Page 13 - SNT_20
P. 13

Ovan Jörgens två Silverpilar, längst bort 1956 års modell med den helröda tanken och närmast 1959an med
         rödsvart tank av samma form som Guldpilen fick 1958. Från 1959 blev modellbeteckningen 282 E, för Export!


         motorn ingick som en bärande                                            och angiven toppfart till 110
         del. Med en tank på 7,5 liter, mot                                      km/h.
         Drömbågens 13 och en jakt på
         överflödig vikt i hela konstruk-                                        Ett stort antal mc-olyckor gjorde
         tionen kom man under viktgrän-                                          emellertid att myndigheterna
         sen på 75 kilo. Silverpilens form-                                      reagerade. År 1959 slutade till-
         givare var Sixten Sason som hade                                        verkningen av både Guldpilen och
         gjort uppdrag för Husqvarna förs-                                       Blå Stinget eftersom 10,5 och
         ta gånger redan under slutet av                                         12,5 hästkrafter ansågs alltför
         1920-talet.                                                             mycket i en motorcykel på 75
                                                                                 kilo, särskilt när man tog ramsta-
         Silverpilen blev snabbt populär                                         bilitet och bromsförmåga med i
         och brädade Monarks konkurrent                                          beräkningen. Sammanlagt bygg-
         i viktklassen, Blue Top Fighter,                                        des 1200 Guldpilar.
         som kommit i handeln 1954,
         Monarken var bara på 150 cc                                             Hur gick det sedan då? Ja Silver-
         men utvecklade 9,2 hkr. Toppfar-                                        pilen tillverkades fram till 1965
         ten för Monarken var 98 km/h                                            men de sista åren i mycket få
         medan Silverpilen klarade 100.                                          exemplar. När den nya lagen kom
         Kanske ingen stor skillnad, men i                                       1970 klassades de gamla lättvik-
         praktiken viktig, i alla fall psyko-                                    tarna över 125 cc om till tunga
         logiskt, för en fartglad 16-åring!                                      motorcyklar, så även Silverpilen,
                                                                                 Guldpilen och Blå Stinget. De nya
         Men Monarkfabriken svarade på                                           lättviktarna var japanska 125-or
         utmaningen och kom 1957 med                                             som var mera balanserade kon-
         ”världens första 200 kubikare                                           struktioner - och snabbare!
         under 75 kilo”, Monark M112,                                             Lars Stenberg har fotograferat
         kallad Blå Stinget, toppfart 115                                         sin Drömbåge och Jörgen Åhman
         km/h. På detta svarade Husqvar-
                                                                                  sina Silverpilar och Guldpilen. De
         na naturligtvis också med en                                             två annonserna, Silverpilen och
         större motor. Guldpilen fick svart                                       Monarks Blå Stinget, kommer
         tank med en gul linje, svart ram                                         också från Jörgen.
         och motorn uppborrad till 200 cc


                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18