Page 18 - SNT_21
P. 18
Løbet, saa var vi kommen pointsfri
igennem.
Man var inte så imponerad av det
svenska vägnätet, vägarna låg
stundom direkt på berget och i öv-
riga fall fanns ingen riktig grund-
läggning för vägen. Vägunderhåll
och vägbyggande hade inte påbör-
jats förrän de senaste åren menade
man. Det hade varit en strapatsrik
tur och motorcyklarna hade fått
arbeta hårt, men Nimbusarna kla-
rade sig fint och den passade bra
för de svenska vägarna. När ingen-
jör Fraugde talar om Nimbus låter
det som om han redan hade börjat
som försäljare för fabriken!
Förarna hade trivts bra med
Sverige och svenskarna, även om
det varit svårt att få nattlogi och
mat på kvällarna, man körde mitt i
turistområdena under feriesäsong-
en förklarade Fraugde. (År 1923!?
Red.) Som det enda positiva om
själva vägarna framhöll man att
hästarna gick oskodda och att det
därför inte fanns några hästskosöm
som förorsakade punkteringar.
Liksom i den svenska motorpressen
spekulerade man en hel del inför
tävlingen, vilka var de övriga del-
tagarna och hur skulle det gå, men
Fraugde underströk att mycket kan
hända under en tävling så utgången
är alltid oviss.
Så genomfördes själva tävlingen
med start på Stockholms Stadion
Bilden är ur tidskriften Jydsk Motor och tagen efter målgång i Jyllands måndagen den 6 august klockan
Grand Prix vid Pingst 1923.
06.01. De tre Nimbusförarna hade
ankommit med tåg till Stockholm
förefaller ha varit en utåtriktad man Uden Uheld, har kun haft to Punk- redan på lördagen och vi får väl då
med många järn i elden. I en av teringer. Og havde det været selve antaga att även motorcyklarna åkt
tidningsintervjuerna i samband med tåg från Danmark. Lite festligheter
Sixdays talar han om att han har
sålt sin verksamhet i Århus och
skall bli representant för Fisker &
Nielsen utomlands.
Nimbusförarna var väl förberedda,
ungefär en månad innan tävlingen
hade de alla tre kört över från Dan-
mark för att köra igenom hela täv-
lingssträckan tillsammans. Till och
med ingenjör Fraugdes fru hade
varit med som passagerare i sido-
vagnsekipaget. Vid återkomsten
från provturen intervjuades en op-
timistisk och entusiastisk Fraugde
av signaturen Per Pen, journalist på
den jylländska motortidningen
Jydsk Motor:
- Hvorledes gik det? Spørger vi Hr
Fraugde. Från starten på Stockholms stadion. Schweizaren Hans Dinkel, nr 1, rullar
- Udmærket! – Vi har gennemført iväg på sin Condor på 250 cc och bakom väntar nr 52, Richard Svensson
Ruten og Løbet til Punkt og Prikke. från Sverige på en Indian Chief, 1000 cc.
18