Page 14 - SNT_20
P. 14
Guldpil årsmodell 1958 med den då nya tanken, styret Grenröret delar sig under tanken till två avgasrör, ett på
är också nytt för det året. Cykeln såg ut så här när den var sida. För att hålla vikten använde man de små
ägdes av Jan Hansson i Skövde år 2006. ”Frankfurterljuddämparna”. Kronblom är på lyset!
Silverpil för tillförlitlig-
het med bland annat
Flinkmodifierad motor,
Earlesframgaffel och så
kallad flytande bak-
broms, dvs det extra
staget under svingen.
Det ger en bromsför-
stärkning när hjulet
fjädrar ner. Ramens
bakdel är förstärkt
med ett svetsat stag
som skruvats i fjäder-
fästet, ramröret och
svingcentrum.
Silverpil att åka i grusgrop
med. Trimmad och modi-
fierad av Göte Lindström
på Ankarsmedsgatan i
Limhamn. Lindströmmen
var nog det häftigaste som
kunde köpas 1965-66. Det
är inte mycket Silverpil
kvar varken i motor eller
ramdelar. Den här är på
248 cc. På värstingen med
360 cc blev Jan Johansson
från Huskvarna svensk
mästare 1966 i stora klas-
sen, max 500 cc.
Lindström introducerade
större framhjul på terräng-
motorcyklarna, inte för att
få större markfrigång som
Joseph Koch utan för hopp-
egenskaperna. Om man
bromsar framhjulet i luften
doppar nosen ned pga
gyroeffekten. Större hjul,
större effekt!
14