Page 16 - SNT_21
P. 16
Det danska Nimbuslaget vid ISDT 1923
The Intenational Sixdays Trial kör-
des första gången 1913, så kom
första världskriget och nästa tävling
kördes först 1920. Huvudinslaget är
tävlingen om lagtrofén, men snabbt
växte det även fram en mängd täv-
lingar i tävlingen, klubblag, mär-
keslag, enskilda segrare i olika
klasser och så vidare. Tävlingen har
sitt ursprung i Storbritannien och
det var meningen att den vinnande
nationen skulle anordna tävlingen
nästa år.
Här skall vi inte skriva hela tävling-
ens historia utan koncentrera oss
på det danska Nimbuslagets presta-
tioner vid 1923 års tävling, med
några små utvikningar.
Första året med svenskt deltagande
i tävlingen var 1922 när tävlingen
gick i Schweiz, vi berörde detta i
förra numret av tidningen. Det året
satte man samman ett svenskt lag
på Husqvarna bestående av Gustaf
Göthe, Bernhard Malmberg och
Pelle Svanbeck. Meningen var att
skaffa sig erfarenhet av denna täv- Sixdaysbanan så som den presenterades i tävlingsprogrammet, fast då var
lingstyp för att kunna återkomma kartan inte färglagd!
med ett konkurrenskraftigt lag näs-
ta år och även testa Husqvarnorna i Ett annat viktigt specialprov var Klass E 1000 cc
den internationella konkurrensen. flygande kilometern som kördes Klass F 600 cc med sidovagn
sista dagen på en sträcka strax norr Klass G 1000 cc med sidovagn
Laget gjorde en god insats, trots att om Katrineholm. Klass E I över 1000 cc
sidovagnsekipaget var tvunget att Klass G I över 1000 cc med
bryta med fel på växellådan. Det Man fick in 94 anmälda startande sidovagn
schweiziska laget vann trofén, men som körde i nio klasser:
Sverige fick erbjudandet att tillsam- Klass A 250 cc I den här artikeln är det alltså klass
mans med Norge arrangera 1923 Klass B 350 cc D och G som vi intresserar oss för.
års tävling. Klass C 500 cc Klass D dominerades av Husqvar-
Klass D 750 cc nas 550 cc med inte mindre än
Svenska Motorcykelklubben satte
samman en knappt 200 mil lång
tävlingssträcka som även gick en
slinga in i södra Norge. Start och
mål för tävlingen var i Stockholm,
med dagsmål i Rättvik, Karlstad,
Kristiania, Göteborg och Norrkö-
ping. De tävlingsregler som de
svenska organisatörerna presen-
terade väckte en del frågor vilket
fick följder efter loppet.
Ett viktigt specialprov kördes i
backen Korketrekkeren vid Krist-
iania (Oslo). Korketrekkeren ut-
nyttjades ofta för backtävlingar
under 1920- och 30-talen, backen
är två kilometer lång med 22 kur-
vor, en svår och farlig bana. Från
början, och än idag, är det en bana
att åka kälke på under vintern, men
när det är barmark användes den På den här bilden från Parc Fermé, i Generalstabens ridhus dagen innan
ibland för andra sporter. Vid vinter- starten, går det att säkert identifiera två av motorcyklarna. Nummer 41 och
OS 1952 anlades här en bobsleigh- 42 i förgrunden till vänster är de två Nimbussarna i klass D. Nummer 41
bana. kördes av P. Rasmussen och nummer 42 av R.T. Fraugde.
16