Page 28 - SNT_21
P. 28
Tre eller fyra växlar i lådan
Växellådan på en Nimbus består av Eftersom kugghjulet löper på spli- främsta lilla kugghjulet på ingående
två axlar med tre kugghjul på varje nes på axeln roterar axeln alltid axeln och det mycket större främre
axel. Den ingående axeln från mo- med samma hastighet som detta hjulet på den utgående. När vi se-
torsidan har tre fasta kugghjul med kugghjul. Som kugghulen står på dan lägger i tvåan är det alltså de
olika antal tänder, alla tre kugghju- bilden är andra växeln ilagd, efter- två mittenhjulen som styr utväx-
len roterar alltså med samma varv- som det förskjutbara kugghjulet är i lingen. Med tredje växeln är det
tal eftersom de är fast monterade ingrepp med mittkugghjulet på förskjutbara kugghjulet i ingrepp
på axeln. På den andra axeln, den ingående axeln. med det bakersta kugghjulet på
utgående mot bakaxeln sitter två den utgående axeln och de två
fritt löpande kugghjul längst fram När man ”lägger i ettan”, förskjuter axlarna roterar lika snabbt eftersom
respektive längst bak. Mellan dessa man kugghjulet framåt så att de de två kugghjulen är lika stora.
två sitter ett förskjutbart kugghjul klor som syns på det förskjutbara
som löper på splines på axeln. Det- hjulets vänstra sida griper in i hål Konstruktionen förklarar också var-
ta förskjutbara kugghjul roterar på det vänstra kugghjulet på den för det kan ”klonka” till när man
alltså alltid med samma varvtal som utgående axeln. När man förskjuter växlar om man inte lyckas anpassa
den utgående axeln. kugghjulet på detta sätt hamnar det motorvarvet så att kugghjulens
först i ett läge där det inte är i in- hastighet blir ungefär lika stort
Fotot av de två axlarna nedan för- grepp med ”sitt” kugghjul på den ögonblicket innan inkopplingen.
klarar funktionen bättre. Den ingå- ingående axeln, samtidigt som det
ende axeln är överst på bilden och ännu inte har greppat in i det främ- Bilden visar också på lite av prob-
alla kugghjulen på denna axel ro- re fritt löpande kugghjulet. Växel- lemet om man vill konstruera en
terar med samma varvtal. Den und- lådan är nu i friläget mellan ettan fyrväxlad låda i samma växellåds-
re axeln, är den utgående axeln och tvåan. När man så fortsätter hus – det blir trångt, eftersom de
mot bakhjulet. På den sitter kugg- rörelsen så att det rörliga hjulet två frilägena, mellan ettan och
hjulen längst fram och längst bak plötsligt greppar i det främre har tvåan samt mellan tvåan och trean
monterade så att de inte kan för- man lagt i ettan och motorcykeln tar plats.
skjutas framåt eller bakåt, men de gör ett hopp framåt och motorn
kan rotera fritt på axeln. Deras stannar – om man inte har kopp- En lösning är att låta alla åtta kugg-
rotationshastighet styrs alltså av de lingen intryckt. hjul, som det blir frågan om i en
två yttre kugghjulen på den ingåen- fyrväxlad låda, alltid vara parvis i
de axeln, som de alltid är i ingrepp När vi nu långsamt släpper kopp- ingrepp med varandra men att
med. Nyckeln till funktionen är lingen börjar den ingående axeln koppla dem till den utgående axeln
kugghjulet i mitten på den utgåen- rotera och eftersom vi har kopplat på ett annat sätt.
de axeln. En gripklo som hänger samman den utgående axeln med
samman med växelspaken eller det främsta kugghjulet styrs ax- Nimbuslegenden berättar givetvis
fotväxelpedalen kan flytta detta larnas inbördes hastighet av för- att Anders Fisker arbetade med
kugghjul framåt eller bakåt. hållandet i diameter mellan det denna fråga och att han hade kom-
mit på lösningen. Hur som helst
aktualiserades problemet av dagens
trafik där vi ofta utnyttjar motor-
cykelns hastighetsregister fullt ut
eftersom medelhastigheten på vä-
garna är högre idag än under 1930,
-40 och -50 talen. Lars Nilsson på
Folan, John Carlsen på JC Nimbus
och Lasse Persson slog sina kloka
huvuden ihop och kom fram med en
lösning på problemet med att kon-
struera en fyrväxlad låda till Nimbus
utan att göra om växellådshuset.
Lösningen var en så kallad dragkils-
låda, en princip som varit känd
sedan 1930-talet, så det kan ha
varit samma lösning som Anders
Fisker kom på! På bilden på nästa
sida syns nästan alla de ingående
delarna, vi återkommer till vilka
som saknas. Uppställningen fanns i
butiken hos JC Nimbus på Viborg-
gade i Köpenhamn.
Återigen är den ingående axeln från
motorsidan överst och kugghjulen
för 1, 2, 3 och 4 växeln står i ord-
De två axlarna med kugghjul i en treväxlad Nimbus-låda. Den ingående ning till vänster om axeln. Kugg-
axeln överst. hjulen skall pressas på axeln och
28