Page 19 - SNT_21
P. 19

En augustidag 1923, snart 93 år se-
                                                                               dan, någonstans längs banan. Still-
                                                                               heten i skogen bryts av ljudet från
                                                                               Herman Forsing på en Excelsior och
                                                                               doften av barr och kåda blandas för
                                                                               några ögonblick med varmt lands-
                                                                               vägsdamm och avgaser. Så är han
                                                                               borta och det är tyst tills nästa
                                                                               förare kommer.
                                                                                Den fjärde dagen, från Oslo till Gö-
                                                                                teborg blev besvärlig på grund av
                                                                                ett intensivt regn som gjorde
                                                                                många av vägarna bottenlösa. Sö-
                                                                                der om Kungälv inträffade även det
                                                                                fatala att en av funktionärerna visa-
                                                                                de de flesta svenskarna en bättre
                                                                                väg än den fastlagda, medan majo-
                                                                                riteten av de utländska deltagarna
                                                                                fick köra en mycket besvärlig väg
                                                                                på västra sidan Göta Älv, detta
        var det på lördagen och söndagen    Den andra dagen, från Rättvik, runt  medförde senare protester från det
        med bland annat en lunch i Svens-   Siljan, till Karlstad med ett lunch-  schweiziska laget.
        ka Motorklubbens lokaler.           stopp i Floda gick också utan något
                                            poängavdrag för Nimbuslaget.        Väl framme i Göteborg hade man
        Poul Rasmussen och Ingenjör         Tredje dagen av tävlingen var tran-  en vilodag med bland annat besök
        Fraugde startade som nummer 3       sportsträckan relativt kort, men    på den jubileumsutställning som då
        och 4 efter Erik Westerberg på Har-  man hade ett backprov på vägen     pågick, den stora Göteborgsutställ-
        ley och Ugo von Segebaden med en    och så avslutades dagen med back-   ningen.
        D.S. Prøvemester Rasmussen kom      tävlingen uppför Korketrekkeren.
        iväg som nummer 14 ut ur Stadion.                                       Den femte tävlingsdagen drabbades
        I tidigare och många senare Six-    Just delen i Korketrekkeren hade    så Nimbuslaget av en olycka som
        days var det meningen att special-  diskuterats en hel del innan täv-   raderade möjligheterna till en bra
        proven skulle vara utslagsgivande   lingen. Sixdaysreglerna sade att    placering i lagtävlingen, handikap-
        men här var de knappt 200 milen     tävlingen skulle ske på vägar som   pade Prøvemester Rasmussen för
        en svår nöt att knäcka för många.   var kända för förarna, träning      resten av livet och därmed också
        Fler än 30 förare ådrog sig poäng-  skulle alltså vara tillåten på hela  betydde slutet på hans tävlingskar-
        avdrag på ”transportsträckorna”     sträckan innan start. Men Korke-    riär.
        men återstoden, knappt 60, förblev  trekkeren var inte tillgänglig för
        prickfria. Bland dessa var Poul     träning enligt polisens beslut. Flera  Olyckan bestod egentligen av två
        Rasmussen och R.T. Fraugde. Vi      av norrmännen och svenskarna        delar. När man passerat staden
        låter ingenjör Fraugde berätta lite:  hade emellertid tävlat på den tidi-  Borås, ungefär 7 mil från Göteborg,
                                            gare och kände alltså backen.       kom man till det lilla samhället
                                                                                Rångedala där man korsade floden
                                            För att slippa poängavdrag i backen  Viskan och strax därefter järnvägen
                                            skulle man vara inom tio sekunder   mot Göteborg. Bommarna är nere
                                            från den bästa tiden i den klass    och Rasmussen upptäcker detta för
                                            man tävlade i. Sedan blev det en    sent och sidovagnsekipaget välter i
                                            prick för varje tio sekunder man    kollisionen med en telefonstolpe i
                                            missade. Här blev manfallet stort i  Rasmussens försök att undvika att
                                            alla klasserna, hela 60 av de 94    köra in i bommarna. Förare och
                                            tävlande fick prickar.              burkslav kastas ur, men lyckas med
                                                                                hjälp av lagkamraterna, som strax
                                            I klass D, till 750 cc, var Graff på  anländer, få fart på ekipaget igen
                                            en Husqvarna snabbast på 2.34,7.    och fortsätta.
                                            För att slippa prickar skulle man
                                            alltså vara snabbare än 2.44,7. Poul  Ungefär tolv kilometer senare in-
                                            Rasmussen kom upp på 2.56,8 och     träffade olyckans andra och svårare
                                            ådrog sig alltså två prickar. Ingen-  del.  Man har passerat den lilla
                                            jör Fraugde hamnade i ett dike och  Toppsjön och är i höjd med gården
                                            hade svårt att komma upp, hans tid  Toppsjökulle när Rasmussen kör av
                                            blev 7.01,7 och hela 26 prickar. För  vägen, motorcykeln rullar flera varv
                                            Prøvemesteren blev det ännu säm-    och besättningen kastas åter ur.
                                            re, ett Rör med sidovagn är ingen   När lagkamraterna anländer efter
                                            snabb backtagare. Rasmussen fick    några sekunder hittar man Rasmus-
                                            motorstopp men lyckades springa     sen och sidovagnsmannen Albrecht-
                                            igång maskinen, tiden blev 4.19,0,  sen i en hög vid vägkanten och
                                            att jämföra med snabbaste tid i     motorcykeln på rygg några meter
                                            klassen, E. Andersson på Excelsior  längre fram. Vi låter R.T. Fraugde
                                            med 3.02,0, alltså sju prickar.     berätta igen:
                   Ur Jydsk Motor nr 21, 1923
                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24