Page 19 - SNT_21
P. 19
En augustidag 1923, snart 93 år se-
dan, någonstans längs banan. Still-
heten i skogen bryts av ljudet från
Herman Forsing på en Excelsior och
doften av barr och kåda blandas för
några ögonblick med varmt lands-
vägsdamm och avgaser. Så är han
borta och det är tyst tills nästa
förare kommer.
Den fjärde dagen, från Oslo till Gö-
teborg blev besvärlig på grund av
ett intensivt regn som gjorde
många av vägarna bottenlösa. Sö-
der om Kungälv inträffade även det
fatala att en av funktionärerna visa-
de de flesta svenskarna en bättre
väg än den fastlagda, medan majo-
riteten av de utländska deltagarna
fick köra en mycket besvärlig väg
på västra sidan Göta Älv, detta
var det på lördagen och söndagen Den andra dagen, från Rättvik, runt medförde senare protester från det
med bland annat en lunch i Svens- Siljan, till Karlstad med ett lunch- schweiziska laget.
ka Motorklubbens lokaler. stopp i Floda gick också utan något
poängavdrag för Nimbuslaget. Väl framme i Göteborg hade man
Poul Rasmussen och Ingenjör Tredje dagen av tävlingen var tran- en vilodag med bland annat besök
Fraugde startade som nummer 3 sportsträckan relativt kort, men på den jubileumsutställning som då
och 4 efter Erik Westerberg på Har- man hade ett backprov på vägen pågick, den stora Göteborgsutställ-
ley och Ugo von Segebaden med en och så avslutades dagen med back- ningen.
D.S. Prøvemester Rasmussen kom tävlingen uppför Korketrekkeren.
iväg som nummer 14 ut ur Stadion. Den femte tävlingsdagen drabbades
I tidigare och många senare Six- Just delen i Korketrekkeren hade så Nimbuslaget av en olycka som
days var det meningen att special- diskuterats en hel del innan täv- raderade möjligheterna till en bra
proven skulle vara utslagsgivande lingen. Sixdaysreglerna sade att placering i lagtävlingen, handikap-
men här var de knappt 200 milen tävlingen skulle ske på vägar som pade Prøvemester Rasmussen för
en svår nöt att knäcka för många. var kända för förarna, träning resten av livet och därmed också
Fler än 30 förare ådrog sig poäng- skulle alltså vara tillåten på hela betydde slutet på hans tävlingskar-
avdrag på ”transportsträckorna” sträckan innan start. Men Korke- riär.
men återstoden, knappt 60, förblev trekkeren var inte tillgänglig för
prickfria. Bland dessa var Poul träning enligt polisens beslut. Flera Olyckan bestod egentligen av två
Rasmussen och R.T. Fraugde. Vi av norrmännen och svenskarna delar. När man passerat staden
låter ingenjör Fraugde berätta lite: hade emellertid tävlat på den tidi- Borås, ungefär 7 mil från Göteborg,
gare och kände alltså backen. kom man till det lilla samhället
Rångedala där man korsade floden
För att slippa poängavdrag i backen Viskan och strax därefter järnvägen
skulle man vara inom tio sekunder mot Göteborg. Bommarna är nere
från den bästa tiden i den klass och Rasmussen upptäcker detta för
man tävlade i. Sedan blev det en sent och sidovagnsekipaget välter i
prick för varje tio sekunder man kollisionen med en telefonstolpe i
missade. Här blev manfallet stort i Rasmussens försök att undvika att
alla klasserna, hela 60 av de 94 köra in i bommarna. Förare och
tävlande fick prickar. burkslav kastas ur, men lyckas med
hjälp av lagkamraterna, som strax
I klass D, till 750 cc, var Graff på anländer, få fart på ekipaget igen
en Husqvarna snabbast på 2.34,7. och fortsätta.
För att slippa prickar skulle man
alltså vara snabbare än 2.44,7. Poul Ungefär tolv kilometer senare in-
Rasmussen kom upp på 2.56,8 och träffade olyckans andra och svårare
ådrog sig alltså två prickar. Ingen- del. Man har passerat den lilla
jör Fraugde hamnade i ett dike och Toppsjön och är i höjd med gården
hade svårt att komma upp, hans tid Toppsjökulle när Rasmussen kör av
blev 7.01,7 och hela 26 prickar. För vägen, motorcykeln rullar flera varv
Prøvemesteren blev det ännu säm- och besättningen kastas åter ur.
re, ett Rör med sidovagn är ingen När lagkamraterna anländer efter
snabb backtagare. Rasmussen fick några sekunder hittar man Rasmus-
motorstopp men lyckades springa sen och sidovagnsmannen Albrecht-
igång maskinen, tiden blev 4.19,0, sen i en hög vid vägkanten och
att jämföra med snabbaste tid i motorcykeln på rygg några meter
klassen, E. Andersson på Excelsior längre fram. Vi låter R.T. Fraugde
med 3.02,0, alltså sju prickar. berätta igen:
Ur Jydsk Motor nr 21, 1923
19