Page 27 - SNT_21
P. 27

Inför produktionsstarten av typ C
         hade man satsat en miljon kronor
         på en ny fabriksbyggnad i två vå-
         ningar och redan 1937 hade man
         byggt på den med ytterligare två
         våningar, allt för Nimbus. Ändå
         hade en hel del av mc-fabrikatio-
         nen även utnyttjat delar av de två
         stora maskinhallarna inne på tom-
         ten, då främst för maskinbearbet-
         ning som svarvning och fräsning.
         Maskinhallen för maskinbearbet-
         ning syns på bilden här till höger.
         Fotot är från Skandinavisk Motor-
         journal 1954 men ger säkert en
         god bild av hur det såg ut före
         kriget också, men då får man tänka
         sig alla maskiner drivna av remmar
         från axlar i taket.

         Längst ned på föregående sida och
         här nedan finns två bilder från
                                                             detaljer ser man   byggnaden är givetvis svårt att
                                                             en hel del skill-  säga. Likaså är det svårt att avgöra
                                                             nader mot hur      var reparationsavdelningen har le-
                                                             produktionsver-    gat. Kanske har det varit i fasad-
                                                             sionen såg ut.     byggnaden eller i huset från 1913.
                                                             Tydligast är       Pelaren till vänster i bilden är be-
                                                             kanske att mo-     tydligt grövre än pelarna i Nimbus-
                                                             torn har lånat     lagret.












         monteringsavdelningen för motor-   förgasaren från ett
         cyklarna. De är tagna 1936 res-    Rör. Platsen är nå-
         pektive 1954 och skillnaderna är   gonstans vid den
         inte stora. Lokalen bör ha legat i  äldsta byggnaden på
         bottenvåningen av den byggnad      Peter Bangsvej, den
         som stod färdig 1934 för Nimbus-   som uppfördes 1913.
         tillverkningen. Man ser hur motor-  Det är fönstrens form
         cyklarna monteras stående på plats  som säger oss det.
         en och en.
                                            Nimbuslagret har legat i 1934 års   I den här artikeln har vi inte skrivit
         Fotot av den första Nimbus C-      byggnad, vi känner igen fönstren    om kontoren. Det får vi återkomma
         motorn under inkörning är troligen  och bjälkarna i taket från bilderna  till vid ett annat tillfälle.
         tagen 1933. Studerar man motorns   av monteringsavdelningen, var i
























                                                           27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32