Page 18 - SNT_21
P. 18

Løbet, saa var vi kommen pointsfri
                                                                                igennem.

                                                                                Man var inte så imponerad av det
                                                                                svenska vägnätet, vägarna låg
                                                                                stundom direkt på berget och i öv-
                                                                                riga fall fanns ingen riktig grund-
                                                                                läggning för vägen. Vägunderhåll
                                                                                och vägbyggande hade inte påbör-
                                                                                jats förrän de senaste åren menade
                                                                                man. Det hade varit en strapatsrik
                                                                                tur och motorcyklarna hade fått
                                                                                arbeta hårt, men Nimbusarna kla-
                                                                                rade sig fint och den passade bra
                                                                                för de svenska vägarna. När ingen-
                                                                                jör Fraugde talar om Nimbus låter
                                                                                det som om han redan hade börjat
                                                                                som försäljare för fabriken!

                                                                                Förarna hade trivts bra med
                                                                                Sverige och svenskarna, även om
                                                                                det varit svårt att få nattlogi och
                                                                                mat på kvällarna, man körde mitt i
                                                                                turistområdena under feriesäsong-
                                                                                en förklarade Fraugde. (År 1923!?
                                                                                Red.) Som det enda positiva om
                                                                                själva vägarna framhöll man att
                                                                                hästarna gick oskodda och att det
                                                                                därför inte fanns några hästskosöm
                                                                                som förorsakade punkteringar.

                                                                                Liksom i den svenska motorpressen
                                                                                spekulerade man en hel del inför
                                                                                tävlingen, vilka var de övriga del-
                                                                                tagarna och hur skulle det gå, men
                                                                                Fraugde underströk att mycket kan
                                                                                hända under en tävling så utgången
                                                                                är alltid oviss.

                                                                                Så genomfördes själva tävlingen
                                                                                med start på Stockholms Stadion
         Bilden är ur tidskriften Jydsk Motor och tagen efter målgång i Jyllands  måndagen den 6 august klockan
         Grand Prix vid Pingst 1923.
                                                                                06.01. De tre Nimbusförarna hade
                                                                                ankommit med tåg till Stockholm
        förefaller ha varit en utåtriktad man  Uden Uheld, har kun haft to Punk-  redan på lördagen och vi får väl då
        med många järn i elden. I en av     teringer. Og havde det været selve  antaga att även motorcyklarna åkt
        tidningsintervjuerna i samband med                                      tåg från Danmark. Lite festligheter
        Sixdays talar han om att han har
        sålt sin verksamhet i Århus och
        skall bli representant för Fisker &
        Nielsen utomlands.

        Nimbusförarna var väl förberedda,
        ungefär en månad innan tävlingen
        hade de alla tre kört över från Dan-
        mark för att köra igenom hela täv-
        lingssträckan tillsammans. Till och
        med ingenjör Fraugdes fru hade
        varit med som passagerare i sido-
        vagnsekipaget. Vid återkomsten
        från provturen intervjuades en op-
        timistisk  och entusiastisk Fraugde
        av signaturen Per Pen, journalist på
        den jylländska motortidningen
        Jydsk Motor:

        - Hvorledes gik det? Spørger vi Hr
        Fraugde.                            Från starten på Stockholms stadion. Schweizaren Hans Dinkel, nr 1, rullar
        - Udmærket! – Vi har gennemført     iväg på sin Condor på 250 cc och bakom väntar nr 52, Richard Svensson
        Ruten og Løbet til Punkt og Prikke.  från Sverige på en Indian Chief, 1000 cc.

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23