds-
        re axeln, är den utgående axeln     och tvåan. När man så fortsätter    hus – det blir trångt, eftersom de
        mot bakhjulet. På den sitter kugg-  rörelsen så att det rörliga hjulet  två frilägena, mellan ettan och
        hjulen längst fram och längst bak   plötsligt greppar i det främre har  tvåan samt mellan tvåan och trean
        monterade så att de inte kan för-   man lagt i ettan och motorcykeln    tar plats.
        skjutas framåt eller bakåt, men de  gör ett hopp framåt och motorn
        kan rotera fritt på axeln. Deras    stannar – om man inte har kopp-     En lösning är att låta alla åtta kugg-
        rotationshastighet styrs alltså av de  lingen intryckt.                 hjul, som det blir frågan om i en
        två yttre kugghjulen på den ingåen-                                     fyrväxlad låda, alltid vara parvis i
        de axeln, som de alltid är i ingrepp  När vi nu långsamt släpper kopp-  ingrepp med varandra men att
        med. Nyckeln till funktionen är     lingen börjar den ingående axeln    koppla dem till den utgående axeln
        kugghjulet i mitten på den utgåen-  rotera och eftersom vi har kopplat  på ett annat sätt.
        de axeln. En gripklo som hänger     samman den utgående axeln med
        samman med växelspaken eller        det främsta kugghjulet styrs ax-    Nimbuslegenden berättar givetvis
        fotväxelpedalen kan flytta detta    larnas inbördes hastighet av för-   att Anders Fisker arbetade med
        kugghjul framåt eller bakåt.        hållandet i diameter mellan det     denna fråga och att han hade kom-
                                                                                mit på lösningen. Hur som helst
                                                                                aktualiserades problemet av dagens
                                                                                trafik där vi ofta utnyttjar motor-
                                                                                cykelns hastighetsregister fullt ut
                                                                                eftersom medelhastigheten på vä-
                                                                                garna är högre idag än under 1930,
                                                                                -40 och -50 talen. Lars Nilsson på
                                                                                Folan, John Carlsen på JC Nimbus
                                                                                och Lasse Persson slog sina kloka
                                                                                huvuden ihop och kom fram med en
                                                                                lösning på problemet med att kon-
                                                                                struera en fyrväxlad låda till Nimbus
                                                                                utan att göra om växellådshuset.

                                                                                Lösningen var en så kallad dragkils-
                                                                                låda, en princip som varit känd
                                                                                sedan 1930-talet, så det kan ha
                                                                                varit samma lösning som Anders
                                                                                Fisker kom på! På bilden på nästa
                                                                                sida syns nästan alla de ingående
                                                                                delarna, vi återkommer till vilka
                                                                                som saknas. Uppställningen fanns i
                                                                                butiken hos JC Nimbus på Viborg-
                                                                                gade i Köpenhamn.

                                                                                Återigen är den ingående axeln från
                                                                                motorsidan överst och kugghjulen
                                                                                för 1, 2, 3 och 4 växeln står i ord-
         De två axlarna med kugghjul i en treväxlad Nimbus-låda. Den ingående   ning till vänster om axeln. Kugg-
         axeln överst.                                                          hjulen skall pressas på axeln och
                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33