Page 17 - SNT_21
P. 17

att en av motorcyklarna skulle vara
                                            på högst 500 cc, någon konkur-
                                            renskraftig sådan maskin tillverka-
                                            des inte i Danmark.

                                            Ytterligare två danska förare del-
                                            tog, J. Hedegaard-Schou och W.
                                            Schmidt som tillsammans med
                                            belgaren E. Claessens körde F.N. i
                                            klass B och bildade ett märkeslag.
                                            Förarna från kontinenten och från
                                            Storbritannien var säkert tvek-
                                            samma till att köra i Sverige, känt
                                            för sina dåliga vägar och vilda djur-
                                            liv, men tävlingsledningen överty-
                                            gade dem om att risken för att råka
                                            ut för isbjörnar var liten. Tjugoen
                                            förare var från Europa utanför
                                            Norden, engelsmän, schweizare,
                                            belgier och en holländare de övriga
                                            var femtioen svenskar, sjutton
                                            norrmän samt de fem danskarna.
                                            Trots farhågorna före tävlingen blev
                                            de dåliga vägarna ändå en över-
                                            raskning för alla förare utom dem
                                            från Sverige, Norge och Danmark.    hade gjort sin tävlingsdebut bara
                                                                                några månader tidigare, i ett lands-
                                            Vilka var då de danska Nimbus-      vägslopp kallat Jyllands Grand Prix
                                            förarna? Ja, Anton Martinus         under pingsthelgen 1923. Det hade
                                            Rasmussen har vi redan sagt något   varit ett hårt lopp i mycket dåligt
                                            om. Han var alltså anställd vid A/S  väder och av 22 startande fullföljde
        Kartan är från John Neréns klassis-  Fisker & Nielsen och hade kört täv-  bara fem, bland dem alltså Poul
        ka Motorencyklopedi från 1927.      lingar på Kakelugnsrör sedan 1920,  Rasmussen. Den tredje mannen,
        Backen ligger strax norr om Oslo.
                                            ofta tillsammans med P. A. Fisker   R.T. Fraugde, i artiklarna från
                                            de första åren. Bland Rasmussens    tidskriften Jysk Motor alltid kallad
        tretton maskiner, en Harley Sport,  meriter fanns en förstaplats i loppet  Ingenjör Fraugde, var uppenbar-
        två Indian Scout, två Wanderer, två  Odense-Berlin-Odense i maj 1923.   ligen ett känt namn på den jylländ-
        D.S.-M.A.G., en ensam schweizisk    Hans tävlingsmaskin tillhörde tro-  ska motorscenen. Även han hade
        Condor och två Nimbus typ A,        ligen fabriken. Bokhållare Poul     varit bland de fem som fullföljde
        Kakelugnsrör.                       Rasmussen var från Esbjerg och      Jyllands Grand Prix och han

        Alla maskiner, utan givetvis de två
        Rören, var tvåcylindriga och motor-
        storlekarna varierade från Qvarnor-
        nas 550 cc till 750 cc för Condoren,
        D.S. och Nimbus.

        Den lilla sidovagnsklassen, klass G,
        dominerades av Harley-Davidson
        med sju 1000 cc-maskiner. Dess-
        utom fanns två Husqvarna 1000 cc,
        två Indian Chief samt en vardera av
        Excelsior, A.J.S., Motosacoche,
        Matchless-Jap och Nimbus. Alla
        utom A.J.S. och Nimbus hade
        motorer på 1000 cc
        De två Nimbussarna i klass D kör-
        des alltså enligt programmet av P.
        Rasmussen och R.T. Fraugde. I
        klass G körde så den tredje man-
        nen A.M. Rasmussen, känd som
        Prøvemester Rasmussen från A/S
        Fisker & Nielsen. Det var första
        gången som danska förare deltog i
        tävlingen och de deltog som klubb-
        lag från klubben K.M.K. I klartext
        Københavns Motor Klub. Anled-
        ningen till varför de inte ställde upp
        som nationslag är att då krävdes
                                                                                               Ur Jydsk Motor, 1923
                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22