Page 25 - SNT_21
P. 25

Återstår alltså den fjärde klämman.
        Den skall placeras på sidovagnens
        vänstra längsgående ramrör och
        fästas med en klämma om det övre
        ramjärnet på motorcykeln ungefär
        under sadeln. Det är viktigt att sta-
        gets vinkel mot cykelns längdaxel
              o
        blir 90  när man ser staget ovan-
        från, så här får man laborera lite
        med stagets fästpunkter! Än en
        gång, skruva åt klämmorna, men
        spänn inte.

        Nu är det dags att kontrollera. Lig-
        ger skivan eller blyertspennan fort-
        farande kvar under centralstödets
        högerfot? Sitter den bakre nedre
        klämman kloss intill den trekantiga
        plåten som håller bakaxeln? Är det
        övre främre stagets fäste på motor-
        cykeln så nära kronrörsfästet som
        det går och stagets sidovagnsände
        på rätt plats? Kontrollera också att  Eriks Engstrøm-korg sitter på en RB-ram med det övre främre staget
                                            föredömligt högt monterat under kronröret.
        infästningen inte är i spänn utan att
        alla stag sitter riktigt utan att defor-
        mera ramen.                         svårt att ordna – och faktiskt inte  varje ändring, annars kan du inte
                                            resten heller! Uppmaningen att      hålla ordning på åtgärd och verkan.
        Nu kan man spänna alla klämmor,     fästa det främre snedstaget nära
        gå runt det hela några gånger så    kronrörsinfästningen gäller i högsta  Sedan finns det andra saker du kan
        att du spänner lite och lite utan att  grad fortfarande, likaså att det bak-  råka ut för när du första gången
        tvinga på skevheter. När allt är or-  re övre fästet skall sitta vinkelrätt  moterat en sidovagn och gör den
        dentligt spänt är det dags att sätta  mot motorcykelns längdaxel. För att  första turen. Det obehagligaste är
        fast bromsstaget från fotbroms-     få sidovagnsekipaget att ”gå inåt   kanske att styret wobblar, det vill
        pedalen till sidovagnsbromsen, om   med tårna” gör man såhär:           säga vibrerar så kraftigt att du inte
        det är en RB-ram vill säga. Så skall  Klämmorna skall inte vara spända,  kan hålla det. Boten är enkel, spänn
        sidovagnslyktans plusledning an-    men lätt åtdragna utan glapp. Tag   styrbromsen ordentligt. Om du mot
        slutas till L på bromskontakten och  två långa och raka brädor. Den ena  förmodan inte skulle veta vad detta
        kanske en separat jordledning dras  läggs längs motorcykelns fram och   är så är det ratten mitt på styret.
        också.                              bakhjul, kant i kant och den andra  Vid solokörning skall styrbromsern
                                            läggs utmed sidovagnshjulet också   vara löst åtdragen, men vid sido-
        Så är det dags för provkörning och  kant i kant. Nu skall brädorna inte  vagnskörning skall den vara fast
        injustering av bromsverkan. Med     vara helt parallella, utan avståndet  åtdragen.
        normal last i sidovagnen skall eki-  mellan brädorna vid framhjulets
        paget inte dra snett vid kraftig    framdel skall vara 40 mm mindre     Mycket obehagligt är det också om
        bromsning med båda hjulen på fast   än samma avstånd mätt vid bak-      sidovagnshjulet lättar vid höger-
        och likvärdigt underlag. När du kör  hjulets bakdel. Då är grundinställ-  sväng. Detta händer om vikten på
        rakt fram med stadigt gaspådrag     ningen riktig och du kan dra åt     sidovagnshjulet är för liten, men
        skall ekipaget varken dra åt höger  klämmorna, montera eventuellt       det händer också när du kör för
        eller vänster. Du skall alltså inte  bromsstag och börja provköra.      snabbt i högersväng. En lätt väns-
        behöva sitta och dra i styret för att                                   terkorrigering och samtidig broms-
        köra rakt fram.                     För några år sedan sammanställde    ning så har du alla tre på terra fir-
                                            Sten Weidinger en tabell att ha till  ma igen och kan fundera ut vilket
        Beskrivningen ovan kan låta komp-   hands vid justering av sidovagns-   fel du gjorde.
        licerad men är i själva verket gans-  inställningen. Lite lätt redigerad
        ka logisk. Första gången du monte-  syns den längst ned på sidan. Ta-   Goda råd om sidovagnar och sido-
        rar en sidovagn på detta sätt så tar  bellen kan vara till hjälp vid finjus-  vagnskörning finns att få i Knud
        det kanske en halvtimme, men        teringen av sidovagnsinställningen.  Jørgensens bok: Nimbus med side-
        sedan klarar du det på en kvart.    Kom bara ihåg att inte skapa spän-  vogn! Boken har funnits att köpa
                                            ningar mellan stagen utan att släp-  hos Nimbus-købmanden och inne-
        Nu till kapitel två, montage av en  pa efter åtdragningen när man flyt-  håller allt du behöver veta när du
        annan sidovagn än Nimbus på en      tar någon av infästningarna, precis  skall börja köra med sidovagn.
        Nimbus! Fram med tumstock och       som under grundinställningen. Kom   Nyttig kunskap finns även i Sten
        rätbrädor.                          också ihåg att provköra mellan      Weidingers publikationer.
                                                                         Toe-in       Mc-lutning       Förlöp
        Motorcykeln skall luta från sidovag-
        nen som i beskrivningen ovan, så     Maskinen drar till vänster  Minska         Minska        Minska
        blyertspennan under ställets höger-  Maskinen drar till höger     Öka            Öka            Öka
        fot skall på plats. Sidovagnshjulet  Svårt svänga vänster         Öka            Öka            Öka
        skall sitta 100 mm framför motor-
        cykelns bakhjul. Detta är inte så    Svårt svänga höger          Minska         Minska        Minska
                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30