Page 16 - SNT_21
P. 16

Det danska Nimbuslaget vid ISDT 1923

        The Intenational Sixdays Trial kör-
        des första gången 1913, så kom
        första världskriget och nästa tävling
        kördes först 1920. Huvudinslaget är
        tävlingen om lagtrofén, men snabbt
        växte det även fram en mängd täv-
        lingar i tävlingen, klubblag, mär-
        keslag, enskilda segrare i olika
        klasser och så vidare. Tävlingen har
        sitt ursprung i Storbritannien och
        det var meningen att den vinnande
        nationen skulle anordna tävlingen
        nästa år.

        Här skall vi inte skriva hela tävling-
        ens historia utan koncentrera oss
        på det danska Nimbuslagets presta-
        tioner vid 1923 års tävling, med
        några små utvikningar.

        Första året med svenskt deltagande
        i tävlingen var 1922 när tävlingen
        gick i Schweiz, vi berörde detta i
        förra numret av tidningen. Det året
        satte man samman ett svenskt lag
        på Husqvarna bestående av Gustaf
        Göthe, Bernhard Malmberg och
        Pelle Svanbeck. Meningen var att
        skaffa sig erfarenhet av denna täv-  Sixdaysbanan så som den presenterades i tävlingsprogrammet, fast då var
        lingstyp för att kunna återkomma    kartan inte färglagd!
        med ett konkurrenskraftigt lag näs-
        ta år och även testa Husqvarnorna i  Ett annat viktigt specialprov var  Klass E 1000 cc
        den internationella konkurrensen.   flygande kilometern som kördes      Klass F  600 cc med sidovagn
                                            sista dagen på en sträcka strax norr  Klass G 1000 cc med sidovagn
        Laget gjorde en god insats, trots att  om Katrineholm.                  Klass E I över 1000 cc
        sidovagnsekipaget var tvunget att                                       Klass G I över 1000 cc med
        bryta med fel på växellådan. Det    Man fick in 94 anmälda startande    sidovagn
        schweiziska laget vann trofén, men  som körde i nio klasser:
        Sverige fick erbjudandet att tillsam-  Klass A 250 cc                   I den här artikeln är det alltså klass
        mans med Norge arrangera 1923       Klass B 350 cc                      D och G som vi intresserar oss för.
        års tävling.                        Klass C 500 cc                      Klass D dominerades av Husqvar-
                                            Klass D 750 cc                      nas 550 cc med inte mindre än
        Svenska Motorcykelklubben satte
        samman en knappt 200 mil lång
        tävlingssträcka som även gick en
        slinga in i södra Norge. Start och
        mål för tävlingen var i Stockholm,
        med dagsmål i Rättvik, Karlstad,
        Kristiania, Göteborg och Norrkö-
        ping. De tävlingsregler som de
        svenska organisatörerna presen-
        terade väckte en del frågor vilket
        fick följder efter loppet.
        Ett viktigt specialprov kördes i
        backen Korketrekkeren vid Krist-
        iania (Oslo). Korketrekkeren ut-
        nyttjades ofta för backtävlingar
        under 1920- och 30-talen, backen
        är två kilometer lång med 22 kur-
        vor, en svår och farlig bana. Från
        början, och än idag, är det en bana
        att åka kälke på under vintern, men
        när det är barmark användes den     På den här bilden från Parc Fermé, i Generalstabens ridhus dagen innan
        ibland för andra sporter. Vid vinter-  starten, går det att säkert identifiera två av motorcyklarna. Nummer 41 och
        OS 1952 anlades här en bobsleigh-   42 i förgrunden till vänster är de två Nimbussarna i klass D. Nummer 41
        bana.                               kördes av P. Rasmussen och nummer 42 av R.T. Fraugde.

                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21