Page 27 - SNT_21
P. 27
Inför produktionsstarten av typ C
hade man satsat en miljon kronor
på en ny fabriksbyggnad i två vå-
ningar och redan 1937 hade man
byggt på den med ytterligare två
våningar, allt för Nimbus. Ändå
hade en hel del av mc-fabrikatio-
nen även utnyttjat delar av de två
stora maskinhallarna inne på tom-
ten, då främst för maskinbearbet-
ning som svarvning och fräsning.
Maskinhallen för maskinbearbet-
ning syns på bilden här till höger.
Fotot är från Skandinavisk Motor-
journal 1954 men ger säkert en
god bild av hur det såg ut före
kriget också, men då får man tänka
sig alla maskiner drivna av remmar
från axlar i taket.
Längst ned på föregående sida och
här nedan finns två bilder från
detaljer ser man byggnaden är givetvis svårt att
en hel del skill- säga. Likaså är det svårt att avgöra
nader mot hur var reparationsavdelningen har le-
produktionsver- gat. Kanske har det varit i fasad-
sionen såg ut. byggnaden eller i huset från 1913.
Tydligast är Pelaren till vänster i bilden är be-
kanske att mo- tydligt grövre än pelarna i Nimbus-
torn har lånat lagret.
monteringsavdelningen för motor- förgasaren från ett
cyklarna. De är tagna 1936 res- Rör. Platsen är nå-
pektive 1954 och skillnaderna är gonstans vid den
inte stora. Lokalen bör ha legat i äldsta byggnaden på
bottenvåningen av den byggnad Peter Bangsvej, den
som stod färdig 1934 för Nimbus- som uppfördes 1913.
tillverkningen. Man ser hur motor- Det är fönstrens form
cyklarna monteras stående på plats som säger oss det.
en och en.
Nimbuslagret har legat i 1934 års I den här artikeln har vi inte skrivit
Fotot av den första Nimbus C- byggnad, vi känner igen fönstren om kontoren. Det får vi återkomma
motorn under inkörning är troligen och bjälkarna i taket från bilderna till vid ett annat tillfälle.
tagen 1933. Studerar man motorns av monteringsavdelningen, var i
27