Page 17 - SNT_21
P. 17
att en av motorcyklarna skulle vara
på högst 500 cc, någon konkur-
renskraftig sådan maskin tillverka-
des inte i Danmark.
Ytterligare två danska förare del-
tog, J. Hedegaard-Schou och W.
Schmidt som tillsammans med
belgaren E. Claessens körde F.N. i
klass B och bildade ett märkeslag.
Förarna från kontinenten och från
Storbritannien var säkert tvek-
samma till att köra i Sverige, känt
för sina dåliga vägar och vilda djur-
liv, men tävlingsledningen överty-
gade dem om att risken för att råka
ut för isbjörnar var liten. Tjugoen
förare var från Europa utanför
Norden, engelsmän, schweizare,
belgier och en holländare de övriga
var femtioen svenskar, sjutton
norrmän samt de fem danskarna.
Trots farhågorna före tävlingen blev
de dåliga vägarna ändå en över-
raskning för alla förare utom dem
från Sverige, Norge och Danmark. hade gjort sin tävlingsdebut bara
några månader tidigare, i ett lands-
Vilka var då de danska Nimbus- vägslopp kallat Jyllands Grand Prix
förarna? Ja, Anton Martinus under pingsthelgen 1923. Det hade
Rasmussen har vi redan sagt något varit ett hårt lopp i mycket dåligt
om. Han var alltså anställd vid A/S väder och av 22 startande fullföljde
Kartan är från John Neréns klassis- Fisker & Nielsen och hade kört täv- bara fem, bland dem alltså Poul
ka Motorencyklopedi från 1927. lingar på Kakelugnsrör sedan 1920, Rasmussen. Den tredje mannen,
Backen ligger strax norr om Oslo.
ofta tillsammans med P. A. Fisker R.T. Fraugde, i artiklarna från
de första åren. Bland Rasmussens tidskriften Jysk Motor alltid kallad
tretton maskiner, en Harley Sport, meriter fanns en förstaplats i loppet Ingenjör Fraugde, var uppenbar-
två Indian Scout, två Wanderer, två Odense-Berlin-Odense i maj 1923. ligen ett känt namn på den jylländ-
D.S.-M.A.G., en ensam schweizisk Hans tävlingsmaskin tillhörde tro- ska motorscenen. Även han hade
Condor och två Nimbus typ A, ligen fabriken. Bokhållare Poul varit bland de fem som fullföljde
Kakelugnsrör. Rasmussen var från Esbjerg och Jyllands Grand Prix och han
Alla maskiner, utan givetvis de två
Rören, var tvåcylindriga och motor-
storlekarna varierade från Qvarnor-
nas 550 cc till 750 cc för Condoren,
D.S. och Nimbus.
Den lilla sidovagnsklassen, klass G,
dominerades av Harley-Davidson
med sju 1000 cc-maskiner. Dess-
utom fanns två Husqvarna 1000 cc,
två Indian Chief samt en vardera av
Excelsior, A.J.S., Motosacoche,
Matchless-Jap och Nimbus. Alla
utom A.J.S. och Nimbus hade
motorer på 1000 cc
De två Nimbussarna i klass D kör-
des alltså enligt programmet av P.
Rasmussen och R.T. Fraugde. I
klass G körde så den tredje man-
nen A.M. Rasmussen, känd som
Prøvemester Rasmussen från A/S
Fisker & Nielsen. Det var första
gången som danska förare deltog i
tävlingen och de deltog som klubb-
lag från klubben K.M.K. I klartext
Københavns Motor Klub. Anled-
ningen till varför de inte ställde upp
som nationslag är att då krävdes
Ur Jydsk Motor, 1923
17