Page 25 - SNT_21
P. 25
Återstår alltså den fjärde klämman.
Den skall placeras på sidovagnens
vänstra längsgående ramrör och
fästas med en klämma om det övre
ramjärnet på motorcykeln ungefär
under sadeln. Det är viktigt att sta-
gets vinkel mot cykelns längdaxel
o
blir 90 när man ser staget ovan-
från, så här får man laborera lite
med stagets fästpunkter! Än en
gång, skruva åt klämmorna, men
spänn inte.
Nu är det dags att kontrollera. Lig-
ger skivan eller blyertspennan fort-
farande kvar under centralstödets
högerfot? Sitter den bakre nedre
klämman kloss intill den trekantiga
plåten som håller bakaxeln? Är det
övre främre stagets fäste på motor-
cykeln så nära kronrörsfästet som
det går och stagets sidovagnsände
på rätt plats? Kontrollera också att Eriks Engstrøm-korg sitter på en RB-ram med det övre främre staget
föredömligt högt monterat under kronröret.
infästningen inte är i spänn utan att
alla stag sitter riktigt utan att defor-
mera ramen. svårt att ordna – och faktiskt inte varje ändring, annars kan du inte
resten heller! Uppmaningen att hålla ordning på åtgärd och verkan.
Nu kan man spänna alla klämmor, fästa det främre snedstaget nära
gå runt det hela några gånger så kronrörsinfästningen gäller i högsta Sedan finns det andra saker du kan
att du spänner lite och lite utan att grad fortfarande, likaså att det bak- råka ut för när du första gången
tvinga på skevheter. När allt är or- re övre fästet skall sitta vinkelrätt moterat en sidovagn och gör den
dentligt spänt är det dags att sätta mot motorcykelns längdaxel. För att första turen. Det obehagligaste är
fast bromsstaget från fotbroms- få sidovagnsekipaget att ”gå inåt kanske att styret wobblar, det vill
pedalen till sidovagnsbromsen, om med tårna” gör man såhär: säga vibrerar så kraftigt att du inte
det är en RB-ram vill säga. Så skall Klämmorna skall inte vara spända, kan hålla det. Boten är enkel, spänn
sidovagnslyktans plusledning an- men lätt åtdragna utan glapp. Tag styrbromsen ordentligt. Om du mot
slutas till L på bromskontakten och två långa och raka brädor. Den ena förmodan inte skulle veta vad detta
kanske en separat jordledning dras läggs längs motorcykelns fram och är så är det ratten mitt på styret.
också. bakhjul, kant i kant och den andra Vid solokörning skall styrbromsern
läggs utmed sidovagnshjulet också vara löst åtdragen, men vid sido-
Så är det dags för provkörning och kant i kant. Nu skall brädorna inte vagnskörning skall den vara fast
injustering av bromsverkan. Med vara helt parallella, utan avståndet åtdragen.
normal last i sidovagnen skall eki- mellan brädorna vid framhjulets
paget inte dra snett vid kraftig framdel skall vara 40 mm mindre Mycket obehagligt är det också om
bromsning med båda hjulen på fast än samma avstånd mätt vid bak- sidovagnshjulet lättar vid höger-
och likvärdigt underlag. När du kör hjulets bakdel. Då är grundinställ- sväng. Detta händer om vikten på
rakt fram med stadigt gaspådrag ningen riktig och du kan dra åt sidovagnshjulet är för liten, men
skall ekipaget varken dra åt höger klämmorna, montera eventuellt det händer också när du kör för
eller vänster. Du skall alltså inte bromsstag och börja provköra. snabbt i högersväng. En lätt väns-
behöva sitta och dra i styret för att terkorrigering och samtidig broms-
köra rakt fram. För några år sedan sammanställde ning så har du alla tre på terra fir-
Sten Weidinger en tabell att ha till ma igen och kan fundera ut vilket
Beskrivningen ovan kan låta komp- hands vid justering av sidovagns- fel du gjorde.
licerad men är i själva verket gans- inställningen. Lite lätt redigerad
ka logisk. Första gången du monte- syns den längst ned på sidan. Ta- Goda råd om sidovagnar och sido-
rar en sidovagn på detta sätt så tar bellen kan vara till hjälp vid finjus- vagnskörning finns att få i Knud
det kanske en halvtimme, men teringen av sidovagnsinställningen. Jørgensens bok: Nimbus med side-
sedan klarar du det på en kvart. Kom bara ihåg att inte skapa spän- vogn! Boken har funnits att köpa
ningar mellan stagen utan att släp- hos Nimbus-købmanden och inne-
Nu till kapitel två, montage av en pa efter åtdragningen när man flyt- håller allt du behöver veta när du
annan sidovagn än Nimbus på en tar någon av infästningarna, precis skall börja köra med sidovagn.
Nimbus! Fram med tumstock och som under grundinställningen. Kom Nyttig kunskap finns även i Sten
rätbrädor. också ihåg att provköra mellan Weidingers publikationer.
Toe-in Mc-lutning Förlöp
Motorcykeln skall luta från sidovag-
nen som i beskrivningen ovan, så Maskinen drar till vänster Minska Minska Minska
blyertspennan under ställets höger- Maskinen drar till höger Öka Öka Öka
fot skall på plats. Sidovagnshjulet Svårt svänga vänster Öka Öka Öka
skall sitta 100 mm framför motor-
cykelns bakhjul. Detta är inte så Svårt svänga höger Minska Minska Minska
25