Page 13 - SNT_20
P. 13
Ovan Jörgens två Silverpilar, längst bort 1956 års modell med den helröda tanken och närmast 1959an med
rödsvart tank av samma form som Guldpilen fick 1958. Från 1959 blev modellbeteckningen 282 E, för Export!
motorn ingick som en bärande och angiven toppfart till 110
del. Med en tank på 7,5 liter, mot km/h.
Drömbågens 13 och en jakt på
överflödig vikt i hela konstruk- Ett stort antal mc-olyckor gjorde
tionen kom man under viktgrän- emellertid att myndigheterna
sen på 75 kilo. Silverpilens form- reagerade. År 1959 slutade till-
givare var Sixten Sason som hade verkningen av både Guldpilen och
gjort uppdrag för Husqvarna förs- Blå Stinget eftersom 10,5 och
ta gånger redan under slutet av 12,5 hästkrafter ansågs alltför
1920-talet. mycket i en motorcykel på 75
kilo, särskilt när man tog ramsta-
Silverpilen blev snabbt populär bilitet och bromsförmåga med i
och brädade Monarks konkurrent beräkningen. Sammanlagt bygg-
i viktklassen, Blue Top Fighter, des 1200 Guldpilar.
som kommit i handeln 1954,
Monarken var bara på 150 cc Hur gick det sedan då? Ja Silver-
men utvecklade 9,2 hkr. Toppfar- pilen tillverkades fram till 1965
ten för Monarken var 98 km/h men de sista åren i mycket få
medan Silverpilen klarade 100. exemplar. När den nya lagen kom
Kanske ingen stor skillnad, men i 1970 klassades de gamla lättvik-
praktiken viktig, i alla fall psyko- tarna över 125 cc om till tunga
logiskt, för en fartglad 16-åring! motorcyklar, så även Silverpilen,
Guldpilen och Blå Stinget. De nya
Men Monarkfabriken svarade på lättviktarna var japanska 125-or
utmaningen och kom 1957 med som var mera balanserade kon-
”världens första 200 kubikare struktioner - och snabbare!
under 75 kilo”, Monark M112, Lars Stenberg har fotograferat
kallad Blå Stinget, toppfart 115 sin Drömbåge och Jörgen Åhman
km/h. På detta svarade Husqvar-
sina Silverpilar och Guldpilen. De
na naturligtvis också med en två annonserna, Silverpilen och
större motor. Guldpilen fick svart Monarks Blå Stinget, kommer
tank med en gul linje, svart ram också från Jörgen.
och motorn uppborrad till 200 cc
13